• Anonym (ågren)

lurade jag mina köpare?

jag satte ut en sak på blocket härom dagen. visste inte hur mycket jag skulle ta utan var mest glad över om någon skulle vilja köpa det. men vad fel jag hade! jag blev helt nermailad och sönderringd direkt efter att annonsen kommit in.
    jag och min man fick ta bort annonsen dagen efter och hade då kontakt med tio potentiella köpare. saken vi säljer kräver viss kontakt med köparen, det har med mått och montering att göra. vi bestämde oss för att ha en bestämd visningsdag och det var igår. jag sa via mejl till de intresserade att man kunde komma och kolla imorgon, att det fanns fler itresserade och att mina mail gick ut till dem alla.
    igår kom några och tittade, det visade sig att alla var intresserade. vi stod nu med fyra köpare (en kom inte) och lovade att ge dem besked senare.
    jag och min kille kunde inte bestämma oss för vem som skulle få köpa varan, dessutom kändes det som om alla hade samma behov -alla var barnfamiljer och alla var trevliga.
    vi bestämde oss till slut för att det var justast att alla fick lägga varsitt bud och den som la högst fick köpa varan. priset från början var klart i underkant så det var ju ganska tydligt att vi inte försökte skinna någon på pengar; det fanns mycket goda marginaler att höja priset utan att det kunde svida för någon.

nyss fick jag ett jättesurt mail av en av köparna som tyckte att vi varit orättvisa som inte skrivit att det gällde budgivning i vår annons. de tyckte att det var först till kvarn som skulle gälla. jag har ingen aning om i vilken ordning folk ringde, mailade och sen dök upp här. hur tusan ska jag kunna veta vem som är "först till kvarn"?
    är jag helt dum i huvudet som faktiskt inte tycker att jag gjort fel, men ändå har ångest över att någon blev arg på mig? jag har sålt tusen saker innan på annons men inte varit med om detta. försöker alltid vara korrekt, rättvis och göra rätt för mig. men hur var det denna gången; gjorde jag fel?

• Svar på tråden lurade jag mina köpare?
  • Anonym

Ni har inte gjort det på pin kiv ("ställt till det för andra"), så förklara bara att ni drunkande i intresseanmälningar och var tvungen att ta ett snabbt beslut om hur ni ska göra. Plus att det ju är business, ni måste ju få bestämma över era grejer. Min syrra la ut några möbler en gång och de satte ett alldeles för billigt pris (enligt en "kännare" som hörde av sig). Då höjde de priset och meddelade de som hört av sig. Och folk budade över varann naturligt, av sig själva, också.

• FridaE

Nä, tycker inte jag iallafall. Du kunde ju inte evta att det skulel bli så eftertraktat. Och dessutom är det väl säljaren som bestämmer om det blir budning oavsett om det står eller inte. Du kan ju lika gärna bestämma dej för att du inte vill sälja överhuvudtaget.
    Sen har de väl rätt att bli sura iofs men vad ska dom göra åt det då!?

• Anonym (ågren)

jag mailade och berättade precis som det var, att vi drunknat i svar bla bla... hoppas de kan ta till sig förklaringen och att de inte tänker ond-tankar om mig. hatar känslan av att vara taskig.
    tack för ditt svar!

• Anonym (ågren)

de blev nog bara väldigt besvikna.
    deras bebis tappade en sak när de var här så jag mailade och bad dem skicka sin adress så jag kunde posta den till dem. får se om de hör av sig.
    tack för era svar. nu kan jag kanske somna ändå!

• Minna07

Du säljer din vara till vilken köpare du vill. Står det inte först till kvarn i annonsen så gäller inte heller först till kvarn.

Vill man inte buda så slipper man, men ni som säljare vill förstås få så mycket som ni kan för varan (vem vill inte det). Vill ni ha en budgivning så har ni en, punkt slut.

Har man 1 vara och 100 intressenter så blir bara två nöjda. Ni som säljare och köparen till varan. De andra är förstås mindre glada och vissa går så långt som att uttala sin missbelåtenhet - barnsligt.

