• DIVGRL

Till er med EXTREM foglossning!

Hej på er!!

Hur lever ni era liv? Hur står man ut?

Jag har jättesvårt att gå och vända mig i sängen. Att klä på sig är ett jätteprojekt. Varit givetvis hos sjukgymnasten men det finns inte så mkt hjälp att få.

Någon som kan komma med tips som gör vardagen lite lättare?

Är i v 33.

• Svar på tråden Till er med EXTREM foglossning!
  • Bonus

Annvänd glid lakan i sängen underlättar otroligt mycket.

• DIVGRL

Grand Cru skrev 2007-10-08 19:53:04 följande:

Foglossningsbälte hjälpte mig väldigt mycket. www.gulare.com/shop/index.php...
    [/citat]

Ja det har jag hemma. Använder det den lilla stund man tex lagar mat. Sen är jag mest sittandes/liggandes om dagarna.
    Bonus skrev 2007-10-08 19:53:27 följande:
    [citat]
    Annvänd glid lakan i sängen underlättar otroligt mycket.
    Det va en bra ide!
  • SvenThorstens

Ring din arbetsterapeut på vårdcentralen o be om hjälp!

• Pochahontas

Jag gick på kryckor dom sista månaderna. Annars hade jag inte kunnat gå alls... Prova det. Sen fick jag Citodon(!) utskrivet av läkare också... Var tvungen att ta dom...

Då var man fru Byrlén...
  • Pochahontas

OCH jag sov sittande i en saccosäck. Det gjorde för ont att ligga... Såg nog lite kul ut, men underlättade något.

Då var man fru Byrlén...
  • DIVGRL

Grand Cru skrev 2007-10-08 19:53:04 följande:

Foglossningsbälte hjälpte mig väldigt mycket. www.gulare.com/shop/index.php...
    ja det har jag hemma. använder det den lilla stund man är uppe o tex lagar mat. Sen är jag mest sittandes/liggandes.
  • Liten Stjärna

jag biter ihop och försöker fixa vardagen..är bara i v 24 och har enorma besvär Gråter mår endast bra när jag ligger ner på rygg..annars lever man i nästan ett helvete på dagarna

• Pochahontas

Mitt problem var att jag kunde inte ligga dom sista månaderna... Det är väldigt påfrestande att inte kunna det... Visserligen satt jag i en saccosäck, men hurbra sover man sittande?
    Fast BM såg vilket vrak jag var, så en vecka innan BF blev jag inlagd med sovdos. Sov fem timmar! Det längsta jag då sovit på flera månader...

Nu är lillan 11 månader... Undrar när man ska få sova?

Då var man fru Byrlén...
  • Lilla Pruttan

Jag hade inte klarat mig utan mitt glidlakan nattetid. Undvika att gå, stå och sitta om dagarna.

• SvenThorstens

Lite förtydligande vad arbetsterapeuten eventuellt kan hjälpa till med!

Förmedla kontakter (eventuellt skriva ut) glidlakan
    Sängförhöjning
    Toaförhöjning
    Griptång
    Rullstol/kryckor
    Tryckavlastande madrass i säng
    Duschpall
    Vändhandtag till säng
    Lära ut förflyttningstekninker i säng

O säkert fler saker jag inte kan komma på nu!

Ring o beskriv dina problem!

• bf 23 feb

Jag fick ett tips om att köpa en siden pyjamas, gör att man glider lätt i sängen.
    Jag fick foglossning redan i v 8, är nu iv 21 och har precis blivit sjukskriven. Inte kul.

• DIVGRL

Tack så mkt för ni berättar om era problem och era tips!

Är det fler som vill berätta hur de har det?

• gosmamma

Jag får akupunktur nu mot min foglossning, o den har gjort underverk med mig, använder oxå ett stödbälte
    Från att inte ha kunnat gå så kan jag nu röra mig obehindrat, visst kommer man inte ifrån att det gör ont att vända sig i sängen, men det får man stå ut med..

Prata med din bm om det.

