30-årskalas
Hej!
Min man fyller 30 år och vi ska kalas. Det är ganska många som kommer,varav en som är vegan. Jag hade tänkt och ha kall buffé/plockmat. Jag behöver all hjälp jag kan få, gärna sånt som går att förbereda någon dag innan.
tack!
Hej!
Min man fyller 30 år och vi ska kalas. Det är ganska många som kommer,varav en som är vegan. Jag hade tänkt och ha kall buffé/plockmat. Jag behöver all hjälp jag kan få, gärna sånt som går att förbereda någon dag innan.
tack!
Couscous med heta räkor
Grilla 2 röda paprikor i ugnen (dela dem i halvor, ställ dem i het ugn ca 8-10 minuter, tills de börjar få blåsor och bli svarta). Skala under rinnande kallt vatten och skär dem sedan i strimlor.
Skär 2 röda lökar i tunna skivor. Skala 1 kg räkor (eller ta färdigskalade frysta). Blanda en marinad av 3 krossade vitlöksklyftor, saften av 2 citroner, 4-5 msk olivolja, några tsk sambal oelek samt MYCKET salt (gärna grovsalt). Häll marinaden över räkor, paprika och rödlök. Låt dra minst en halvtimme.
Servera med couscous samt en sås på naturell yoghurt och mosad avocado, eller på yoghurt och färsk mynta.
Kycklingleverpastej
Hacka en gul lök och en vitlöksklyfta fint. Tina kycklinglever (400 g) och skär i mindre bitar. Stek lök och lever försiktigt i smör tills det är genomstekt. Häll ev på liiite vatten och låt efterkoka under lock några minuter. Häll ner alltsammans i matberedare. I med lite salt, timjan och svartpeppar. Klicka i 25 g rumsvarmt smör. Kör matberedaren så det blir ordentligt mosat. Tillsätt 0,75 dl grädde i en fin stråle medan maskinen kör. Häll allt i en form och stäl i kylen några timmar. Servera med bröd och ättiksgurka.
Veganmat kan jag nog tyvärr ingen kall (mer än sallader
)