Inlägg från: TezzyBump |Visa alla inlägg
  • TezzyBump

Julgodis/mat å bak!!!

ngn med recept på pepparkakscheesecake?

• TezzyBump

rocky road fudgen, visst borde den vara ok utan marshmallows och nötter? vill ha en ganska neutral fugde med chokladsmak..?

• TezzyBump

250g mörk blockchoklad och 250g kokosfett, smält båda var för sej, låt kokosfettet svalna lite och blanda sedan i under snabb omrörning i chokladen. häll upp i ischokladformar.

ischoklad var detta alltså..
    borde funka med vit choklad också..? testa!

• TezzyBump
    Nilla21 skrev 2007-12-19 20:32:25 följande:
    inte så mycket kokosfett väl? jag gjorde för 200 g choklad 75g kokosfett
    i det receptet jag gör så är det sååå mkt :p
  • TezzyBump

ett tips till er baktokiga, om ni inte redan testat det, så testa att byta ut vaniljsockret mot vaniljextrakt! finns på påse bland annat på ica maxi! såå jäkla mkt godare!

• TezzyBump
    giftgrodan skrev 2007-12-19 20:08:30 följande:
    väldigt enkel och god ischoklad som jag fick tips om i en annan tråd: 200 g schweizernöt100 g kokosfettsmält, blanda, häll upp i ischokladformar.
    här har du receptet du som letade
  • TezzyBump

Nougatbollar

baknougat
    mandelmassa
    likör/konjak eller liknande
    smält choklad

skär nougaten i kuber, rulla till bollar
    blanda mandelmassa med önskad mängd likör/konjak
    platta ut mandelmassa, rulla runtom nougaten
    smält chokladen och doppa bollarna i detta.
    låt stelna i kyl

• TezzyBump

smörkolan.. leilas..
    kan man hälla upp den på bakplåtspapper eller aluminiumfolie istället för en oljad form?(har bara olivolja hemma nämligen och linfröolja..)

• TezzyBump
    TereseA skrev 2007-12-21 18:04:40 följande:
    Gjorde Leilas smörkola med choklad..Blev supergod..Hällde det i en avlång oljad sockerkaksform..Tog lite mycket olja så det blev lite fuktigt,men påverkade inte smaken det minsta, var dessutom superlätt att få ur den ur formen..Första gången jag lyckats bra med kola.
    tror du man kan skippa oljan och hälla på bakplåtspapper eller folie?
  • TezzyBump
    Stumpan2 skrev 2007-12-21 18:50:04 följande:
    åååh, nu fattar jag varför min smörkola inte vill upp ur formen, glömde ju olja in den.... vilket nöt jag är!
    tss :) ja såå kan det gå:p
  • TezzyBump
    sofiemalmö skrev 2007-12-21 19:05:22 följande:
    smörkolan menar jag..
    borde det inte funka med cellofan?
  • TezzyBump

jag ska göra knäck nu ikväll..
    någon som har ett bra recpet som ger MÅNGA knäck? typ 100st eller nåt? eller går det att dubbla knäckrecept? för jag försökte dubbla pepparkakskolan för nån vecka sen och det gick INTE

• TezzyBump

gick jättebra med smörkolan, slog in i cellofan och natursnören på ändarna.. funkade med bakplåtspapper!

• TezzyBump

jag vill ha en fräsch och frisk/söt dessert till julafton.. hade tänkt mej ngn cheesecake(frusen) eller pannacotta?
    några tips?

• TezzyBump

ett enkelt recept på ris a la malta är att vispa vaniljvisp/alt vispgrädde o vaniljsocker och blanda det i färdig risgrynsgrönt (på "korv") o servera med konserverad frukt eller saftsås/bärsås

• TezzyBump

måste bara tipsa om supergoda revbensspjäll, tjocka sådana!
    lägg revbensspjällen i honungsmarinad ca 1dygn i kylen, sen grillar du dom i ugnen på 175 grader 40-50min på vardera sida!
    såååå grymt gott! och saftiga blir dom också!

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!