Inlägg från: Lillan7704 |Visa alla inlägg
  • Lillan7704

Vapen som leksaker?

moppet skrev 2007-10-08 23:48:08 följande:
    Jag röstade ja. Hon har redan ett antal olika leksaksvapen. Skytte är en utmärkt sport. Givetvis siktar man inte på varandra utan på måltavlor och annat.Håller med om att det är mycket beklagligt att våldet ökar. Men det har ju inte någon koppling till seriösa skytteföreningar.
    Håller fullständigt med! Äntligen nån som har fattat galoppen!
  • Lillan7704

Ska väl tillägga att vår dotter har leksaksvapen, ja.

• Lillan7704
    Soul skrev 2007-10-09 09:24:10 följande:
    För mig är det otänkbart att låta barnen ha leksaksvapen. Jag tror inte att man blir en mördare av att leka med dem, men för mig kan aldrig vapen vara till för lek. Vapen är till för att döda, vilket är ok i vissa situationer t.ex. jakt, men det får aldrig bli något som tas lätt på eller som ses som något roligt och lekfullt. Skulle inte göra någon stor sak om barnen spontant lekte pangpang med fingrarna eller pinnar, men jag kommer inte att uppmuntra det.
    "Vapen är till för att döda"????

VA??? Så vi som håller på med pistolskytte gör det för att vi vill döda någon?
    Att vapen, RIKTIGA vapen, inte är till för att leka med håller jag fullständigt med om! Men det är även ett sportredskap, glöm inte det!
    Jag har aldrig varit med om att ett vapen har dödat någon eller något. Det är människan bakom vapnet som gör det!
  • Lillan7704
    Soul skrev 2007-10-09 09:34:30 följande:
    Ok, du har en poäng. Vapen kan även användas till sport, även om det inte är ursprungssyftet. Nu tror jag dock inte så många barn leker prickskytte med sina leksakspistoler, i alla fall inte de barn jag har sett. Men som sagt du har en poäng, om mina barn vill ha en leksakspistol för att enbart öva prickskytte på en tavla ska jag absolut överväga det.
    Vill du inte att dina barn ska leka med leksaksvapen är det ju helt upp till dig att antingen tillåta eller inte.. Självklart!
    Det var ditt resonemang som jag inte köpte. Och tyvärr så är det många som använder det..
    Det jag tycker är viktigt är att informera barnen om vad ett vapen är och hur det ska användas och inte.
  • Lillan7704
    TyraPaloma skrev 2007-10-09 10:17:32 följande:
    Nej!Lika lite som jag kommer ha leksaksknark hemma kommer det in leksaksvapen i vårt hem. Jag tar mycket illa vid mig om någon låtsas skjuta på mig och kan inte ens tänka mig hur det är för de som varit i den situationen på riktigt.Vi tillåter inte svärd eller liknande hemma heller. Våld i någon form hör inte hemma hos oss.
    Vi tillåter inte heller våld i någon form hos oss....
Svar på tråden Vapen som leksaker?