Smakportioner, från vilken ålder?
Vilken ålder började ni med smakportioner?
Direkt vid 4 mån?
Innan 4 mån?
Eller långt efter 4 mån??
Har ni haft några problem med det?
Vilken ålder började ni med smakportioner?
Direkt vid 4 mån?
Innan 4 mån?
Eller långt efter 4 mån??
Har ni haft några problem med det?
När Alma var bebis var rekomendationen 4 mån (idag är den ju 6 mån). Så vi började då.
O det var aldrig några problem.
Vi började med smakisar någon dag innan dottern blev 4 månader.... gick hur bra som helst!
Hon började äta en hel portion gröt efter ca en vecka
min son fick börja smaka på lite smågrejer vid 4 månaders ålder ganska precis. men jag fortsatte ju att amma honom till 6 månader då han hade fått smaka på så mycket och var så glad i det han fick så då började vi byta ut till måltider
Olivia - 6½ mån. skedmatade med puréer, hon har ätit det mesta men varit rätt tjovig med maten, vill fortfarande matas ibland.
Sigrid - 6 mån. fick plockmat direkt, har alltid ätit själv och det har aldrig varit några problem.
Någon som vet varför man ändrat från 4 mån till 6 mån som rek?
Är de för WHO vill att man ska helamma till 6månader?
men om man inte ammar då??
PÅ dagen 4 mån med potatis, sen morot och nu palsternacka.
3½ månad började vi här, så tidigt för att hon vaknade en gång i timmen på natten och ville äta, inte bara trygghet utan riktiga skrovmål.. då började jag med gröt på kvällarna och det hjälpte til lviss del, sen rulladedet på :] vid 9 månaders ålder åt hon 12 och 15-månaders burkar och älskar mat med tuggmotstånd
vid 4 månader och det har gått bra. Han är nu 5 månader och äter hel portion gröt och puré sedan en vecka tillbaka.
har sökt lite på nätet nuoch kommit fram till att i de flesta fall står det att de är pga att mammor kännt stress att börja med mat och sluta amma som man rek det, inte för magen på nåt sätt inte är mogen för det.. här står det t.ex www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=188784&previousRenderType=6
Jag har funderat länge på hur jag vill göra, men kommit fram till att om jag ammat hade jag kanske funderat på att enbart amma till 6 mån och vänta med smakportioner, men nu eftersom jag inte kunde amma så känner jag att hon får inte mat av mig iallafall, då kan hon lika gärna som hon frå ersättnign ur ett paket få lite pure ur ett paket med, för inget av det kommer ju från mig..
min dotter ammade ja till hon va 2,5 månad då ville inte hon ha bröstmjölk längre hon slutade med de själv när hon va 3 månader fick hon sin första smakportion å de gick hur bra som helst idag är hon 6 mån å 1 v å äter hur mkt som helst vill helst ha lite med tuggmotstånd då hon fått tänder
Har faktiskt märkt redan att miranda är väldigt intresserad när man äter, hon kan sitta och kolla på sin halvbror när han sitter och äter och man ser verkligen hur hon följer maten in i munnen med blicken haha..
Vi började när lillen var lite över 4 månader, han var jätteintresserad av vad vi åt. Gick hur bra som helst, han äter med god aptit. Nu är han 5½ månader och äter ett mättande mål gröt på kvällen och en halv liten burk mat till lunch - övriga mål ammar jag.
Började med mat en vecka efter 6 månadersdagen. Första månaden gick det lite tjorvig. Men så kom vi på att han inte tyckte om puré, burkmat eller pulvergröt. Började ge honom samma mat som vi och efter det har allt gått jätte bra. Han blev dålig i magen av gröten så den väntade vi med ett par månader. Allt annat gick bra.
Jag vet inte om min son var ovanligt sen, men jag kan inte riktig se för mig hur han skulle kunnat äta mat redan 4 månader gammal och han satt inte någurlunda bra i matstol förrän han var 6 månader.
Jag minns inte när vi började men det var när sonen själv visade intresse och började plocka i sig bitar.