• Yggdrasil

Det där med amning och viktnedgång...

Man hör ju alltid att amning gör att man rasar i vikt...Har ammat två barn (ett fortfarande) och har tvärtom haft väldigt svårt för att bli av med kilon under amningstiden!

någon mer?? handlar inte om värst många kilon, men de är nog så irriterande!

och banta ska man ju inte när man amar men...att gå ner i vikt utan att göra av med mer energi än den man får i sig är väl en omöjlighet??

• Svar på tråden Det där med amning och viktnedgång...
  • Blå Flygare

Du är helt klart inte ensam. Det som händer under amning är att BARNET tar energi, så om man har ett lugnt barn så gör det inte av med lika många av dina kilo som om du har ett energiknippe.

Jag hade ett enargi-knippe i magen och sen i famnen, och då spelade det ingen roll att jag åt för två. Men jag tycker mest jag hör det motsatta, att kilona sitter som berget under amningen.

• malincha

Jag märkte inte av nåt direkt viktRAS. Visst gick jag ner i vikt (till slut) men jag tror det snarare berodde på att jag tränade.

• trollmammsis

ja jag gick då INTE ner i vikt   då känner man ju sig skitdum när alla andra säger att man ABSOLUT går ner i vikt.... som att dte e nå fel på en eller att man bara vräker i sig   ammade dock båda barnen knappt 2 månader var

• Mollan

Jag har ammat 2 barn men inte minskat ordentligt i vikt förrän efteråt. Och det första barnet hade kolik så det var verkligen inga lugna stunder... Jag _hoppas_ på det där viktraset den här amningsperioden, men jag tror inte det blir så. Jag ammade i 8 resp 14 månader.

• Nymne

Jag har inte gått ner i vikt nämnvärt ännu (har en tvåmånaders). Kan bero på att jag är superhungrig mest hela tiden och även om jag äter nyttigt, så blir det tillslut alltid så att jag äter lite för mycket

• 2mirakel

första barnet gick jag upp massa (38 kg) i vikt o hade svårt att gå ner m amningen....tog 2 år
    men nu m andra barnet som jag gick upp 16 kg med o som är 4 v på lördag har jag gått ner 13 kg så inte många kvar nu...
    känns bra att denna gång gå ner...

• Galatea

Jag har verkligen inte gått ner nämnvärt under amningstiden - även om jag tränat...
    Jag har dock fått det förklarat det för mig av äldre generationer av mammor att man kan ha "amningsrundhet" och det ör alltså därför kroppen behåller extra kilon när man ammar. Tycker det låter logiskt iaf passar det på mig .

• Rulltrappa

jag rasade som en rad dominobrickor... och jag prioriterade verkligen att äta varje ledig stund. (eller att diska éller laga mat för att kunna äta senare..)

är helt säker på att det berodde på amningen då det lugnade ner sig betydligt då jag begränasade amningen till enbart nätter och t o m gick upp 2 kg när jag slutade helt.

dock syns det mest bara på överkroppen där det är jäkligt senigt och otäckt och fult.

hade hellre haft en lugnare viktnedgång.

• Cecilia1980

Hej:)

Jag har en liten tjej här hemma på 11v och jag gick upp 15 kg när jag väntade henne. Har nu gått ner 17 kg Glad Det tackar vi för!! Vet inte om det är amningen men det tror jag..Plus lite motion.

Kram på er

Svar på tråden Det där med amning och viktnedgång...