Inlägg från: BasseKatt |Visa alla inlägg
  • BasseKatt

Julgodis/mat å bak!!!

Bidrar med saffranstryfflar. Kalasgoda och lätta att göra.

Saffranstryffel

Ingredienser:Tryffel
    1 dl vispgrädde
    1 msk honung
    1 g saffran
    250 g grovhackad Vit Choklad
    30 g osaltat smör
    1 tsk cognac (kan uteslutas)

Sockerrostad mandel
    4 dl krossade mandelflagor
    1 dl florsocker
    3 msk vatten

Garnering
    150 g Vit Choklad Gör så här:Tryffel
    Koka upp grädde, honung och saffran. Slå det över den hackade vita chokladen. Tillsätt sedan smöret och sist cognacen. Rör tryffeln slät. Låt stelna i kylskåp och klicka sedan ut med hjälp av en matsked, ca 10 g bitar, som rullas runda.

Sockerrostad mandel 
    Blanda alla ingredienserna och bred sedan ut på en plåt. Rosta i 200° tills de nått en gyllenbrun färg. Låt kallna.

Garnering
    Smält chokladen. Rulla tryffelkulorna i den avsvalnade chokladen och sedan i mandeln. Låt dem sedan kallna ordentligt i kylskåp.

Jag gjorde utan sprit och doppade kulorna i smält vit choklad istället för ovanstående garnering. Blev superbra. Ett tips då bara är att ställa dem i frysen en stund innan chokladdopp, så inte den varma chokladen bara rinner av.

• BasseKatt
    FrippeFripp: Jag har ett kanonrecept på Mariannetryffel! Jättebra smet som var lätt att rulla kulor av. Jag doppade dem i smält mörkchoklad efteråt istället för garneringen i receptet och det blev kalasgott! Florsocker brukar smälta och bli trist tycker jag och kakao hade jag på annan tryffelsort

Mariannetryffel
    (ca 50 stycken)
    Ingredienser:
    2 dl vispgrädde
    200 g Mörk Choklad
    200 g  Ljus Choklad
    1 påse (150 g) Marianne Crush

Florsocker eller kakao till dekoration
    Gör så här:
    Koka upp grädden. Tillsätt chokladen i bitar. Låt dem smälta och blanda till en jämn smet. Låt blandningen svalna. Blanda i Marianne-kross. Låt blandningen stelna i kylen. Ta små klickar av blandningen med tesked och rulla dem till kulor med händerna. Rulla slutligen kulorna i florsocker eller kakao. Placera kulorna på ett serveringsfat eller i små godisformar. Förvara svalt.
  • BasseKatt

Har inte läst bakåt i tråden så långt, så om det redan finns en massa Mariannetryffelrecept, så får ni bortse från mitt inlägg...

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!