Inlägg från: God cares |Visa alla inlägg
  • God cares

Julgodis/mat å bak!!!

Sådär, nu har jag läst igenom allt och sparat alla recept i Word

Än så länge har jag bakat lussekatter, belgisk chokladtryffel och vaniljfudge och båda blev super! Ska göra rocky road fudge (inte Leilas recept, dock), marknadsnougat, pepparkakor, maraboufudge och säkert något mer innan jul.

• God cares

Här kommer några av de recept jag sparade från förra årets tråd:

Daimkakor (ca 55st):
    150g mörk choklad
    5 dl vetemjöl
    2½ dl socker
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    1½ tsk malen kanel
    250g smör eller margarin
    2 ägg
    150g daimkulor

1. Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen.
    2. Blanda de torra ingredienserna. Hacka in smöret till en smulig massa.
    3. Arbeta in äggen ett i taget till en slät deg. Tillsätt den hackade chokladen och daimen och arbeta degen bara så länge att chokladen fördelas jämt.
    4. Forma degen till längder på mjölat bakbord och dela upp dessa i bitar. Rulla degbitarna till runda kulor och lägg dem på bakpappersklädd plåt, ej för tätt eftersom de flyter ut något under gräddningen.
    5. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

TWIX
    Kaka:
    6 ½ dl vetemjöl
    1 dl socker
    225 g margarin

Kolasmet:
    175 g margarin
    2 dl socker
    3 dl grädde
    2 msk ljus sirap

Garnering:
    200 g ljus blockchoklad

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna till kakan och platta ut smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda bottenkakan i 20 minuter.
    Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Låt koka på svag värme i nästan en timme eller tills såsen tjocknat till en kräm.
    Bred såsen över den förgräddade kakan.
    Smält chokladen i vattenbad på spisen. Bred den över kolasåsen när den stelnat något. När också chokladen har stelnat så skär du kakan i lagom munsbitar.
    Förvara dem i kyl eller frys

Puff-kola
    100 g marg.
    1 dl socker
    1/2 dl sirap
    1 msk kakao
    3 msk mjöl
    Koka upp och koka på svag värme i 5 min under omrörning.
    Blanda snabbt net 3 dl puffat ris.
    Häll massan på bakplåtspapperklädd plåt och bre ut.
    Låt kallna och skär i bitar.
    Kan också klickas i småformar.

Dumlekakor
    200 g margarin
    3 dl mjöl
    1 dl socker
    1 tsk socker
    1 tsk bakpulver
    20 dumlekola

smält margarin
    låt svalna
    rör ihop de torra ingredienserna
    blanda ner margarinet
    tryck ut i formar
    lägg i en dumlekola ivarje form
    mitten av ugnen ca. 8 min i 175

Toblerone

200 gram blockchoklad
    lite hackad mandel
    1 tsk rinnande honung
    1 klick kokosfett

stoppa in i micron och rör om då och då tills det är smält. sen gör man små toppar och in i kylen och låter svalna

Lakritskola
    ½ l grädde
    5 msk sirap
    ½ kg socker
    2 msk flytande glykos
    30 g smör
    1 st lakritsstång
    (köps på apoteket) Krossa lakritsstången, lägg den i en hopvikt handduk och slå med en hammare.
    Koka ½ till 1 timme eller tills den klarar kulprovet.
    (Droppa lite av massan i en kopp med kallt vatten. Om kolan går att forma till en kula är den färdigkokt.)
    Häll upp i knäckformar.

Chokladkola

3 msk kakao
    2 dl socker
    2 dl ljus sirap
    3 dl grädde

Blanda och koka upp. Koka på svag värme och kontrollera konsistensen med en droppe i ett glas vatten. Häll sedan upp kolan på ett bakplåtspapper. Skär i bitar när den svalnat.

Här kommer ett recept på chokladbollar som liknar delicatobollar i smak o konsistens, väldigt populära båda bland barn o vuxna.
    Chokladbollar
    6 dl havregryn
    200 gram smält margarin eller smör
    2 dl socker
    1 msk vanlijsocker
    4-6 msk O`boy eller 2-3 msk kakao
    1/2 dl mjölk
    1/2 dl kaffe (BRYGGT)
    Alla ingredienser blandas och vispas med elvisp i 10 minuter. Sätt in skålen i kylskåpet ett par timmar, så blandningen blir lite hård. Rulla sedan bollar i den storlek du vill ha och rulla i kokos eller pärlsocker, beronde på vad du föredrar.
    Mumsa på !!!

