Julgodis/mat å bak!!!
ngn med recept på pepparkakscheesecake?
ngn med recept på pepparkakscheesecake?
rocky road fudgen, visst borde den vara ok utan marshmallows och nötter? vill ha en ganska neutral fugde med chokladsmak..?
250g mörk blockchoklad och 250g kokosfett, smält båda var för sej, låt kokosfettet svalna lite och blanda sedan i under snabb omrörning i chokladen. häll upp i ischokladformar.
ischoklad var detta alltså..
borde funka med vit choklad också..? testa!
haha dream on!
ett tips till er baktokiga, om ni inte redan testat det, så testa att byta ut vaniljsockret mot vaniljextrakt! finns på påse bland annat på ica maxi! såå jäkla mkt godare!
Nougatbollar
baknougat
mandelmassa
likör/konjak eller liknande
smält choklad
skär nougaten i kuber, rulla till bollar
blanda mandelmassa med önskad mängd likör/konjak
platta ut mandelmassa, rulla runtom nougaten
smält chokladen och doppa bollarna i detta.
låt stelna i kyl
smörkolan.. leilas..
kan man hälla upp den på bakplåtspapper eller aluminiumfolie istället för en oljad form?(har bara olivolja hemma nämligen och linfröolja..)
jag ska göra knäck nu ikväll..
någon som har ett bra recpet som ger MÅNGA knäck? typ 100st eller nåt? eller går det att dubbla knäckrecept? för jag försökte dubbla pepparkakskolan för nån vecka sen och det gick INTE
gick jättebra med smörkolan, slog in i cellofan och natursnören på ändarna.. funkade med bakplåtspapper!
jag vill ha en fräsch och frisk/söt dessert till julafton.. hade tänkt mej ngn cheesecake(frusen) eller pannacotta?
några tips?
knäck
2dl sirap, 2dl socker, 2dl grädde. koka i ca 15-20min gör kulprov.
testade att ta tre av samma igår kväll o det gick superbra!
ett enkelt recept på ris a la malta är att vispa vaniljvisp/alt vispgrädde o vaniljsocker och blanda det i färdig risgrynsgrönt (på "korv") o servera med konserverad frukt eller saftsås/bärsås
måste bara tipsa om supergoda revbensspjäll, tjocka sådana!
lägg revbensspjällen i honungsmarinad ca 1dygn i kylen, sen grillar du dom i ugnen på 175 grader 40-50min på vardera sida!
såååå grymt gott! och saftiga blir dom också!