• lycra

Jag har blivit blåst på 400:-!!

För att försöka göra en lång historia kort :)

Torsdagen den 27e september så var jag nere i en spelbutik här i stanför att köpa nya FifA08 till min sambo. Den här affären har tidigare haft som ståndpunkt att man har lägstaprisgaranti (att man alltid ger samma pris om man hittar en butiks om säljer det billigare) så när vi såg att Elgiganten hade spelet för 399 så åkte jag ner. Väl på plats så är de direkt otrevliga med mig och säger direkt att nej lägstaprisgarantin gäller inte mot elgiganten. Så jag ska alltså betala 549:-. Sambon har dock fifa07 som han kan få 150:- om man köper fifa08 och bytar in spelet, då blir det i slutändan 399.

Jag svarar ja men direkt när köpet gått igenom (jag betalar med kort) så inser jag att jag betalat exakt samma pris som på elgiganten men dessutom bytt in ett spel. Jag säger att jag vill dra tillbaka köpet och då suckar chefen och blänger på mig, men han börjar knappra på kassan. Efter ett lång tag så får jag tillbaka ett återköpskvitto och skriver på. Eftersom jag betalat med kort så tror jag att jag kommer få pengarna insatta på kortet igen (som en del butiker har) så jag går min väg. När jag kommer hem så ser jag att de har reserverat ett belopp men att de sen ska sätta in samma summa igen. På löragen den 29e så ser jag att de dragit pengarna men inte satt in något så jag ringer de och frågar varför och de har ingen aning om något. Jag o sambon åker ner för att prata med dem och han har inget minne av mig, säger att de alltid ger pengarna tillbaka i handen och är allmänt otrevlig. Eftersom de fortfarande inte ringt oss så ringde sambon till dem idag och självklart.. nej de har inte hittat några pengar.

Alltså för mig låter det lite konstigt att det har stämt i kassan, exakt samma dag som de gick +400 på mig så gick de alltså även -400 på någon annan? Vilken slump liksom! Samtidigt kan jag inte bevisa på något sätt att jag inte har fått pengar, vilket är så himla störigt!! Att de dessutom inte tror oss och t.o.m. är otrevliga gör det ännu mer irriterande. SKa man inte vara tillmötesgående mot sina kunder och försöka lösa det? Jag tycker att det hela verkar lite småskumt, att de har hittat mina 400 men hellre behåller de för sig själva eftersom jag inte kan bevisa något.

Någon som vet vad man kan göra i en sån här situation?

• Svar på tråden Jag har blivit blåst på 400:-!!
  • cerena

Vilken otur du har. Själv blir jag snart blåst på minst 50.000 (gäller en försäkring) ingen vet någonting där heller

• Susanneh

Delar med mig..

Jag fick alla mina matpengar stulna på mitt ica kort.. Skitsurt, speciellt när när man snålar och gnetar...

• pajas01

men fick du inget kvitto dä dem hade satt in pengarna som du ska spara tills pengarna kommer in ifall de skulle hända något?

• johannaringer

Hej vännen

Du har ju ditt återköpskvitto och du kan göra ett kontoutdrag på banken som visar att du inte har fått några pengar insatta. Prata med din bank, de ska kunna fixa det här.

Hörs imorgon!

• Ninda

Kan du inte visa ditt kontoutdrag där det syns att de har dragit men inte satt in pengar igen? Jag vet inte, men det kan hända att din bank kanske kan hjälpa dig också...
    Lycka till!

• lycra

Tack för alla svar! Jodå kvitton är sparade men saken är den att jag kan inte bevisa att jag inte fått några pengar. Affären kan häva att de har dragit 400:- från mitt konto och att jag sen fått 400:- i handen så att det på så sätt blir +-0. Men jag kan ju inte bevisa att pengarna inte funnits i min hand!

• Hjärtat79

Jag jobbar själv i affär.. Vid retur till kort får alltid kunden en kreditslipp att spara tills de ser att pengarna e inne på kontot. Skulle det bli ngt strul e det deras garanti för att kunna påvisa returen. Om vi skulle ge kontanter tillbaks vid tidigare kortköp så syns det på returunderlaget som kunden skriver på..
    Så det borde synas på ditt återköpskvitto hur de slagit ut det?
    Stå på er!! Kunden har alltid rätt!!

• Hallonröd

Vad oseriöst
    Skriv till Sverker och gänget i PLUS...ett fall för dom tycker jag Flört

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • fenomena83

Förlåt men själv kan jag inte fatta varför du inte åkte till elgiganten direkt istället för att åka till den där affären och babbla... förlåt men det va min tanke det 

• Poena

Usch, det hela låter jobbigt.. Butiken skulle direkt gjort en retur på köpet i sin Babs-terminal. Om man ger tillbaka pengar för kortköp blir det ju +400 på kortköp och -400 i kontanter vilket blir jobbigt när man redovisar dasgskassan i bokföringen... Ska man se det rent krasst så KAN ju någon i personalen dessutom bara stoppa på sig de 400 om man har det systemet..

Vad står det på ditt återköpskvitto då? Att då fått pengarna eller ej? Har du skrivit på att du återfått pengarna blir det svårt. Men kontakta konsumentombudsmannen i din kommun imorgon och be om råd för hur du ska göra.

• lycra

fenomena83: Åkte dit eftersom jag trodde de hade lägstaprisgaranti mot alla affärer (som de haft innan) & då skulle summan blivit 399 plus pengar för inbyte av spel, i det här fallet då 150. I slutändan hade vi egentligen skullat betala 249:- + poäng på bonuskortet. Så därför :)

• lycra

Det är ett vanligt kvitto jag har fått.. inget kvitto från kort-terminalen. På kvittot står det tyvärr : Kontant Återbetalt: 399,00.

Men jag tittade inte på det förrän på lördagen när de väl dragit pengarna, dumt så in i norden!

• Ninda

fenomena83: Själv försöker jag undvika Elfjanten i största möjliga mån... :)
    Varken jag eller flera av mina bekanta har några bra erfarenheter av dem (olika butiker).

• Annizz84

elgiganten e världens sämsta skit butik jag skulle alldrig få för mig att handla en ändaste sak där för dom e så himmla dåliga på sin service och attityd som tur är har man lite skin på näsan så dom fick sig en rejäll utskällning av mig sist så det nästan sg ut som att killen som stog bakom disk skulle börja gråta . stå på dig och kräv dina pengar .

• phil

Annizz84 skrev 2007-10-08 21:12:14 följande:

elgiganten e världens sämsta skit butik jag skulle alldrig få för mig att handla en ändaste sak där för dom e så himmla dåliga på sin service och attityd som tur är har man lite skin på näsan så dom fick sig en rejäll utskällning av mig sist så det nästan sg ut som att killen som stog bakom disk skulle börja gråta . stå på dig och kräv dina pengar .
    Fast nu var det ju inte elgiganten hon hade problem med!
  • BabyEm

ot: anledningen till att dom inte hade prisgaranti mot elgiganten är väl för att elgiganten oxå har prisgaranti .. kan juh inte ha det mot varandra .. men men ..

jag jobbar själv i butik och har vi tagit betalt med kort MÅSTE vi även betala tillbaka till kort för att det ska stämma i kassa-rapporten sen .. men om du inte har skrivit på en servo-slipp att du mottagit pengar på ditt konto är det nog tyvärr så att det inte går att bevisa. Du skrev juh själv att det står att du mottagit dom kontant..
    Men så hiiimla fult av dom att ljuga för självklart har dom haft en plus-diff på 400:- den dagen

Svar på tråden Jag har blivit blåst på 400:-!!