• lurksmulan

Vad fungerar som stoppande förutom blåbär?

Vår son har varit dålig i magen i flera dagar och nu är han helt skinnflådd runt rumpan.
    Han vägrar dricka blåbärssoppa så jag tänkte höra vad annat som är stoppande?

Mamma till Laban 050131 och Polly 070814
  • Svar på tråden Vad fungerar som stoppande förutom blåbär?
  • tinivini

Har hört att banan kan vara förstoppande...

• tessan27

Majsgröt/välling har jag blivit rekomenderad att ge när dottern haft diarre

• lövet2

Morotssoppa är mycket bra. Receptet står på barnmatsburken med morotspuré. Annars är avslagen CocaCola alldeles utmärkt!

• 71an

Hej, Jag trodde det var tvärt om att mogen banan är stoppande och omogen är lösande.
    Hur gammal är sonen? Kan han äta rivet äpple? Morotsoppa och risavkok(dvs vattnet som blir när man kokar ris) kan blandas med majsvälling.Det gav vi på barnkliniken när jag jobbade där för länge sedan. Han kanske vill äta blåbär som dem är antingen ur burken eller tinade frysta?

• lurksmulan
    71an skrev 2007-10-08 15:55:22 följande:
    Hej, Jag trodde det var tvärt om att mogen banan är stoppande och omogen är lösande.Hur gammal är sonen? Kan han äta rivet äpple? Morotsoppa och risavkok(dvs vattnet som blir när man kokar ris) kan blandas med majsvälling.Det gav vi på barnkliniken när jag jobbade där för länge sedan. Han kanske vill äta blåbär som dem är antingen ur burken eller tinade frysta?
    Han är 2 år 9 månader. Väldigt bestämd om vad man kan äta och inte.

Jag köpte lite proviva i två olika smaker, han kanske dricker nåt av de och det ska väl vara bra för magen?
  • svensdotter

e inte päron stoppande..eller om det var kiwi minnns inte vad bvc ssk sa..

• carola1977

Päron och kiwi är lösande. Brun banan också lösande, men mer omogen banan är stoppande. Äpple är stoppande och majsvälling.

svensdotter skrev 2007-10-08 20:25:27 följande:
    e inte päron stoppande..eller om det var kiwi minnns inte vad bvc ssk sa..
  • Nattviolen

Risavkok. Smakar apa men kanske går det att blanda med saft så liten får i sig det. Koka lite grötris (helst) med lite vatten så det blir simmigt. Sila bort riset och drick vattnet.

• johannaringer

Gällande blåbär..

Kokta eller upphettade blåbär är stoppande (även kallvispad blåbärssoppa tror jag).

Frysta eller helt opreparerade blåbär är lösande.

Det har med c-vitaminet att göra tror jag.

Jag rekomenderar avslagen coca cola och vitt rostat bröd.

• JennyL25

Vi har kört med rostat bröd tillf rukost och lite yogurt med blåbärsmak

Majsvälling

Kokt mat och undviker stekt mat.

sonen är med röd i stjärten av allt bajsandet.
    Hoppas detta är över snatr

• lurksmulan

Tack för alla tips!
    Han vägrar att dricka provivan också så jag får försöka med något annat av era förslag.
    Rostbröd går han säkerligen med på, det har han tjatat om i flera dagar.

• goldcoast

Ris/majsvälling är bra.

Sen kokt mat är ju snällt för magen.

Svar på tråden Vad fungerar som stoppande förutom blåbär?