• olalala

Smörjde ni underlivet m olja veckorna före förlossningen - hjälpte det??!

Undrar mest...har tänkt göra det själv, men det är ju en del jobb och efterlyset ev. erfarenheter (även om det nog är mkt individuellt). Undrar också om ni som sprack lite mer "än vanligt" fick stora (tunga) barn eller ej?! Dvs. är det ett samband mellan stort barn och mkt bristningar/sprickning.

• Svar på tråden Smörjde ni underlivet m olja veckorna före förlossningen - hjälpte det??!
  • tab

hej
    jag smörjde mig med en olja, mest i mellangården.
    jag sprack ingenting (några små bristningar bara, som iof sig sved, men nu 10 dagar efter förlossning känner jag inte av just de sviterna alls)(min son var i och för sig rätt liten 2580g).
    Jag hade sagt i mitt förlossningsbrev att jag var rädd för att spricka och ville INTE spricka, barnmoskerna hjälpte mig med detta genom att använda varma handdukar och coacha mig genom krystningarna.
    Jag vet inte om oljan hjälpte, eller om det var barnmorskornas fina hjälp som gjorde det, men genom att smörja mig så visste jag i alla fall att jag hade gjort det jag kunde.

Om du smörjer dig, då rekomenderar jag dig att även smörja de inre blygdläpparna och fram mot klitoris och inte bara mellangården... nu när du ändå håller på.

Men det viktigaste är nog ändå att LYSSNA på barnmorskorna i utdrivnignsskedet.

Lycka till!

• carola1977

Jag smorde mig med mandelolja, tyckte inte det var jobbigt utan kladdade bara på lite, det tog ca 10 sekunder/dag. Gjorde det från ca två veckor innan förlossningen. Vet inte om det hjälpte men jag sprack ingenting. BM var helt förbluffad efteråt. Första barnet, ganska stor 3945 gram, snabbt förlopp och inte ens en bristning .

• Milla med killar

Har inte smörjt nått ocg aldrig spruckit nått alls. Har fött fyra nu Tror inte det handlar om det, spricker man så gör man det ändå.

• solstraalen

Jag har fött 3 barn, aldrig smörjt mig med olja eller liknande.

Barn 1 sprack jag lite med, fick ett gäng stygn.

Med barn 2 sprack jag inget.

Med Barn tre fick ja en lite bristning som jag fick 1 stygn på.

Jag tror de har att göra med hur pass stort barn osv man får.

För mitt barn nr1 var överlägset störst, 2an var minst av dom alla.

Mamma till Anton 9910-,Saga 0512- och Josef 0706-
  • Mizzz

Jag smörde inget och fick inga bristningar... Min son vägde 3600 så han var väl medel.

Vad som faktisk hjälper och som du ska se till att BM gör under förlossningen är att hålla en ljummen handduk där nere och trycka emot. De brukar göra det utan att man sägert till, men håll lite extra koll iaf

Lycka till!

• Mizzz

Ska tillägga att mitt utdrivningsförlopp varade i 10mån så det gick fort! + att BM behövde dra ut honom sista biten.

• Mizzz
    Mizzz skrev 2007-10-07 08:10:57 följande:
    Ska tillägga att mitt utdrivningsförlopp varade i 10mån så det gick fort! + att BM behövde dra ut honom sista biten.
    Hehe inte 10mån, 19min!!!
  • Mizzz

NU blev det fel igen.. (spammar tråden...) Men ni fattar..

• solstraalen

Barn 1 krystade jag i nästan 1 timma, barn nr 2 i kanske 2-3min och barn nr 3 i 7minuter.

Så min snabbaste krystnings"omgång" var den som ja inte sprack något nmed.

Mamma till Anton 9910-,Saga 0512- och Josef 0706-
  • Pajsarn

När jag väntade mitt första barn smorde jag in med olja, men inte denna gång. Båda mina barn har varit stora, ca 4400g och dessutom har förlossningarna varit identiska. Första gången fick jag sy en hel persisk matta kändes det som och denna gång inte ett stygn, inte ens en bristning. Så oljan hjälper uppenbarligen inte...

Svar på tråden Smörjde ni underlivet m olja veckorna före förlossningen - hjälpte det??!