• Lady Bling

Fräter kolsyra på tänderna?

Ja, ursäkta en dum fråga men ändå...

Ordet syra för ju tankarna till något med lågt Ph, något surt.

Om man då dricker kolsyrat vatten, (mineralvatten innehåller ju inte socker) fräter det då på tänderna?

• Svar på tråden Fräter kolsyra på tänderna?
  • jannike85

Jo det gör det. Om du lägger en tand i ett glas med cola så är den borta inom 24 h...

• CarlHerman

Nu var det inte cola ts frågade om utan vanligt kolsyrat vatten. Jag hävdar fortfarande att vanligt mineralvatten inte fräter på tänderna. På all skriftlig information på jobber ang. detta visas bilder på läsk, juice mm som exempel på frätane drycker, och vanligt vatten, mjölk och MINERALVATTEN som exempel på icke frätande drycker. Så det är fel av dem som säger att det fräter.

Förresten, en tand försvinner självklart inte efter att ha legat i coca-cola ett dygn!!

• m1nn13

Läsk är nog värre än kolsyrat vatten EFTERSOM läsk även innehåller socker.

Epic: "Kolsyran är ju bara luftbubblor och förändrar ju inte vattnets pH." Nej! Kolsyra är kolsyra... dvs koldioxid, vätekarbonatjoner! Och - jo det förändrar pH-värdet!

Nån som har en pH-meter? Så mäter vi i kolsyrat vatten så reder vi ut saken en gång för alla!

Jannike85: Oh nej... blev du också lurad på Coca Colan när du var liten... klart inte tanden försvinner!

• Shannon

läste nånstans att kolsyrade läskedrycker har samma ph värde som vinäger.

• Shannon

Om det var så så skulle de som dricker cola regelbundet inte ha några tänder kvar.

jannike85 skrev 2007-11-15 18:03:55 följande:
    Jo det gör det. Om du lägger en tand i ett glas med cola så är den borta inom 24 h...
  • Lady Bling

Tack för era svar! Ingen som har en pH-meter så vi kan testa?

• Rigmor Mortis

Fråga i husdjursforumet, där borde det hänga akvarister

Jag har för mig att coca cola har ett pH-värde på 3. Kolsyrat vatten har jag ingen aning om.

• CarlHerman

Den skriftliga information vi delar ut till barn/ungdomar med frätskador på tänderna säger att kolsyrat vatten, t ex Loka, inte orsakar frätskador alls i den utsträckningen t ex läsk och juice gör. Så om kolsyrat vatten har något lägre pH än vanligt vatten, det går ändå inte at jämföra med den erosionskraften läsk och juice har.
    Jag ska fråga samtliga tandläkare på jobbet imorn, de lär hålla med mig.

• Rigmor Mortis

Åh så dumt, jag var hos tandläkaren idag och kunde frågat... men hade inte en tanke på det.

• little mommy
    jannike85 skrev 2007-11-15 18:03:55 följande:
    det gjorde dom ett test på myth busters allt tanden var efter 24 timmar var riktigt brun och skitig.. men vi har ju saliv som renar tänderna hela tiden.
  • Angelica77

Oxå intresserad av detta ämne då vi har en Soda Stream hemma och ungarna älskar bubblevatten = Endast vanligt kranvatten som vi kolsyrar. Alltså ej tillför någon som helst smak i...

• Myrtille

Kolsyra är inte vanlig luft, utan koldioxid löst i vatten, alltså i syraform, men jag har aldrig hört att det skulle vara frätande på tänderna.

Svar på tråden Fräter kolsyra på tänderna?