Ni har gjort helt rätt, det finns ingen anledning att ha dåligt samvete.

• Anonym (ågren)

åh, tackminna07!
    jag ska gå in och läsa ditt kloka och stärkande svar var enda gång de närmsta dagarna som jag tvivlar på om jag gjorde rätt.
    u made my day.

• Anonym

Det får man nog tyvärr räkna med när man säljer saker på blocket.

Det man inte ska behöva räkna med var det min syster o hennes familj råkade ut för.

De sålde en tv, ganska ny o dyr sådan, men de som kom o köpte den körde hem en tv på släpvagn. Den var trasig när de kom hem. KONSTIGT va OM man kör hem den på släpvagn!!

MEN sen kom det massa hotande sms till syrrans man att köparen skulle komma o sätta på hans hora till fru osv...massa groteska grejer..

Jag tror de polisanmälde det. Jag menar de hade ju tom skriftligt bevis från hans mobil!

• Anonym (ågren)

oj herre jösses, anonym! vilka dårar!

idag har jag fått svar från de som var sura och de verkar inte så sura längre. inga hard feelings från deras sida. nu ska jag bara posta bebisgrejen så är allt ur världen. skönt!

• Anonym

Vad skönt att det nu har löst sig med köparna. Det är ju alltid lätt att vara efterklok och nästa gång ni sätter in en annons så är det bra att lägga till "eller budgivning" efter priset.

Har ni satt ut ett bestämt pris så är det det priset som gäller. Det är samma sak som om en affär har satt ut ett pris för en vara. Man kan egentligen inte ändra sig i efterhand och kräva budgivning utan först till kvarn är det som gäller om man inte har lagt till att den som betalar högst får varan. Så jag förstår att köparna blev irriterade.

Rent juridiskt så har ni satt ut ett pris = ett anbud om ett visst pris för varan. Den som då hör av sig och vill betala det priset har då gjort en legalt gällande accept att köpa saken till det priset. Och därmed har då ett bindande avtal ingåtts som ni inte kan bryta.

För att undvika sådant så måste man alltså lägga till något om "eller högst pris" efter det pris man sätter in i annonsen.

• Anonym

Visst dom som kom och tittade på prylen att det bara var fråga om visning. Eller trodde dom att de skulle få köpa varan till ett bestämt pris?

• Anonym
    Minna07 skrev 2007-10-07 01:09:14 följande:
    Du säljer din vara till vilken köpare du vill. Står det inte först till kvarn i annonsen så gäller inte heller först till kvarn.
    Nej, rent juridiskt är det tvärtom. Om det inte står "eller högsbjudande" så är det ett fast pris som gäller.
  • Anonym (ågren)

alla som kom visste att det var visning och att det var fem andra som också skulle komma.
    att sätta ut en annons på blocket är ju knappast juridiskt bindande, klart man kan ändra sig och inte sälja!
    alla som hört av sig och sagt att de vill betala priset som stod i annonsen; knappast att jag ingått något " bindande avtal som inte går att bryta". i så fall skulle jag ju fått sälja det till typ 50 olika personer!
    det är ju som när man säljer sitt hus, man kan muntligt ha en överenskommelse, men det spelar inte någon roll så länge man inte skrivit kontrakt= lämnat över varan. då kan säljaren OCH köparen ändra sig hur mycket de vill.

nu var det ju inte så i min annons, och först till kvarn gäller ju om det står i annonsen, annars har jag som säljare rätt att själv välja vem jag vill sällja till.

nu är varan iallafall såld och jag har inte dåligt samvete längre. (har hämtat styrka hos min pappa advokaten...)
    och hur som helst, skulle det varit "först till kvarn" så skulle inte det sura paret varit de som fått köpa det iallafall eftersom de varken ringde/mailade eller såg varan först.

tack tack och adjö!

Svar på tråden lurade jag mina köpare?