• malla76

Vad kan en dränering kosta?

Hej

jag och min man ska dränera vårt hus inom den närmsta framtiden. Och jag undrar om några som har gjort det ganska nyligen kan svara på vad det kostade. Alltså vad matreialet och arbetet kostade? Om ni änvände en firma för allt eller bara för att gräva? eller om ni gjorde det själva med grävmaskin som ni hyrde? Ja alla svar jag kan få och olika prisuppgifter vore jätte bra. Tack på förhand.

Jag vet att det kan skilja sig men jag vill höra alla olika åsikter och priser ändå. Vi bor i gbg med en villa på 120 kvm i två plan med källare.

• Svar på tråden Vad kan en dränering kosta?
  • sataya

jag har hört att det går på 75tusen och uppåt..
    har själv inte hus men kollar på hus och räknar då in omdränering i priset och då räknar vi över 100tusen...

• mimmipigg

Min bror gjorde allt själv med hyrd grävmaskin. Kan säga att det är väldigt mycket slitigt jobb. Han hade iofs väldigt gammalt hus med konstiga grundförhållanden som försvårade en del.

• MiAmor

Jag har hört ca 30000 om man gör jobbet själv. Vet inte om det inkluderar grävmaskin hyra eller dock..

• Bakeapple

Vi hade firma som gjorde allt och betalade 77000:- för allt material, arbete, matjord och grovplanering av trädgården. 130 kvm byggyta.

• Bumman7778

Hallå.. Vi har just dränerat klart vårt hus som är på 63 kvm och all material och ett lass singel och hyra av grävmaskin kostade oss allt som allt 19 000 kr..

• SandraJ

vad använde ni som dränerade?

Isodrän?
    Jackodrän?
    Platon?

• malla76

vi ska använda podrän när vi ska dränera.

• Nalle Puh73

Ska fråga sambon när han kommer hem.
    Vi dränerade -05 och hade tänkt göra allt själv, men sambon fick inse att man behöver en grävmaskin för att gräva så vi läjde en som grävde. Resten gjorde han och svärfar själva. Tror det landade runt 30000 kr men är inte säker. Återkommer så fort han kommit hem.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Karisma

vi är just klar med vår dränering.

Vi har använt oss av isodrän, 10cm tjocka skivor, onödigt att ta tunnare. skiljer inte mkt i pris. Vi har även isolerat grunden med isogrund, 8cm inkl 13mm betong.

(vi har förberett för nästa sommar att byta avloppsrör ända ut till kommunens, extra kostnad då max 5000:- grävare +förare + material.)

inkl allt material

¤ isodrän +tillbehör
    ¤ isogrund
    ¤ singel
    ¤ grävmaskin + förare (grävde endast upp), brorsan skottade igen med traktor.
    ¤ överbleck samt underbleck
    ¤ Nya dräneringsrör
    ¤ Nya rör till för dagvattnet
    ¤ Ny slang för inkommande vatten
    ¤ betong

Tror det var allt. Pris 50 000:- + matjord nästa sommar samt för att gräva avloppsröret.

Kram K.

• Karisma

Vi har ca 83kvm som har isolerats.

40 löpmeter runt huset och sen 2.20 är höjden på källaren.

Kram K.

• malla76

tack så mycket vart bor du då karisma?

• Karisma

utanför Umeå, köpte materialet på Beijerbygg. Fick riktigt bra pris.

kostand för gravmaskin +förare blev 7000:- (svart) Hade blivit 25%mer om vi tagit det vitt.)Dyrt tyckte vi så därför skottade brorsan igen så vi slapp 7000:- till för att gräva igen.

vi gjorde allt arbete själv. Vi jobbade enbart på helgerna och vi blev klar på 4helger. Det vi har kvar är att sätta underbleck under källarfönstrena.

Kram K.

• Ulli

Vi hyrde maskin (2.500 för en helg) och grävde själv, grävde igen för hand (pust). Materialet köpte vi i andrahand (en som förköpt sig innan han visste att han inte kunde dränera) för totalt 4000 kr med rör, matta, kitt (eller vad det heter som man målar på), skruv, och väv till att lägga runt rören. Sen handlade vi singel för ca 500 kr. Sen ska vi leda ut stuprännorna till gatan och få 1000 kr i bidrag per rör. Nu återstår stenläggning och återskapande av en demolerad trädgård.

• Carr0n

Gör du det själv! gräver och så, så koster det bara 20.000 kr, annars så kostar det nog över 100.000 kr iaf!

• Karisma

Priset beror mest vilket material som används. Att gräva bir ju samma kostnad ändå.

Platonmatta är ju betydligt billigare än tex Isodrän, men då har du ingen isolering istället. Går att sätta cellplast utanpå mattan, men personligen tror jag inte det är lika bra som isodrän/pordrän.

Platon är bra om man bor så att det är högt vattentryck mot grunden. Annars så skulle jag satsa på allt i ett skiva som både isolerar samt dränerar.

Kram K.

• Ulli

Vi har lagt platon eftersom våra väggar redan är så tjocka och isolerade. Sen har vi en klack på marknivå som gör att regnvattnet inte kommer de sista två decimetrarna mot källarväggen. Vi dränerade för att stora sonen ska flytta ner till källaren, men när vi grävt upp allt såg vi att det var snustort, men då var det lika bra att göra det ordentligt. Vi har mycket kompakt lergjord där vi bor.

Svar på tråden Vad kan en dränering kosta?