Plankstek
hej hej undrar hur man gör plankorna till plankstek eller vart kan man köpa dom???
tack för svar
ha en bra kväll
hej hej undrar hur man gör plankorna till plankstek eller vart kan man köpa dom???
tack för svar
ha en bra kväll
****************''
Hej!
Tror de finns på typ Duka, Cervera och så. Brukar säljas i 2-p med korkunderlägg.
Länge sedan jag använde mina, men det blir kanongott och doftar härligt, särskilt när man använt dem ett par ggr. Använd bara inte i gasugn!!
Lycka till!
Finns i de flesta järnaffärer (John Wall m.fl.) och hushållsaffärer typ Duka.
Glöm inte bränna dom i ugnen några gånger innan du lägger mat på dom första gången.
hur mycket kostar dom??
har du ngt gott recept på plankstek du vill dela med dig :)
Ja vad kostar de, typ 200 för 2 st, max tror jag. Kanske du kan hitta billigare. De varar ju typ för evigt.
Jag har faktiskt bara gjort med kött, klassikern. Gör hemlagat mos (kokt potatis vispas med lite grädde, lite mjölk, ett ägg, klick smör, salt, vitpeppar och riven muskotnöt: smaka av tills du är nöjd), lägg på/spritsa runtom plankan, stek en biff, gärna oxfilé eller två (stek lätt, de ska gratineras också och du vill ha god stekyta från järnet, resten sköter ugnen), lägg på dessa det sista du gör innan ugnen/efter ugnen om du vill ha rött kött, sedan tex. en halv tomat med lite oregano på, baconlindad haricote verts rulle, lite sparris och sås (köp färdig, tex. Lohmanders kylda Béarnaise). In i ugnen. Värme o tid se plankornas bipacksedel.
Förresten, kolla Werner o Werner, de har nog.
En riktig klassiker, inte särskilt hälsosam, men gott att unna sig då o då med ett gott, mustigt glas rödvin till.
Alt laxfilé, men jag skulle inte använda samma planka till fisk och kött, fisksmaken sitter säkert i.
För att göra kvällen ännu mer klassisk prova tex Toast Skagen till förrätt, eller kanske lite löjrom med gräddfil och hackad rödlök.
Mums!
åhh va gott det låter.. gillar inte fisk så jag ska testa ditt recept tusen tack
Nej för tusan, ingen fisk ...
receptet ovan låter kanon men det mesta i kött/biffväg fungerar.
Många krogar använder sånt där pressat kött, t.o.m. det är gott
med tillbehören ..
100:-/st låter lite dyrt, köpte ett fyrpack för 225.
Gud va hungrig jag blev nu ..
köpte mina för 200:- / 4 st (tror jag det var) på city gross.(stormarknad)
ok måste leta vill göra planka nån dag åhhh va gott
Vi kör både kött och lax på våra plankor,fisksmaken sitter inte kvar i våra i alla fall.
Hett vatten och bra borste så funkar det.
När vi kör med kött har vi använt: Oxfile,fläskfile,entrecote och biff. Jätte gott.
Jag köpte mina ekplankor för 99:- styck hos www.kitchenlab.se