• Anonym

Vem vill anställa mig?

Jag har varit sjukskriven för depression och psykiska problem i fyra år. Under den tiden har jag gått i terapi och fött barn. I dag mår jag mycket bättre och vill komma ut i arbetslivet så småningom igen. På kanske 50%. Men jag har ingen anställning och ingen utbildning. Eller jo jag har en utbildning men det är inget jag vill jobba med. Har bara ett års arbetslivserfarenhet. Nu undrar jag hur någon skulle vilja anställa en sån som mig när inte ens många "friska" människor med utbildning och erfarenhet får jobb? Det känns så deprimerande. Är inget "läshuvud" så att börja någon utbildning tror jag inte skulle funka. Vad säger man på en ev. anställningsintervju? Ska jag då berätta att jag varit sjukskriven pga. psykisk ohälsa eller är det bättre att säga att jag varit arbetslös i fyra år? Någon som är eller har varit i min situation?

• Svar på tråden Vem vill anställa mig?
  • LillElis

Även om det kanske känns tungt, är en utbildning aldrig fel. Är själv inget läshuvud och har svårt för att lära in. Men lyckades efter mycket om och men ta mig igenom en ganska tuff utbildning. Till din arbetgivare tycker jag inte att Du skall berätta om din psykiska ohälsa säg istället Du har helt enkelt haft den härliga möjligheten att vara hemma med ditt barn och att Du nu är tillbaka på "banan" igen. Men som sagt en utbildning är bra att ha med sig. På många har man praktik och kan få in en fot på det sättet. Lycka till.

• Anonym

Jag hoppas verkligen att någon vill anställa dig! Du mår ju mycket bättre och vill ju jobba. Jag tror inte att en arbetsgivare skulle välja bort dig om det skulle vara så att du passar för deras verksamhet, inte pga av att du har mått dåligt.

När det blir en anställningsinterjuv så får du nog bedömma från fall till fall om du ska berätta för dem, en människa är oftast väldigt förstående och kan säkert se att du VILL och KAN jobba.

Lycka till!!

• susst6

Jag håller inte med anonym ovan. Jag tycker inte du skall nämna ditt psykiska mående överhuvudtaget. Människor är fördomsfulla, så enkelt är det bara, och många psykiskt sjuka blir särbehandlade. Som arbetsgivare måste man se till företaget och många arbetsgivare skulle nog undra hur mycket stress du egentligen orkar, "när kommer nästa sjukskrivningsperiod?".

Man får också ha i beaktande att en psykisk sjukdom många gånger kan komma tillbaka. Det är ju inte direkt som att bryta benet, efter fyra veckor i gips så är man återställd. Psyket fungerar inte riktigt så.

På en eventuell anställningsintervju skulle jag nog försöka dra till med något annat än att jag varit sjukskriven. Lycka till!

• Åsa

Det finns ju mer praktiska utbildningar som innehåller mindre teori om det är "läsningen" som skrämmer dig.
    Jag tror möjligheten att få jobb är betydligt bättre om det senaste du har gjort är att ha genomfört en utbildning än om det är att ha varit sjukskriven under lång tid.

• Anonym

Tack för era svar. Ja, det är ju det att även om jag mår ganska bra för tillfället så går det ju i perioder och jag vet aldrig hur jag mår om ett halvår eller så. Till många utbildningar får man ju också gå på intervju för att bli antagen. Känns fel att ljuga men samtidigt vet jag ju med mig att nästan ingen skulle anställa någon med min bakgrund, möjligen samhall då. Det är så svårt. Är fortsatt sjukskriven året ut men vet inte hur det blir sen.

Svar på tråden Vem vill anställa mig?