Kokosstänger
    50 gram smör
    1/2 dl sirap
    1/2 dl florsocker
    2 dl vispgrädde
    200 gram kokos
    Glasering 175-200 gram choklad, 25 gram kokosfett

Blanda smör sirap florsocker och grädde i en kastrull, låt blandningen koka upp och rör ner 200 gram kokos.blanda väl. Häll upp smeten på bakpapper. Forma en kaka cirka 1 1/2 cm tjock. Ställ den kallt. Skär sedan i bitar, smält chokladen i bitar + kokosfettet. Doppa bitarna och låt stelna.

• God cares

Har inte testat alla i inlägget ovan förresten, men min absoluta favorit av allt jag någonsin bakat:

Vaniljfudge
    ca 75 st

4 dl socker
    3 dl grädde
    1/2 tsk salt
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk kakao

Koka socker, grädde och salt tills det håller kulprovet för fudge.
    Ta av från värmen och vispa mkt kraftigt 1- 2 minuter.
    Blanda i vaniljsocker och kakao.
    Häll upp på bakplåtspapper och låt stelna för att sedan skära i lagom stora rutor.

Det är verkligen SUPERgott! Vaniljfudge låter kanske inte så särskilt ovanligt eller särskilt men denna är...super! Smakar faktiskt inte så mycket vanilj, mer karamell. Jag förstår dock inte hur det kan bli 75 st av smeten, och nästa gång ska jag testa att inte göra dem så platta.

• God cares

Babom skrev 2007-12-09 11:32:19 följande:

Undrar om det är någon som har gjort båda varianterna av rocky road och jämfört? Vilken var i så fall bäst?
    Undrar samma sak! Den rocky road utan dumle blev väldigt lovprisad i förra årets tråd och jag hade tänkt göra den snart. Ni som gjort Leilas, är den god?
  • God cares

Tips för att inte misslyckas (lika lätt i a f) med kola: Införskaffa en digital stektermometer! Finns för 99kr på massa ställen och då piper den när den uppnått rätt temperatur

• God cares

Mor till solsken skrev 2007-12-16 19:56:34 följande:

Undrar om någon i den här tråden vet vart man kan troligast får tag på lakritsstång? Förut har det gått att köpa på apoeket men inte nu längre, på det apotek jag har närmast tillgång till iallafall. Är så himla sugen på att göra lakritskola men kanske någon av er har ett enkelt recept på någon annan kola om jag inte får tag på lakritsstång.
    Vad har du för recept till den?
    Jag trodde att det gick på Apoteket fortfarande, vad synd om det inte gör det! Har du frågat personalen? Ibland "gömmer" de saker och inte tar fram om man inte frågar.
  • God cares

Mor till solsken skrev 2007-12-16 20:11:49 följande:

5 hg socker (ungerfär 5,8 dl)5 dl grädde5 msk sirap2 msk glykos (finns på apoteket)30 g smör2 krossade lakritsstänger (finns på apoteket)Blanda allt i en kastrull. Koka häftigt. Gör kolaprovet. Fick receptet i en annan tråd av nicke nyfiken 76Ja, jag frågade damen i kassan och hon sa att det var lääänge sedan dom haft lakritsstång.
    Tack! Det är nog samma recept jag kopierat i en annan (samma?) tråd
    Konstigt! Jag som hade tankar på att göra denna. Googlade lite och på många ställen står likadant, att Apoteket slutat med det. Men här skulle det visst finnas: www.essencefabriken.se/
  • God cares

angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:03:38 följande:

Jag gjorde på Rocky Road å Rocky Road Fudge idag. Jag tyckte fudgen vart bäst å godast. När ja skulle skära Rocky Road så liksom smula den sönder, väldigt tråkigt, de hände inte med fugden.
    Vilken är Rocky Road - är det Leilas? Och fudgen det andra receptet?
  • God cares

angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:30:33 följande:

Det är väll Leilas båda två? Vet faktiskt inte. Hittade recepten här i tråden.Rocky roaden e ju den med marshmallow, dumle, jordnötter å pistagenötter i sig medans rocky road fudgen har endast marshmallow å jordnötter i sig. Ja det är ju choklad i båda med å den ena även smör.
    Aha, gissade att det var så men har inte hängt med så superbra i tråden Rocky road fudgen var den som var jättepopulär i förra årets tråd, och den gjorde jag i helgen. Själv tyckte jag inte den var supergod men helt klart ätbar och min man tyckte om den!
  • God cares

Jag blev precis klar med brända mandlar (såna med rosa klet runt) och tipsar verkligen alla som gillar såna att göra dessa! Trodde det skulle vara jättesvårt men det gick fort och var enkelt! Särskilt med stektermometer *tipsar igen* Det enda var att jag ska ta färre mandlar nästa gång så det blir mer klet på dem, samt skynda mig att sära på dem för det stelnar fort!

