• Amandamamman

Hjälp, vi har missat att vaccinera hunden!

Det här är verkligen pinsamt men vi har glömt att vaccinera hunden. Hon fick vid 1 år men förra året när det var dags var vi mitt i spädbarnslivet så det blev helt bortglömt.
    Idag, när svärmor kommer hem efter en promenad med hunden och berättar att hon släppt henne lös och då rykt ihop med en annan hund, då slog det mig att vi inte vaccinerat henne.

Hur går man tillväga. börjar man om med liknande sprutor som när de är valp eller fortsätter man bara att ge det årliga vaccinet?
    Attans, får nog ta och ringa veterinären i morgon.

• Svar på tråden Hjälp, vi har missat att vaccinera hunden!
  • Majsan70

Man behöver inte grundvaccinera på nytt. Man tar bara vid där man slutade.

• ja88

Är hunden alltså omkring 3 år? I så fall har ni inte missat någonting alls, man behöver inte vaccinera varje år så länge grundvaccinationerna är klara. Vartannat år är fullt tillräckligt.

• Majsan70
    ja88 skrev 2007-10-04 23:55:09 följande:
    Är hunden alltså omkring 3 år? I så fall har ni inte missat någonting alls, man behöver inte vaccinera varje år så länge grundvaccinationerna är klara. Vartannat år är fullt tillräckligt.
    Det där stämmer inte riktigt. Det beror helt på vilket vaccin som använts. Man vaccinerar ju mot två saker och bara det ena vaccinet räcker i två år. Alltså skall man omvaccinera med bara det ena vaccinet varje år om man fått enskilt. Har man inte det så så skall hunden vaccineras varje år ändå. MEN det är absolut ingen jättefara om man missar.
  • MissTag

Tror inte det är någon fara alls. De flesta vet använder de vaccin som håller minst två år.

• ja88
    Majsan70 skrev 2007-10-05 11:24:25 följande:
    Det där stämmer inte riktigt. Det beror helt på vilket vaccin som använts. Man vaccinerar ju mot två saker och bara det ena vaccinet räcker i två år. Alltså skall man omvaccinera med bara det ena vaccinet varje år om man fått enskilt. Har man inte det så så skall hunden vaccineras varje år ändå. MEN det är absolut ingen jättefara om man missar.
    Fel. Faktum är att det är bara kennelhosta som behöver ges varje år om man vill ha så gott skydd som möjligt (det skyddar dock fortfarande inte till 100%). Parvo, valpsjuka och HCC räcker att ge vartannat år efter grundvaccinationerna - de senaste rönen säger till och med att vart tredje år är tillräckligt:

"Revaccination: En skyddande immunitet mot valpsjuka, hepatit och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus bibehålls därefter genom revaccination med 2-3 års intervall och mot sjukdom orsakad av infektion med hundens parainfluensavirus genom årlig revaccination."
    Parainfluensavirus är alltså kennelhosta. Källa: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=4&UserTypeID=1
  • Majsan70
    ja88 skrev 2007-10-05 13:55:53 följande:
    Fel. Faktum är att det är bara kennelhosta som behöver ges varje år om man vill ha så gott skydd som möjligt (det skyddar dock fortfarande inte till 100%). Parvo, valpsjuka och HCC räcker att ge vartannat år efter grundvaccinationerna - de senaste rönen säger till och med att vart tredje år är tillräckligt:"Revaccination: En skyddande immunitet mot valpsjuka, hepatit och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus bibehålls därefter genom revaccination med 2-3 års intervall och mot sjukdom orsakad av infektion med hundens parainfluensavirus genom årlig revaccination."Parainfluensavirus är alltså kennelhosta. Källa: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Jadu..då har tydligen hela veterinärkåren här i Göteborg fel då. Jag frågade så sent som förra året om just detta fenomenet. Det beror på VILKEN TYP av vaccin de använder.
  • ragnarök

Det beror på vad som ska vaccineras mot.
    Parvo+hepatit+valpsjuka räcker att vaccinera vartannat eller vart tredje år. OM man bor nånstans där man är väldigt utsatt för smitta ska den ena typen ges varje år. Men det gäller ju knappast i Sverige.
    Sen kennelhosta och vissa rabiesvaccin ska ges varje år.

• ragnarök

jo just det, det där är ju tillverkarnas rekommendationer. Och dom säger ju hellre för ofta, eftersom de inte har belägg för att det skyddar längre än så, vilket det troligen gör.. lite snurrigt kanske:)

• logg81

Använder de live-vaccinet så är det bara stora sprutan som behövs... (trippeln). Iaf säger min vet så så jag kör bara med den... Litar på att han har rätt... så jag vaccinerar varannat år.

• MissTag

Kennelhostevaccinet ska helst ges var 6:e månad om man ska få så bra skydd som möjligt, men inte ens då är det 100 %.

• Rottis77

Vad var det för vaccin din hund fick sist???Vet man det är det MYCKET lättare att säga när din hund ska vaccineras igen. vaccinet vi använder där jag jobbar vara i 3 år (dock inte kennelhostan, men den kan man ge extra vid behov) efter 1 års sprutan!

Svar på tråden Hjälp, vi har missat att vaccinera hunden!