Inlägg från: cleopatra2 |Visa alla inlägg
  • cleopatra2

Julgodis/mat å bak!!!

Hade du den i ugnen i 25 minuter?
    I en annan tråd pratade dom om att det var på tok för länge...

Mistoffelees skrev 2007-12-05 08:47:38 följande:
    Jag har gjort Leilas saffranskorpor förra veckan och är helnöjd, kanongoda, men jag hackade mandeln redan från början då jag inte ville ha hel mandel i och det blev bra. För mig var mängden saffran bra.
  • cleopatra2

Du är snabb!

Pillan79 skrev 2007-12-05 21:27:39 följande:
    Rocky RoadFörberedelsetid: 10 min Färdigt på: 40 min Ingredienser12 kakor600 g mörk kvalitetschoklad 70 %2 2 påsar dumlekola2 2 nävar mini marshmallows3 3 dl salta jordnötter1 1 dl skalade pistagenötterGör så här1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).2. Blanda samtliga ingredienser.3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp. 4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.Detta ska jag göra i helgen..såg jag nyss på Leilas jul..såg så gott ut
  • cleopatra2

Att du redan 2 minuter efter att leila's jul slutade hade skrivit ner receptet..

Pillan79 skrev 2007-12-05 21:35:16 följande:
    Snabb..vad menar dU cleopatra?
  • cleopatra2

Jag har bakad choklad doppade peppernötter,och dom blev goda!
    Nästa projekt blir lussekatter.
    Det är första gången jag bakar dom så det blir spännande!!

• cleopatra2

Det ska jag försöka då.tack)

kidA skrev 2007-12-06 11:35:20 följande:
    jag bakade värsta superreceptet igår. med 1 ägg i o en burk kesella. kör på den. har aldrig varit med om godare lussekatter faktiskt.
  • cleopatra2
    SnuttanSnuttan skrev 2007-12-08 15:44:14 följande:
    HJÄLPJag ska göra Rocky Road *håller på just nu* Ska dumlekolorna vara hela?? Eller ska man dela dom ? Täcker smeten en hel plåt (ugnsplåt) eller ska man ha nåt mindre.. vet inte om våra ugnar får plats i kylen ens (!) Ska man olja/smöra plåten innan?? HJälp fort TACK!!
    kolorna ska vara hela
  • cleopatra2

Då ska det vara tablespoon,altså matsked.

vonka skrev 2007-12-08 16:06:39 följande:
    tesked kanske? på engelska??
  • cleopatra2

Jag har frysat ner mina

Gummisnodden skrev 2007-12-10 22:02:56 följande:
    Hur förvarar ni lussebullar? och hur länge håller dom?
  • cleopatra2

Ni som har bakad leilas saffransskorpor..jag ska baka dom imorgon på morgonen och undrade nu hur länge jag ska ha dom i ugnen efteråt? hur långt tid tar det ungefär att torka dom???

• cleopatra2

ok tack,jag tänkte göra dom till frukost,men då är det kanske bättre om jag börjar nu istället för att gå upp kl 4.00))

• cleopatra2

Det var härligt att titta på ja!!
    Jag funderar på att göra saffranscones till frukost imorgon.

Pillan79 skrev 2007-12-12 21:16:11 följande:
    mm..ska göra saffransscones..såg jättegott ut på Leilas jul. Superbra program
  • cleopatra2

Vad blev det för fel på den?

Mamsingen skrev 2007-12-14 17:05:01 följande:
    Vill bara varna för Leilas marmelad. Den blev rent ut sagt vidrig (och snordyr). Usch, blev så besviken
  • cleopatra2

ok då,vi får väl försöka en gång-

Mamsingen skrev 2007-12-16 19:27:57 följande:
    Cleopatra2:Den smakade jätteäckligt, den var liksom väldigt osöt och kletig. Jag tror inte att jag misslyckats utan att den helt enkelt skulle smaka så. Tror den hade vart godare om den gjorts med strösocker. Jag blev jättebesviken, men därmed inte sagt att andra inte kan gilla den. Jag tyckte bara inte att den levde upp till förväntningarna.
  • cleopatra2

Jag gjorde hennes varma choklad med ingefära idag och det var gott,även om jag tror att choklad smaken kunde har varit lite starkare.

cleopatra2 skrev 2007-12-16 21:42:14 följande:
    ok då,vi får väl försöka en gång-
  • cleopatra2

Igår så gjorde jag en mjukpepperkaka i en långpanna med frosting....det var någon här som skrev ner det,men jag kan inte hitta det mer,men tack,fy vad gott det var,pepperkakan var gott,men frostingen!!!!! rena himmelriket!!!!!

• cleopatra2

Jag älskade likör praliner som barn))

Zoohaj skrev 2007-12-19 12:17:46 följande:
    mmm, men jag hade tänkt att barn också skulle få smaka av dem om de är goda nog... kanske inte gör något om man tar likör, det är ju inte så stor mängd som ska i. Jag får prova! Tack för tipset!
  • cleopatra2

dom smakar mer som biscottis
    Mrs Kaffelatte skrev 2007-12-19 17:35:54 följande:

Det är saffransskorpor...
  • cleopatra2

I bantar tråden)))

annalena81 skrev 2007-12-21 09:54:21 följande:
    hej!Nu är HELA kylen full av godis.... igen.....Gjorde en ny sats av lejlas rokey road, hennes muslibars, smörkola med kanel. Sen gjorde jag en sats med bountybollar och tryffel som jag delade upp i 3 olika skålar och smaksatte dom med Bailyes, blåbärslikör och apelsin. Blir ju så många av samma sort (70 st)Så nu ska vi svulla HELA julen.....GOD JUL alla bakglada
    vi ses här igen nästa år :O)
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!