• antitanten

Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?

En tjej som är 16 år och som träffar en 25-årig kille, är det fel eller helt okej?
    Då menar jag träffar inkl. har sex.
    Skulle vara intressant att höra åsikter om det.
    Tjejen är ju sk "byxmyndig" men jag tycker själv att det är fel.

Vad skulle ni som förälder till den 16-åriga tjejen tycka, göra, säga  osv ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-15 00:59:44:
    Vad jag menade med tråden var tillfälliga förbindelser som egentligen bara handlar om sex o inget mer.

För många äldre killar/män är det nämligen en fjäder i hatten att ha varit med yngre tjejer som precis är byxmyndiga- och tyvärr för de unga tjejerna är det också en bedrift att kunna locka till sig äldre killar/män.
    En tragisk utveckling som inte alls har med äkta kärlek att göra. Det var det jag menade. Sedan finns det säkerligen de som träffats där åldersskillnaden är/varit påtagligt stor och/men att förhållandet ändå hållit i sig baserat på riktig kärlek o känslor, vilket ju är fantastiskt fint.
    I Stlm är det i alla fall ganska ovanligt med sådana förhållanden- där det håller.
  • Svar på tråden Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?
  • zebran i Stilla havet

Om det ar en fjader i hatten for killen ar val strunt samma sa lange tjejen inte kanner sig utnyttjad. Om hon istallet tycker att det ar spannande, som du sager, sa ar det ju en win-win. Det behover inte handla om karlek - det kan vara kul bara och det kan ocksa vara OK.

• tamate

har bara läst TS:
    Själv älskade jag djupt en kille som var 24 när jag var 16 och jag tror än i dag att vi hade haft en chans om han bara hade vågat visa dom känslor som jag fick veta sedan efteråt att han hade. Men han var rädd för vad omgivning skulle säga och att jag skulle lämna honom för någon yngre. Mannen jag har idag och jag har barn med är bara 2 år yngre.
    Så jag tycker det är helt ok men sådant beror ju från person till person. Har mött 20+ åringar som varit mer omogna än 16 åringar jag träffat.

- det som inte dödar härdar!
  • aasa
    antitanten skrev 2007-10-05 01:01:48 följande:
    En tjej som är 16 år och som träffar en 25-årig kille, är det fel eller helt okej?Då menar jag träffar inkl. har sex.Skulle vara intressant att höra åsikter om det.Tjejen är ju sk "byxmyndig" men jag tycker själv att det är fel.Vad skulle ni som förälder till den 16-åriga tjejen tycka, göra, säga  osv ?
    Ja vad säger man som förälder till en ung flicka... Min dotter som fyller 18 år om några dagar, som när hon redan var 16 år dejtade äldre män och fortfarande dejtar äldre män oftast runt den ålder du tar upp, den äldsta har varit 36 år och det tyckte jag var hemskt, han var ju i min ålder (är 37 år). Man kan aldrig hindra sin dotter den taktiken tror jag inte på, då blir det bara värre. MEN däremot är det bra att man från början har en god kommunikation med sin dotter, kan prata om det mesta. Jag litar på att det hon gör känns bra och att hon är rädd om sig.
  • miniGrynet
    Niinii skrev 2007-10-09 02:09:34 följande:
    Jag tycker det låter normalt...:S Men det beror på situationen.Jag skulle inte tycka att det var okej alls när min dotter är i den åldern. Vare sig han är 17, 18 eller 25, 30....
    Vet inte om jag missförstår, men ska din dotter inte få ha nån pojkvän alls?
    Eftersom du skriver att det inte skulle vara ok oavsett ålder på killen...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Tudde

KOTJ MF skrev 2007-10-09 02:05:36 följande:

