Vilken månad är jag i (v.18)?
Räknar jag efter KALENDERMÅNADEN (månad 4), eller efter GRAVIDITETSMÅNADEN (månad 5)?
Vet inte vad jag ska säga till folk när de frågar nämligen .
Räknar jag efter KALENDERMÅNADEN (månad 4), eller efter GRAVIDITETSMÅNADEN (månad 5)?
Vet inte vad jag ska säga till folk när de frågar nämligen .
Du är i 5:e månaden ...
Jag räknade att jag var i 4e, gick in i 5e v.20..
V1-4 = första månaden
v5-8 = andra månaden
v9-12 = tredje månaden
v13-16 = fjärde månaden
v17-20 = femte månaden
Hej !
Jag tycker det är lättast att räkna i kalendermånader då de flesta ( som inte är gravida ) räknar en graviditet på 9 mån.
Är i v 17 nu och ska ha barn i mars alltså månad 4. Men det där är ju som sagt lite olika hur man vill göra
Take Care !
Vad är en kalendermånad, graviditetsmånad och lunarmånad?
Man brukar ofta referera till vilken månad man är i när man berättar om sin graviditet inför andra, då är det kalendermånad man pratar om, dvs januari, februari, mars osv. En graviditetsmånad är däremot alltid 28 dagar och en del kallar den även för lunarmånad, dvs tiden mellan två nya "mån"-dagar. Man är alltså gravid i ca 9 kalendermånader men i 10 graviditetsmånader (eftersom dessa månader är exakt 4 veckor dvs 28 dagar). I vår uträkning här nedan utgår vi från att kalendermånaden är ca 30 dagar lång och startar när du blir gravid, dvs vid ägglossningen. Graviditetsmånaden utgår alltid från din senaste menstruation. Man kan sammanfatta begreppen såhär:
Kalendermånad
• Startar: Vid ägglossningen (dvs ca 2+0)
• Längd: ca 30 dagar
• Varar: 9 kalendermånader
• Precision: Enkel och ungefärlig indikation, månadsgränserna kan variera lite
• Används: Vanligen inför vänner (dock inte barnmorskan)
Graviditetsmånad (också kallad lunarmånad)
• Startar: Redan vid senaste menstruationens första blödningsdag (0+0)
• Längd: Alltid 28 dagar (dvs 4 veckor)
• Varar: 10 graviditetsmånader
• Precision: Detta begrepp är mer tydligt och har en exakt angivelse
• Används: Hos barnmorskan, läkare, sjuksköterskor och andra inom vården eller andra insatta
Lövet: Fast enligt dina gränser så är man ju gravid i tio månader då... vissa kallender månader har nästan fem veckor, alla månader är ju inte direkt 28 dagar.....
man får ju givetvis räkna som man vill. Men jag räknar så här;
Man är i månad 4 till v 20
man är i månad 5 till v 24
man är i månad 6 till v 28
man är i månad 7 till v 32
man är i månad 8 till v 36
man är i månad 9 till v 40
Tack för alla svar !!! Tror att jag räknar med att jag är i månad 4 nu då.
Inte jag som skrivit den själv precis men hehe alltid bra när man kan hjälpas åt!
Lycka till
jag räknar oxå kalender månad (datum till datumtex 1/10-1/11 osv)
ej veckomånader