• Anonym

Vad kallar man en person..

..som alltid ska ha rätt. Som alltid anser sig veta bäst & har man själv fel (eller personen TYCKER att man har fel fast man har rätt) så får man höra bl.a "Är du Einstein eller?" eller himlade ögon.

..som alltid härmar hur man ser ut, står, pratar överdrivet mycket. Men gör man samma sak till den personen så "kränker" man h*n eller är respektlös.

..som alltid tycker att andra personer i världen är helt "psykiskt störda" om de gör/säjer något som inte personen gillar/håller med om. Alla är alltså "störda" & personen är felfri, typ.

..som inte klarar av att folk tittar på h*n, om h*n är stressad, svettig eller t.ex nyser/sätter i halsen, så får man absolut INTE titta på personen för då "terroriserar" man h*n eller är "sjuk i huvudet" som "stirrar" (fast man tittar till i kanske 1-2 sek). Personen står även och "flåsar" och hetsar om något är borta/måste fixas direkt och "ska ta livet av sig" (så andra får kuta omkring och försöka fixa så personen lugnar sig och slutar kalla alla för "horor")

..som så fort man är oense om något och diskuterar så börjar personen att skrika och kalla en alla taskiga saker h*n kan komma på, även om man diskuterar en skitsak som inte alls är viktig att ha rätt om. Ord som t.ex "hora", "fitta", "psykiskt sjuk" osv är vanliga tilltag.

Det är så himla mycket mer..
    Men, är detta nån psykisk "störning" eller är h*n bara elak?
    Tänkte om det finns nånstans man kan läsa om den ev. störningen.

• Svar på tråden Vad kallar man en person..
  • Anonym

Jag vet! Men man får inte skriva ut namn på sina arbetskamrater.. *ler trött* Känner igen allt utom "hora, fitta", har dock blivit kallad andra kränkande saker.

Jag klarade inte att jobba kvar där (timanställd) och har kämpat hårt för att inte känna mig helt knäckt.

• lövet2

De personer jag känner, som beter sig på liknande sätt, har psykiska problem av olika slag. De har alltså helt och hållet olika diagnoser eller problem, men uppförandet är ganska likartat när det gäller vissa saker ...

• Vickan I

Några av personlighetdrag som kännetecknar en narcissist är:

Narcissisten ser sig själv som mer värd än omgivningen. Narcissisten kräver, och tycker sig ha rätt till mycket uppmärksamhet av sin omgivning. Narcissisten kan inte se sina egna brister och svagheter. Narcissisten kan inte känna medkänsla med sina medmänniskor.Han har en brist på empati. Narcissisten kan inte ta kritik. Blir rasande och förödmjukad om han/hon blir kritiserad.
  • Anonym (lolla)

Jag skulle också säga narcissist. Jag har barn med en så jag känner igen symptomen som du beskriver... Inte kul!

• Anonym (Störning?)

Personen i fråga mår ju uppenbart inte bra och den dåliga impulskontrollen kanske beror på något allvarligare.
    Jag länkar till ett test som du kan svara på utifrån den här personen problem, (alltså låtsas att du är h*n och svara så ärligt som möjligt).
    Tänk på att detta självklart inte är en diagnos utan möjligen en indikation om vad som kan vara fel.
    Jag har en personlighetsstörd anhörig (diagnosen är inte fastställd än, h*n undersöks fortfarande) men insikten om en möjlig störning och mina aningar om vilken hjälpte mig att hantera den här personen på rätt sätt.
    Mitt råd är alltså att göra testet, kolla vilken störning som är troligast och läsa på om hur en person med denna störning bör bemötas.
    Återigen - det är ingen diagnos, det kan bara proffsen ställa, utan något att gå på eftersom jag kan förstå din frustration av egen erfarenhet.

www.4degreez.com/misc/personality_disorder_test.mv

• Anonym

Empati för t.ex barn har h*n men inte för mig tydligen, eftersom JAG é svag om jag tar åt mej efter h*n inte "menar" det. "Är DU snäll i krig?" kan h*n säja. Jag kallar då inte personen för äcklig och psykiskt störd bara för att jag är lite irriterad, sen ska man bara glömma de orden, för jag VET att ord sårar mer än man tror.
    H*n säjer även att h*n inte tar åt sig, bara svaga gör det. Men om jag väl sagt något tillbaks så har h*n blivit VÄLDIGT arg..!

• Anonym

Just det. Det är alltid mitt fel om något går fel/tappas bort etc, även fast jag aldrig varit i närheten av "saken". T.ex h*ns byxor är borta, då har jag lagt dem nånstans. Krånglar internet så skriks det direkt "Vad har DU gjort?!" osv. (Vilket innebär att jag får ont i magen så fort h*n gör saker)

Ska göra det där testet på länken.

• Anonym
    Are you prone to bouts of anger? Vad betyder det?
Svar på tråden Vad kallar man en person..