• DIVGRL
    gosmamma skrev 2007-10-09 11:28:17 följande:
    Jag får akupunktur nu mot min foglossning, o den har gjort underverk med mig, använder oxå ett stödbälte Från att inte ha kunnat gå så kan jag nu röra mig obehindrat, visst kommer man inte ifrån att det gör ont att vända sig i sängen, men det får man stå ut med..Prata med din bm om det.
    Oj det låter helt underbart!!

Jag är snart på gränsen att inte kunna gå. Iallafall inte mer än en kvart. Extremt jobbigt. Ska ta upp detta med barnmorskan om akupunktur...tack =)
  • lurv
    gosmamma skrev 2007-10-09 11:28:17 följande:
    Jag får akupunktur nu mot min foglossning, o den har gjort underverk med mig, använder oxå ett stödbälte Från att inte ha kunnat gå så kan jag nu röra mig obehindrat, visst kommer man inte ifrån att det gör ont att vända sig i sängen, men det får man stå ut med..Prata med din bm om det.
    Jag har fått akupunktur vid mina 2 senaste graviditeter. Jag misstänker att det var tack vare akupunkturen som jag klarade mej till vecka 22 med sista barnet innan jag fick första symptomen på foglossning. Tidigare så har jag varit sjukskriven från vecka 8 och graviditeterna ut.
  • Dr A

Ni som har fått akupunktur för er foglossning, när har ni fått påbörja den? På Gosmamma så verkar det som att hon fick börja ganska tidigt? Jag fick också foglossning tidigt men måste vänta på akupunktur till vecka 18, för de vill inte göra det tidigare än så.

Ett annat tips som jag läste på en annan tråd, angående sängvändningar och sidenpyjamas, var att skaffa ett par sidenboxershorts. Jag tyckte att det var smart för jag vill inte sova i så heltäckande kläder som en pyjamas, det blir för varmt.

• gosmamma

Dr A skrev 2007-10-09 21:30:50 följande:

Ni som har fått akupunktur för er foglossning, när har ni fått påbörja den? På Gosmamma så verkar det som att hon fick börja ganska tidigt? Jag fick också foglossning tidigt men måste vänta på akupunktur till vecka 18, för de vill inte göra det tidigare än så. Ett annat tips som jag läste på en annan tråd, angående sängvändningar och sidenpyjamas, var att skaffa ett par sidenboxershorts. Jag tyckte att det var smart för jag vill inte sova i så heltäckande kläder som en pyjamas, det blir för varmt.
    Jag blev erbjuden av min bm redan i v 12, men då jag e så nålrädd så velade jag fram o tillbaka fram tills ungefär v 22 o då var foglossningen outhärdlig.. Kunde ju inte röra mig..
    Nu kan jag gå normalt, vaggar inte ens
  • pyretina

Jag fick en TENS apparat från sjukgymnasten för att hjälpa till med smärtan, ja några övningar oxå men dom höll jag inte på med så länge.. Den funkade bra ett tag, speciellt när vilosmärtan var alldeles för jobbig (tens apparaten alltså)..
    Fick foglossning v.8 och de blev bara värre för min del..(sjukskriven från v.16 och framåt)

Tyvärr funkade inte saccosäck för min del, för varmt att sova i den.. *s*

Kudde/täcke mellan benen funkade faktiskt väldigt bra.. Kanske inte varje natt men dom flesta nätterna...
    En bra kudde,kändes iaf viktigt för min del.. Slutade ofta med att jag fick ont i nacken om jag sov helt fel..

Fick även några tabletter utskrivna, men kommer tyvärr inte ihåg vad dom hette.. Fundersam

Stora lätta kläder gällde för min del(stora mysbyxor med resårmidja och stor t-shirt)... Sockar var inte ens att prata om sista månaderna, men som tur var så var jag ändå alldeles för varm och kunde inte ha sockar på mig..
    Lättare skor som man bara behöver trycka in foten.. Böja sig för att ta på sig klarade jag inte av.. Räcka ut tungan

Nu 5 månader efter förlossningen så har jag fortfarande problem med fogarna, så nu är de akupunktur och övningar som gäller..

Hoppas verkligen att de lättar för din del...

Vet inte om jag hade några tips direkt, som du kanske inte testat eller hört tidigare..

Make Hell more beautiful.. Get Tattooed!!
Svar på tråden Till er med EXTREM foglossning!