• Anonym (undrar)

Arbetspraktik - bra eller dåligt?

Är det någon som har erfarenhet av Arbetspraktik via Arbetsförmedlingen?
    Anses det bra eller dåligt?

Jag går en utbildning just nu och gör praktik hos ett företag. De vill gärna ha kvar mig, men har inte råd att anställa mig just nu pga de är relativt nyöppnade. Om några månader planerar de att öppna ytterligare en filial och säger att de då kan anställa men har föreslagit Arbetspraktik tills dess.
    Så därför undrar jag om någon vill berätta lite, ifall någon vet.

• Svar på tråden Arbetspraktik - bra eller dåligt?
  • vänat

Det variara om det anses som positivt eller ej hos olika arbtesgivare.

Arbetsparkrikt ger ju personer arbteslivs erfranhet jag tycker personligen det är possitivt.

• MrsLi

har du varit arbetslös innan?
    kolla med arbetsförmedlingen om ni kan sitta ner med företaget och göra en deal? Att företaget kan få någon form utav lönebidrag mot att du får provanställning?

• Anonym

puffar på.. har samma frågor som TS..

är det möjligt? att företaget får lönebidrag för en praktikant?
    en jag kände fick bara 3500 av försäkringskassan när han praktiserade, så han var tvungen att få hjälp av socialen...

• MrsLi

lönebidrag är alltså att företaget inte behöver betala ut 100% lön till dig utan kanske bara 30%

• MrsLi

men detta gäller alltså inte praktik utan en anställning

• vänat

Men sen vad din bekat fick 3500kr det är ju basert på a-kassan så troligtvis var din vän ej med i a-kassan eller uppfyllde inte kraven för a-kassa där av så låg ersättning som 3500kr från fk.

Sen som någon sa här så är lönnebridrag en snsätlääningsform ingen arbetes praktik.

• vänat

Men sen vad din bekat fick 3500kr det är ju basert på a-kassan så troligtvis var din vän ej med i a-kassan eller uppfyllde inte kraven för a-kassa där av så låg ersättning som 3500kr från fk.

Sen som någon sa här så är lönnebridrag en snsätlääningsform ingen arbetes praktik.

• Anonym (undrar)

för min del är lönebidrag inget alternativ då det gäller för dem med nedsatt arbetsförmåga/funktionshinder.
    pratade med ams idag men jag fick ett blankt nej. om jag ska få fortsätta på min praktikplats så måste det ske genom anställning.

Svar på tråden Arbetspraktik - bra eller dåligt?