• Anonym (Fobi)

Har min fobi något namn?

Har läst mycket om fobier men inte hittat den jag tycker är värst, kan inte tro att jag är den enda som lider av den.
    Jag har fobi mot mycket folk, när det är mycket folk på en rellativt liten yta så mår jag jättedåligt, det kryper i kroppen, jag mår illa och känner en växande panik.
    Det är även i större städer där det är väldigt mycket folk i rörelse som går överallt omkring tätt förbi, det kommer bilar överallt och är trångt.
    Vad är det för fobi?
    Skulle vilja läsa om den och ta reda på mer för att kunna bli av med den för det är jättejobbigt och inget jag vill smitta mina barn med.

• Svar på tråden Har min fobi något namn?
  • Anonym

agorafobi - torgskräck och/eller social fobi kanske??

• Anonym

Om du har läst mycket om fobier är det rätt märkligt att du inte stött på sk torgskräck. Det är en vanlig fobi.

• NattravN

Oj ja du inser nog inte hur vanligt det är med Agorafobi (för öppna ytor med mycket folk), Ochlofobi (folkmassor) och social fobi. Sök på google så lär du hitta en hel del träffar och kan läsa in dig på kognitiv beteendeterapi. Hoppas det var till hjälp!

• Anonym (Fobi)

Svårt att få en överblick men visst låter det som en form av det. Har inga problem med bussar, eller att stå i kö tex utan mest när mängder av folk är i rörelse samtidigt tätt omkring mig. Skall kolla upp agorafobi närmare, tack för tipsen.

• Anonym (Fobi)

Men torgskräck är väl främst stora öppna ytor och det har jag ju inte problem med. Det är när det är fullt av folk som rör sig på de öppna ytorna det blir jobbigt.

Anonym skrev 2007-10-06 19:49:00 följande:
    Om du har läst mycket om fobier är det rätt märkligt att du inte stött på sk torgskräck. Det är en vanlig fobi.
  • Anonym (Fobi)

www.angest.se/riks/

Det stämmer jättebra, ni anar inte vad skönt det är att läsa om det. Jag har som sagt inte fobi mot buss, båt eller tåg där folk är stilla men affärer däremot går jag helst inte in i själv, det känns obehagligt.
    Tusen tack för att ni hjälpte till med det, skall leta efter mer om det.

• Fru U

Torgskräck handlar oftast mer om panikkänslor när det är mycket folk (som rör sig). När man uppfattar att det är svårt att ta sig bort därifrån (snabbt)

Live and let live
  • Anonym (Fobi)

Ja precis så är det. Just själva paniken att jag inte kommer därifrån.
    Fru U skrev 2007-10-06 19:55:56 följande:

Torgskräck handlar oftast mer om panikkänslor när det är mycket folk (som rör sig). När man uppfattar att det är svårt att ta sig bort därifrån (snabbt)
  • Fru U

Det är något som går att bearbeta

Hade själv social fobi, torgskräck och panikångest när jag gått in i väggen (eller fått en utmattningsdepression som det så fint heter idag)

Live and let live
  • Anonym (Fobi)

Hur gjorde du för att bearbeta det?
    Fru U skrev 2007-10-06 20:02:12 följande:

Det är något som går att bearbeta Hade själv social fobi, torgskräck och panikångest när jag gått in i väggen (eller fått en utmattningsdepression som det så fint heter idag)
  • Fru U

Jag gick i terapi och åt medicin mot depressionen. I mitt fall så kom ju fobierna/ångesten med depressionen och försvann också när depressionen försvann

Min väninna gick i kognitiv beteende terapi (KBT) och där fick hon hjälp att hantera sina fobier (och ångesten)...

Det finns många vägar att gå... Självhjälpsböcker kan säkert vara till viss nytta, beroende på hur allvarligt problemet är

Live and let live
  • Anonym (Fobi)

Då skall jag satsa på en sån bok först och se, känns lite pinsamt att söka hjälp också för fobier, eller liksom att erkänna för någon utomstående att man har fobier.
    Fru U skrev 2007-10-06 20:06:11 följande:

Jag gick i terapi och åt medicin mot depressionen. I mitt fall så kom ju fobierna/ångesten med depressionen och försvann också när depressionen försvann
    Min väninna gick i kognitiv beteende terapi (KBT) och där fick hon hjälp att hantera sina fobier (och ångesten)...Det finns många vägar att gå... Självhjälpsböcker kan säkert vara till viss nytta, beroende på hur allvarligt problemet är
  • Axelpaxel

du ska inte alls tycka det är pinsamt starkt av dig att söka hjälp och eftersom terapeuter, kuratorer och psykologer möter denna fobi dagligen så är det ingen som kommer att tycka du är konstig
    finns olika terapier du kan testa!

• Anonym (Fobi)

Nej, förmodigen är de väl vana Skall bli skönt att äntligen ta tag i det hela, man känner sig så fånig när man tex skall på bio i stan och knappt kan släppa mannens hand för en sekund.

Axelpaxel skrev 2007-10-06 20:11:39 följande:
    du ska inte alls tycka det är pinsamt starkt av dig att söka hjälp och eftersom terapeuter, kuratorer och psykologer möter denna fobi dagligen så är det ingen som kommer att tycka du är konstig finns olika terapier du kan testa!
  • Axelpaxel

min mamma har likadant, hon måste ockås hålla i pappa när de går på stan. när hon ska åka buss och s måste man nästan leda in henne. när jag var liten trodde jag hon var rädd för att ramla men nu vet jag ju bättre

lycka till och kom ihåg att du inte är onormale lelr konstig

Svar på tråden Har min fobi något namn?