• smula86

Det var blod i ägget!

Eftersom jag jobbat kväll idag så skulle jag unna mig stekta ägg till frukost.
    Så först knäckte jag ett ägg i stekpannan, och det såg ut som vanligt. Sedan skulle jag knäcka ett till och då var det blod på gulan..:/ Kollade mina händer om jag hade skurit mig då jag knäckte ägget innan men det hade jag inte..:O

Någon som vet varför det kan ha vart blod i ägget?

• Svar på tråden Det var blod i ägget!
  • Drömmerdrömmar
    LykkeLee skrev 2007-10-05 09:43:47 följande:
    Nej nej.. Äggulan är mer näringsrik för det är den som kycklingen lever på först, och sedan äggvitan.. äggvita är INTE kycklingen.
    Ja jag vet att äggulan ger näring åt kycklingen det var ju i princip det jag skrev, men du påstår ändå att äggvitan inte är det som skulle varit kycklingen? vart är då ´kycklingen?
    det har iaf jag alltid fått höra........
  • thessires

Hmmm.. I ett obefruktat ägg (de som vi äter) finns ju ingen kycklig alls.. Det är ju som sagt obefruktat

• Drömmerdrömmar

nej kanske inte dem vi äter, men dem andra äggen... ;)
    jaja nu drar jag från den här tråden, har annat för mig än att prata ägg  Skrattande
    hihi...

• Siili

Så här står det i wikipedia:

"Äggvitan innehåller 90% vatten och 10% ren protein. Vitan är olika tjock i olika delar av ägget och den är tjockast i äggsnoddarna som hjälper till att hålla gulan på plats. Äggulan är det egentliga ägget och det är där den befruktade cellen växer till för att bli en kyckling."

sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84gg

• Lady Java

Är det någon fler än jag som lagt märke till att det mycket oftare är blod (eller vad det nu är) i ägg från burhöns än i ägg från frigående? Det är min mamma som envisas med att köpa "buräggen".

• johannaringer

Är det? det låter ju märkligt att bushönsen skulle få kontakt med någon tupp.. hmm.. blodet kanske är något annat då?

Lady Java skrev 2007-10-05 13:23:02 följande:

Är det någon fler än jag som lagt märke till att det mycket oftare är blod (eller vad det nu är) i ägg från burhöns än i ägg från frigående? Det är min mamma som envisas med att köpa "buräggen".
  • Lady Java

johannaringer: Ja, men om de är bushöns..! Nej, men allvarligt talat har jag många gånger funderat över vad det är för något. Jag brukar alltid ta bort det i alla fall, för det är sååå äckligt!

• Enkiteng

På gulan finns en liten fläck, groddskivan, det ät det som blir en kyckling om ägget befruktas. Äggen man köper i butik är inte befruktade, i så fall ar producenten gjort en rejäl miss. De har inte tuppar i hönshusen.
    På den här sidan finns en bild en bit ner om någon är intresserad av äggets delar: www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN97-07/JIN97-07.HTM

Där står även ett stycke om avvikande ägg: "Fläckar i gulan eller vitan är vanligen rester av en liten blödning under äggulans utveckling och är helt ofarliga och inget att oroa sig för."

Blodägg plockas bort vid kvalitetskontrollen när äggen blir genomlysta, men det kan ju hända att de missar någon gång.

Den 12e oktober är det förresten Äggets dag!

• Susanne N

Vi har egna höns och tuppar. Där kommer ju tupparna åt varje dag om man säger så Vi har väldigt väldigt sällan någon blodtråd i våra ägg. Vi har också riktigt färska ägg. Direkt från hönan till pannkakssmeten
    Det är precis som Enkiteng skriver att groddskivan finns där om ägget skulle bli befruktat.

• johannaringer

Bushöns

Lady Java skrev 2007-10-05 14:48:22 följande:

johannaringer: Ja, men om de är bushöns..! Nej, men allvarligt talat har jag många gånger funderat över vad det är för något. Jag brukar alltid ta bort det i alla fall, för det är sååå äckligt!
Svar på tråden Det var blod i ägget!