Killar som är 25+ och letar 16åringar att skaffa familj eller liknande måste ju vara ett speciellt släkte, tänker inte gå in mer på det då det antagligen blir ett himla liv.16åringen tycker jag bara synd om, söker antagligen bekräftelse, är trött på skolan.Synd bara att när detta håller blir hon en ensamstående mamma på 19 år som varken har utbildning jobb eller liknande för att kunna försörja sig själv och liknande.OBS! ovanstående bygger enbart på mina fördomar. Jag ser detta som en inte alltför omöjlig situation då något sånt här händer.
    Killar som är 25+ kanske inte LETAR efter en 16åring att bilda familj med. Men man kanske av en händelse träffar en 16åring, föräldkar sig i varandra och bostad och barn kommer därefter som på räls. Jag som träffade min nuvarande sambo som 16åring (han var då 38) Hade absolut inga problem i skolan, bekräftades av min omgivning på andra sätt, utbilda sig går lika bra att göra med barn hemma. Jag kan försörja mig utan min sambo om något skulle hända, och det var jag väldigt mån om från allra första början. Ville aldrig bli beroende av någon annan för att kunna leva.
    Jag vet att jag och många med mig älskar våra äldre män på samma sätt som "ni" älskar era jämnåriga. Och den kärleken och det livet är det ingen skillnad på...
  • kaji

Till Trude

Åh vad bra skrivet, du verkar vara lite som jag.

jag träffade maken när jag var 14 och han var 27, inte så himla stor åldersskillnad egentligen men oerhört upprörande tyckte vår omgivning.

att jag sedan hade egen bostad, jobb och skötte skolan utan problem i den åldern och hade lite eller inget gemensamt med jämnåriga killar kunde ingen förstå.

om killen är äldre, yngre eller lika gammal har ingen som helst betydelse. det viktiga är omtanke, respekt och kärlek.

• Vilmagbg

Min bror är 27 och hans flickvän 19 år (dom har vart tillsammans i 3 år)

Jag tyckte vi i familjen tyckte såklart hon var väldigt ung i början och det tycke han också men dom var kära. Hennes föräldrar säger inget speciellt (vad jag vet) och han är ofta där hemma. 
    Min bror är rätt omogen, barnslig & hon mogen så dom kompleterar varandra bra.
  • Tudde
    saan78 skrev 2007-10-10 09:54:24 följande:
    Till TrudeÅh vad bra skrivet, du verkar vara lite som jag.jag träffade maken när jag var 14 och han var 27, inte så himla stor åldersskillnad egentligen men oerhört upprörande tyckte vår omgivning.att jag sedan hade egen bostad, jobb och skötte skolan utan problem i den åldern och hade lite eller inget gemensamt med jämnåriga killar kunde ingen förstå.om killen är äldre, yngre eller lika gammal har ingen som helst betydelse. det viktiga är omtanke, respekt och kärlek.
    Du kompleterade mitt inlägg perfekt :) Du fyllde i med det jag också har i tankarna! Tycker det är synd att många människor lever med skygglappar och bara ser vägen rakt fram!
    Hoppas ni är lyckliga du och maken :) Det är vi! :P
    Kram på dig!
  • SilentStar

Mitt ex är 24 och hans nya tjej är 16..tycker det är fel för jag tycker det är äckligt...hon är knappt vuxen ännu...

antitanten skrev 2007-10-05 01:01:48 följande:
    En tjej som är 16 år och som träffar en 25-årig kille, är det fel eller helt okej?Då menar jag träffar inkl. har sex.Skulle vara intressant att höra åsikter om det.Tjejen är ju sk "byxmyndig" men jag tycker själv att det är fel.Vad skulle ni som förälder till den 16-åriga tjejen tycka, göra, säga  osv ?
  • dinana

Min bror träffade en tjej som var 15 år när han var var 26 och det var inga problem för dem, däremot så tror jag nog att åldern spelade ganska stor skillnad efter ett tag så då gjorde de slut (tror faktiskt att hoh tyckte han var för barnslig *haha*)

mamma till en liten molly ♥♥♥ 061216
Svar på tråden Är det rätt eller fel att en 16-årig tjej är med en 25-årig kille ?