• Anonym

ekonomiassistent - lön?

Antar att du isf är med i Civilekonomerna eller SIF?
    Om du loggar in på deras hemsidor kan du söka efter deras lönestatistik och på så sätt se vilken lön du bör ha!

Lycka till.

• Anonym

jag tjänar 20000 kr  im ånaden ekonomisk utbildning på gymnasiet arbetat i 10 år som ekonomiassistent

• Anonym

Har 19 000 nu med civilekonomexamen... Lite surt, men nu har jag jobbat ihop ett års erfarenhet så nu ska jag söka mig vidare. Vill landa på 23 för att vara någorlunda nöjd... 20 500 låter riktigt rimligt, absolut inte för högt!

• Anonym

Jag har ungefär samma arbetsuppgifter som du kommer att få, ingen högskola och tjänar 22.000:/månad om jag jobbar 100%

• Anonym

Anonym (måndag) skrev 2007-10-08 14:05:12 följande:

Jo, jag har examen som civilekonom. Detta kommer att bli ett förstajobb efter examen. Arbetsuppgifter: Du kommer att arbeta med kund/leverantörsreskontra, order/fakturering och vara behjälplig vid bokslut. I tjänsten ingår även kundkontakt, bokning av frakter samt diverse administrativa uppgifter. Inför boksluten stämmer man av och lämnar siffrorna vidare till en inhyrd revisor.Det är bara två stycken som arbetar på arbetsstället (på kontoret) så man kommer att ha ganska mycket ansvar för att allt ska flyta. Arbetet ligger i Linköping.Verkar som om 20 500 var rimligt att säga.
    Det är ju inte något speciellt avancerat arbeta att göra så jag tycker absolut inte att lönen är för låg iallafall. Det hade varit ett annat läge om du ex hade ansvarat för bokslutet, gjort budgetar, haft ansvaret för periodiseringar och framtagning av månadsbokslut/periodbokslut.
  • Anonym

Men jag tror att det är väldigt svårt att kunna få mer än 20-21 även om du har högskoleutbildning. Skall du arbeta som ekonomiassistent så kan du inte kräva en lön som motsvarar en civilekonoms. Men jag tror att du har satt rätt lön. Lycka till!

Svar på tråden ekonomiassistent - lön?