Inlägg från: Mammassaga |Visa alla inlägg
  • Mammassaga

Julgodis/mat å bak!!!

Älskar såna här trådar, jag bidrar med lite recept senare.

Någon som har tips på bra sida fät man kan köpa presentförpackningar till godiset för em billig peng?

Tipsar även opm att göra lemon curd till saffranskorpor! Mums. skickar recept sen

• Mammassaga

Lemoncurd
    Ingredienser
    Portioner: 8

2 ägg
    2 dl strösocker
    saften av 2 citroner (ca 1 1/2 dl)
    75 g smör
    Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker i en tjockbottnad gryta. Tillsätt saften av 2 citroner (ca 1 ½ dl) och vispa ytterligare någon minut. Rör i 75 g smör skuret i småbitar.

Sjud blandningen i vattenbad tills konsistensen är som en tjock kräm. Rör kraftigt hela tiden. Häll up curden i en väl rengjord glasburk och förslut. Den håller sig ett par veckor i kyl.

• Mammassaga
    kidA skrev 2007-12-05 18:53:03 följande:
    1 påse kokos6 msk grädde6 msk smält smörblanda allt o rulla till små bollar.frys bollarna o smält 200 g choklad ö vattenbad o rulla bollarna i.voila!
    Tillägger att man ska blanda kokosen med 4 dl florsocker sen ha i 6 msk grädde och 6 msk smält smör.

Resultatet blev tydligen inte lika bra med flytande margarin läste jag tidigare i tråden.
  • Mammassaga

hej hej. jag tänkte göra antingen rocky road eller rocky road fudge, vilken rekomenderar ni?
    Har mört att rocky road smular sönder men samtidigt har jag hört att fudgen inte stelnar.

• Mammassaga

tack för lite svar, blir nog fudgen i år:) eller ja till julafton iaf, kanske blir en sats rocky road sen:)

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!