• Smultron ett

röda linser

torkade sådana.

hur gör man?
    ska man koka dem? eller lägga dem i vatten?
    står inget på paketet, det är nån utländsk variant..
    Men jag tänkte ni är så kloka här inne och kan nog förklara för mig så jag köpte dem iallafall.

• Svar på tråden röda linser
  • Lokatt

inte blötläggas, skölj innan kok och koka ca 10min. Gott att koka i antingen lite salt eller en grönsaksbuljong tärning. Dubbelt så mycket vatten som linser i grytan.

• k a t t a

Du kan koka dem utan blötläggning, det tar bara 10 minuter!
    Jag föreslår att du gör linssoppa: krossade tomater, vatten, röda linser och en buljongtärning. Världens enklaste och godaste snabbmat!

• Smultron ett

Åh tack för tipsen
    Jag tänkte ha dem i en sallad idag men de räcker nog till en soppa imorgon åxå

• Smultron ett

har aldrig ätit sånna förut. spännande! hehe

• Lokatt

glöm inte att skölj bara, annars kan de bli lite bittra i smaken Lycka till

• Missfallett

Rödalinser är lite nyttigare än gröna.De innehåller järn!!!!
    Och det är är gott med linser.Jag gjorde både gryta och soppa.

Ni skulle ha sett min kompis min,då jag berättade att jag köpt både gröna och röda linser,,,hon glodde skumt på mig och undrade om jag inte var riktigt klok,,,ända tills jag förklarade att detta var mat jag pratade om.

• miss Y

röd linser blir lättare mosigare än gröna tycker jag, så koka försiktigt. hellre mkt låg temperatur och några minuter extra.

röda linser är gott att ha som soppa: 2-3 msk röda linser, lite morötter, liter kålrot, ev. rödbeta, vitkål och potatis i 5 dl grönsaksbuljong (5 dl vatten och 1 buljongtärning). då äter man upp kokvattnet vilket gör att man får i sig alla nyttigheter. nyttigt, kalorisnålt och mättande

• Smultron ett
    katta4 skrev 2007-10-08 18:22:20 följande:
    Du kan koka dem utan blötläggning, det tar bara 10 minuter!Jag föreslår att du gör linssoppa: krossade tomater, vatten, röda linser och en buljongtärning. Världens enklaste och godaste snabbmat!
    mu e linssoppan på spisen
  • Missfallett

Jag kan ha fel angående innehålls nyttighet (bra mening va?)
    röd vs grön lins.

Dom är säkert lika nyttiga eller är det nån som vet om det finns skillnader angående nyttighet och ämnen på gröna och röda linser??

• miss Y

angående röda och gröna linser, om man tittar på GoGreens förpackningar så innehåller gröna linser jämfört med röda:
    * mer kostfibrer
    * mindre fett
    * mer proteiner
    * mindre kolhydrater
    * ngt mindre kalorier
    * ngt mer järn

men kollar man livsmedelsverkets hemsida kan man nog få en ännu mer detaljerad information. står ju inte så mkt om mineraler och sånt på förpackningarna, men de är väldigt nyttiga båda varianterna. skillnaderna är väl egentligen marginella, man stoppar ju liksom inte i sig 100 gr okokt vara varje gång, snarare 2-3 msk, ibland kanske 1 dl i vissa recept.

• Tristanya

visste inte att man ska skölja dom först..
    men vi brukar ha i röda lincer i tex köttfärsås.. o då häver vi bara i det under tiden vi steker köttfärsen, vi häller i lite vatten så lincerna kan mjukna på sig! lätt o smidigt!

• turpis
    Missfallett skrev 2007-10-08 18:49:07 följande:
    Ni skulle ha sett min kompis min,då jag berättade att jag köpt både gröna och röda linser,,,hon glodde skumt på mig och undrade om jag inte var riktigt klok,,,ända tills jag förklarade att detta var mat jag pratade om.
  • imsel

Nu har jag införskaffat mig röda linser, endast för att jag läst denna tråd, annars skulle jag inte ha nån aning om vad jag skulle göra med dem.
    Men jag ska nog ta å prova på linssoppa iaf.

• Smultron ett
    imsel skrev 2007-10-11 10:51:50 följande:
    Nu har jag införskaffat mig röda linser, endast för att jag läst denna tråd, annars skulle jag inte ha nån aning om vad jag skulle göra med dem.Men jag ska nog ta å prova på linssoppa iaf.
    oh vad bla att man kunde vidga vyerna för någon
    Jag har börjat gilla linser nu!
  • Hjärtats Lust

Jag älskar Röda linser, ett gott tips kommer här!

Blötlägg linserna i ca 1 h häll bort vattnet och blanda sedan i lite olja, pressa ner vitlök, blanda i lite örtsalt och/eller persilade, svartpeppar, persilja och om man vill lite sallad, det är såååååååå gott! Detta ska helst stå ett dygn och dra.

Detta är även jättegott till lax, jag brukar ha detta istället för pot eller ris.

Svar på tråden röda linser