• God cares

Brända mandlar
    (70 Portioner)

Ingredienser:

100 g Sötmandel
    3 1/2 dl Socker
    50 ml Glukos; 1 tub från apoteket
    1 dl Vatten
    2 tsk Röd karamellfärg

Beskrivning:

Gnid mandlarna rena i en handduk eller i papper så att sockermassan kan fastna på dem. Blanda socker, glukos och vatten i en tjockbottnad kastrull och koka sockerlagen utan lock på ganska stark värme tills det klarar trådprovet (doppa två fingrar i kallt vatten, tag en droppe sockerlag mellan fingrarna och för i sär dem, bildas det en tråd är sockerlagen klar). Kokar man med teromometer ska den visa 115 grader.
    Färga sockerlagen och häll upp den i en oljad porlinsskål.
    Låt sockerlagen svalna något. Arbeta massan med en gaffel och lägg i mandeln när massan börjar tjockna. Arbeta det hela tills massan är rätt stel. Häll upp allt på plåt och sära mandlarna, forma massan lite runt mandlarna med fingrarna.

• God cares

Noda skrev 2007-12-18 22:55:35 följande:

Tack så jättemycket! Ska göra imorgon!
    Gör det!
  • God cares

The Bumblebee skrev 2007-12-19 07:45:31 följande:

Här kommer en bimbofråga kanske... Men när man gör brända mandlar, ska man skålla dem först då eller? Jag förstår inte riktigt det där med att: God cares skrev 2007-12-18 22:45:15 följande:Hur har ni gjort? Lagt alla mandlarna i en handduk, eller stått och gnidigt en å en?
    Jag förstod inte heller det först Jag tog en hög mandlar i en handduk och gned dem där, fungerade ganska bra. Tror jag ska göra det lite längre tid nästa gång, så kanske det fastnar bättre. Hunden gillade att det ramlade ut lite mandlar på golvet till honom
  • God cares

The Bumblebee skrev 2007-12-19 20:30:16 följande:

Ok, men gjorde du med skalet kvar eller med skållade mandlar?
    Jag gjorde med skalet kvar och jag tyckte de blev goda Det enda felet var att jag inte lyckades sprida ut massan på alla mandlar, blev lite ojämnt fördelat men det är sånt man lär sig.
  • God cares

Trikarn skrev 2007-12-19 21:02:25 följande:

God cares skrev 2007-12-19 20:15:38 följande:Mina mandlar var skållade och jag hade de i lååång tid..inte tusan fastnade det mycket ändå..vet inte vad jag gjorde för " fel" men de blev goda ändå Men HUR ska man förvara dem?? tänkte juh låta de ingå i "ge bort" julkorgen...
    Jag har lagt dem i en glasslåda med gladpack på (hittade inget passande lock), men bara tillfälligt. I butiker och på marknader förvaras de i rumstemperatur (ja, på marknader är det förstås oftast utomhus), jag tror det funkar med vilken förpackning som helst nästan.
  • God cares

Mammassaga skrev 2007-12-19 22:44:06 följande:

hej hej. jag tänkte göra antingen rocky road eller rocky road fudge, vilken rekomenderar ni?Har mört att rocky road smular sönder men samtidigt har jag hört att fudgen inte stelnar.
    Min fudge stelnade fint
  • God cares

MamaKajsa skrev 2007-12-21 12:01:10 följande:

ok, jag hör nog inte hemma i den här tråden för jag är ett riktigt bak-ufo. Men jag skulle vilja göra nåt julgodis idag, har sirap, grädde, socker, nötter, choklad mm mm hemma.Nån som har ett IDIOT-säkert recept??
    Om du har en stektermometer (helst digital med timer) så är allt väldigt enkelt att göra för då piper den när rätt temperatur är uppnådd Knäck kan du t.ex. enkelt göra med de ingredienser du nämnt.
  • God cares

Idag har jag gjort Marknadsnougat - jättegod och beroendeframkallande precis som förra året samt Pepparkakskola, som också blev jättegod!
    Nu har jag bara vit chokladtryffel (recept som jag hittade här: archive.corren.se/archive/2004/12/16/1so8gdsi2o0kaq6.xml& ) kvar, och så kolakakor till svärmor, hon önskade sig det i julklapp. Eventuellt ska jag göra knäcksats till för vi har råkat äta upp en del

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!