• hjärterdam1

Hur slutar man med NATTBLÖJA??????

HEJ!!
    Har ett problem med min 3.5-åriga kille...Han slutade med blöjor för 6 månader sedan o det har gått jättebra, förrutom de senaste månaderna då han inte hinner få upp byxorna och det kommer kiss i byxorna. Han har nattblöja och den är jätteblöt på morgonen och det händer även att han kissar så det läcker i sängen...Hur ska man göra för att sluta med nattblöja???
    Hur vanligt är det att en snart 4-åring har nattblöja???HJÄLP

• Svar på tråden Hur slutar man med NATTBLÖJA??????
  • nyttigen

Om den är använd så har han ju bruk för den?

Jag skulle avvaktat ett tag till.
    Annars kan ni ju ta upp honom för att kissa? Med risk för att störa nattsömnen...

• nicke nyfiken76
    nyttigen skrev 2007-10-05 00:07:50 följande:
    Om den är använd så har han ju bruk för den? Jag skulle avvaktat ett tag till.Annars kan ni ju ta upp honom för att kissa? Med risk för att störa nattsömnen...
    Jag kommer ALDRIG att ta upp mitt barn på natten för att han ska få kissa medan han nästan sover. Det är ju det man vill undvika, att han kissar när han sover, alltså. Jg tror inte det är så mycket man kan göra. Barnet är helt enkelt inte redo än.
  • alisson

Det är jättevanligt. Oroa dig inte. Låt honom ha blöjan ett tag till!!!

• Ällvira

Killar brukar vara lite senare med att sluta med blöjor och 3,5 år är inte ovanligt alls att ha blöja. Oroa dig inte över det , det kommer av sig självt oftast.

• Jumsan83

jag hade blöja på min tills den var torr när han vaknade visserlign så var han runt 3,5 när han slutade men vägrade jag med att ta upp han på natten för att kissa villa inte störa natt sömnen..

• LeaveMeAlone

om han kissar så det nästan går igenom så kanske han dricker för mycket på kvällen innan? får dom tex fortfarande välling så kan det vara bra att byta det mot frukt eller macka och ett litet glas mjölk på kvällen.

min son tyckte jag också kissade i nattblöjan men det visade sig att han helt enkelt var torr hela natten men sen kissade i blöjan så fort han gick upp av ren vana och bekvämlighet. han sa att han inte ville ha den och vi testade. nu är han heltorr sen ca 1½ månad sen.

annars är det som sagt bara att vänta ut dom. tycker inte det behöver vara så farligt att väcka dom typ innan man själv går och lägger sig för ett extra toabesök om de behöver det fast vi har inte behovet. det är väl mer när de börjar bli lite äldre 3-4 år tycker jag inte är gammalt för nattblöja.

• violis

Träna bort det går inte men man kan hjälpa till på olika sätt så att den inte behöv  så länge till.
    Försök att minska på vätskan på kvällen..äter han välling på kvällen försök isåfall ta bort /tidigare lägga den..välling kan vara väldigt vätskedrivande.
    Se till att han kissar ordentligt innan nattblöjan tas på =få in rutinen att man kissar innan man lägger sig.

Sedan är det bara att avvakta..killar slutar som regel senare med blöjor och det är också vanligare att killar kissar i sängen längre upp i åldrarna än tjejer.
    Att sluta med blöja och ta upp honom för att kissa  tycker inte jag är någon bra idé inte när han är så liten..det är något man ev kan testa när barnet bivit äldre och forfarande kissar på sig på natten.

Så länge natt blöjan är "dyngsur" på morgonen så behöver han den fortfarande.
    Det man kan göra är att kolla blöjan tidigt på morgonen om den är torr då (om man är morgonpiggSkrattande alltså) enav mina döttrar klarade  nästan hela natten utan blöja men kissade på sig ganka regelbundet vid 5-tiden på morgonen eftersom jag inte är sådär jättemorgon pigg fick hon behålla nattblöjan ett tag till! Hade varken lust/ork att vackla upp på toa med en liten tjej vid den tiden som desutom blev klarvaken då eller byta lakan varje dag pga olyckor!

• Danielsmamma

Min son fick mindre å dricka på kvällen och lät han kissa innan han skulle gå sova funkade bra. han blev blöjfri i sommras för nätterna.
    Kompisens dotter e 4år å använder blöja på nätterna men som dom andra säger det kommer när barnet är redo är så olika för dom men inget att oroa sig för.

Men tycker inte att du ska väcka han mitt i natten.

• hjärterdam1

Hej ALLA!
    Supertack för alla svar jag fått,,,,Jag försöker att inte ge dricka på kvällen + att han ska kissa innan han går och lägger sig.Han är väl inte redo än. Fick det tillsagt av några att de tyckte att han var för gammal för att fortfarande ha blöj på natten så jag blev lite orolig....Några tips på vart man kan få tag på att lägga i sängen så den slipper bli förstörd????????? Såg på någon sida att IKEA hade nåt.Vet någon vad det heter och vad det kostar??????

Svar på tråden Hur slutar man med NATTBLÖJA??????