Fräter kolsyra på tänderna?
Ja, ursäkta en dum fråga men ändå...
Ordet syra för ju tankarna till något med lågt Ph, något surt.
Om man då dricker kolsyrat vatten, (mineralvatten innehåller ju inte socker) fräter det då på tänderna?
Ja, ursäkta en dum fråga men ändå...
Ordet syra för ju tankarna till något med lågt Ph, något surt.
Om man då dricker kolsyrat vatten, (mineralvatten innehåller ju inte socker) fräter det då på tänderna?
Nej, det är sura läsker, såsom cocacola och dyl som fräter på tänderna.
Jag trodde inte att det gjorde det, men min tandläkare sa att det gjorde det. Så jag antar att det gör det .
Det som fräter på våra tänder är fosfor
Vit fosfor reagerar våldsamt med syre, och bildar frätande oxider som fräter på blottad hud, och används därför som kemiskt vapen
Fosfor finns i cola mm
Min tandläkare hävdar att även kolsyrat vatten fräter på tänderna.
Jag är "bara" tandhygienist och har aldrig hört att kolsyrat vatten fräter på tänderna. Skulle det mot förmodan göra det så kommer det garanterat inte i närheten av den skada som t ex coca-cola och apelsinjuice gör på tänderna. I den skriftiliga information vi delar ut till patienterna med frätskador står inget om kolsyrat vatten, så jag är skeptisk...Möjligtvis om det är med citronsmak.
Kolsyran är ju bara luftbubblor och förändrar ju inte vattnets pH. Har man en Sodastream är det ju bara luft som tillförs, vad som finns i flaskvatten vet jag inte men näää....
Jätte många jag känner låter inte sina barn dricka kolsyratvatten pga att deras tandhygeinist sagt detta. och min tandläkare säger också detta.
Det står tom på en del kolsyrade vtn flaskor att barn(som fortfarande växer) ej bör
dricka det (kommer ej ihåg vad ämnet hette men det var pga det.)
Min tandläkare sa till mig igår att man skulle dricka ramlösa för det var mycket flour i det! Ett tips bara...
Är inte det för de mineraler/salt som är tillsatta?
Alltså det har inget med kolsyran i sig att göra, trodde jag.