Inlägg från: Anonym (måndag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (måndag)

ekonomiassistent - lön?

Är arbetssökande och har sökt ett arbete som ekonomiassistent. Arbetsuppgifterna är något mer kvalificerade en vad en ekonomiassistent normalt gör. Mer ansvar också.

Sista intervjun är avklarad och jag väntar på besked. Mitt önskemål/förslag om lön satte jag till 20 500 kr.

Var det rimligt tycker ni? Vad fick ni ekonomiassistenter för ingångslön och vad tjänar ni idag (efter hur många år)?

Det kan tilläggas att jag egentligen har utbildning till mer kvalificerade ekonomarbeten, men har ingen tidigare erfarenhet av den här typen av arbetsuppgifter. Arbetet finns i Östergötland.

• Svar på tråden ekonomiassistent - lön?
  • Anonym (måndag)

Jag är ännu med i Handels (mitt tidigare arbetsliv) som upplyst mig om att jag ska byta fack först när jag fått ett arbete.

HTF säger 19-23. Ska kolla Civilekonomerna.

• Anonym (måndag)

Jo, jag har examen som civilekonom. Detta kommer att bli ett förstajobb efter examen.

Arbetsuppgifter:
    Du kommer att arbeta med kund/leverantörsreskontra, order/fakturering och vara behjälplig vid bokslut. I tjänsten ingår även kundkontakt, bokning av frakter samt diverse administrativa uppgifter.

Inför boksluten stämmer man av och lämnar siffrorna vidare till en inhyrd revisor.

Det är bara två stycken som arbetar på arbetsstället (på kontoret) så man kommer att ha ganska mycket ansvar för att allt ska flyta.

Arbetet ligger i Linköping.

Verkar som om 20 500 var rimligt att säga.

• Anonym (måndag)

Inlägg 1: Tack för infon. Alltid skönt att ha någon att bolla med. Det här jobbet är ett graviditetsvik. Jag var noga med att säga att mitt löneanspråk var ett förslag och inte ett krav. Så vi får se. Hmm! Tänkte säga 21 först, men fegade ur lite och slog av en femhundring.

• Anonym (måndag)
    Anonym skrev 2007-10-08 19:09:13 följande:
    Har 19 000 nu med civilekonomexamen... Lite surt, men nu har jag jobbat ihop ett års erfarenhet så nu ska jag söka mig vidare. Vill landa på 23 för att vara någorlunda nöjd... 20 500 låter riktigt rimligt, absolut inte för högt!
    Det var en aning lågt, men jag tänker som du. Ett jobb som språngbräda och för att skaffa erfarenhet. Sedan kan man söka sig vidare till med kvalificerade tjänster och komma upp i lön.

Att ens universitetsstudier inte premieras bättre är verkligen trist. Man har ju dessutom en hel del studieskulder. Törs knappt tänka på det. Urk!
  • Anonym (måndag)
    Anonym skrev 2007-10-08 13:40:23 följande:
    jag tjänar 20000 kr  im ånaden ekonomisk utbildning på gymnasiet arbetat i 10 år som ekonomiassistent
    Efter 10 år?! Då borde du väl få mer... Det lät lågt.
  • Anonym (måndag)
    Anonym skrev 2007-10-08 19:21:44 följande:
    Jag har ungefär samma arbetsuppgifter som du kommer att få, ingen högskola och tjänar 22.000:/månad om jag jobbar 100%
    Det lät ju ok för en ekonomiass.tjänst. ...och bara gymnasium antar jag?
  • Anonym (måndag)

Tycker synd om mig själv idag. Ledsen Fick negativt besked om jobbet.

...men väntar besked om ett annat, där jag begärt detsamma i lön. Hoppas, hoppas!

Svar på tråden ekonomiassistent - lön?