• Leesa

Tips på bra hundmat?

Vi har just skaffat en 3-årig samojedhane och funderar lite över vilket torrfoder (helfoder) vi ska hålla oss till?
    Just nu har vi Pedigree, men vi blir inte kloka på om dom billigare märkena verkligen är så mycket sämre?

Ni som är insatta i foderinnehåll etc, kanske har något tips?
    Vad kollar man efter på innehållsdeklarationen, vad ska man undvika osv?

Tacksam för råd

• Svar på tråden Tips på bra hundmat?
  • BabyJay

Jag tycker du ska prata med vetrinären De brukar ge bra tips på vad man ska tänka på. Man ska ju ta hänsyn till storlek, matsmältning päls mm...

Vi är iallafall jättenöjda med Hill's som vår vet. rekommenderade. Aldrig att de blir dåliga i magen eller något. Å man behöver inte komplettera med något annat! Så ett kvalitetsfoder är iallafall att rekommendera.

Lycka till i hundmatsdjungeln!

• Kryxan

Vi hade Royal Canin till våran. Det mådde han inte bra på. Vi testade Hills, dt funkade inte heller. Sedan bytte vi till MAGNUSSON och det är kanon.

Jag har fått höra det av hur många som helst att Magnusson är bra, och dom hade rätt.

Det innnehålle mest kött och mint spannmål.

Ett skit bra foder.

Och ja.. det är skillnad på billig och dyr hundmat.

• BabyJay

Ja, det är ju individuellt med vilket foder som passar hunden. Mina föräldrars mår bara bra av Pedigree å inte av något kvalitetsfoder.... Så kolla med vet. å pröva olika alternativ!

• Kryxan

Jag måste ändå varna för hundmat som säljs på ICA.

Om ingen veterinär eller djuraffär vill sälja det kan det ju inte vara så kanon.

• Julia85

Våran hund vi hade klarade bara av att äta icas egna torrfoder. Hennes mage klarade inte av något annat! Så lyssna inte på vad andra säger det är din hund som ska må bra! Prova lite olika foder och se vad hunden mår bäst av!

Lia 040726 & Melwin 070507
  • Kryxan

Och då har du testat ALLA foder menar du?

Icas egna foder innehåller inte allt som en hund behöver (absolut itne växanade hund eller hund av stor ras)
    Det är inte ett godkänt foder.

KOLLA UPP HUNDMAT

Julia85 skrev 2007-10-09 08:58:33 följande:
    Våran hund vi hade klarade bara av att äta icas egna torrfoder. Hennes mage klarade inte av något annat! Så lyssna inte på vad andra säger det är din hund som ska må bra! Prova lite olika foder och se vad hunden mår bäst av!
  • Julia85

Jap provade alla dyra sorter som fanns. Specialbeställde till och med blötmat på korv till henne. Men hon spydde upp ALL mat jag provade. Var hos flera olika vetrinärer som inte visste vad detta kunde vara! De gav mig råd på olika svindyra torrfoder men hon klarade inte av dessa. Så en veterinär sa att prova en billig hundmat och då provade vi och det fungerade! Hon behöll maten och gick upp i vikt! Veterinärerna kunde inte ens förstå detta!

Hade det varit farligt för en hund hade de inte sålt det här i sverige!

Det var en liten hund på 6 år!

• Detvackrastejagvet

Doggy är jätte bra, den säljs på granngården/Lantmännen.

• Kenzie

Pedigree är värdelös hundmat, jag skulle aldrig ge min hund det och jag har svårt att första varför det ens får säljas som hundmat.

Vi ger vår hund James Wellbeloved och det är bra och välbalanserad mat. Jag råder alla att köpa sin hundmat hos djuraffären eller veterinären. Maten som säljs i mataffären innehåller på tok för mycket spannmål och det är inte lämpligt för en hund.

Älskade Theodor 060329
  • Kryxan

Maten är inte farlig.
    Men det är inte jätte bra heller.

Det är som att äta pasta och falukorv varjedag.
    Inte näringsrikt precis.

Julia85 skrev 2007-10-09 09:27:00 följande:
    Jap provade alla dyra sorter som fanns. Specialbeställde till och med blötmat på korv till henne. Men hon spydde upp ALL mat jag provade. Var hos flera olika vetrinärer som inte visste vad detta kunde vara! De gav mig råd på olika svindyra torrfoder men hon klarade inte av dessa. Så en veterinär sa att prova en billig hundmat och då provade vi och det fungerade! Hon behöll maten och gick upp i vikt! Veterinärerna kunde inte ens förstå detta! Hade det varit farligt för en hund hade de inte sålt det här i sverige! Det var en liten hund på 6 år!
  • Kryxan

Maten är inte farlig.
    Men det är inte jätte bra heller.

Det är som att äta pasta och falukorv varjedag.
    Inte näringsrikt precis.

Julia85 skrev 2007-10-09 09:27:00 följande:
    Jap provade alla dyra sorter som fanns. Specialbeställde till och med blötmat på korv till henne. Men hon spydde upp ALL mat jag provade. Var hos flera olika vetrinärer som inte visste vad detta kunde vara! De gav mig råd på olika svindyra torrfoder men hon klarade inte av dessa. Så en veterinär sa att prova en billig hundmat och då provade vi och det fungerade! Hon behöll maten och gick upp i vikt! Veterinärerna kunde inte ens förstå detta! Hade det varit farligt för en hund hade de inte sålt det här i sverige! Det var en liten hund på 6 år!
  • Dannas

Jag har huskysar och vi ger dom sprotsman´s pride, ett kanonfoder till bra pris! Finns några sorter inom de att välja på som kan passa just er, vi ger det fodret med högsta fett och protein då våra hundar är arbetare..! Lycka till i fodervärlden, den är som en djungel!

• Nericia

Hej! jag har en labbrador, och jag ger min hund eucanuba (stavningen kan vara fel) det hade min uppfödare till sina hundar, och jag har bara fortsatt med det. men det är vad min hund mår bra av. hon får även lite matolja och a-fil, och då och då en äggula i maten.

• Ex ungue leonem

Säljs även på ICA.Men min hund äter Royal Canin.

Detvackrastejagvet skrev 2007-10-09 09:37:08 följande:
    Doggy är jätte bra, den säljs på granngården/Lantmännen.
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Julia85
    Kryxan skrev 2007-10-09 10:09:16 följande:
    Maten är inte farlig.Men det är inte jätte bra heller.Det är som att äta pasta och falukorv varjedag.Inte näringsrikt precis.
    Men vad ska man göra då? Hon kräktes ju upp alla annan "bra" och dyr mat! Bättre att hon kunde få behålla maten och gå upp lite i vikt.. Sak samma om maten kanske inte var den bästa men vi fick en helt annan hund. Hon blev glad och mer fart i..
    Jag gav henne dyr mat från början för jag vet att maten inte är bra som man köper i en livsmedelsaffär. Men går det inte så går det inte.
  • Kryxan

Ett tips. Testa Magnussson

Köp en liten påse och testa.
    Det är ganska billigt (inte för mig eftersom min hund äter 15 kilo / veckan iof, men ändå)
    Det är skit bra för hundar med känslig mage och det innehåller lite spannmål (bukfyllnad)
    Det är ungsbakat kött och milt.

Testa!

Julia85 skrev 2007-10-09 10:21:39 följande:
    Men vad ska man göra då? Hon kräktes ju upp alla annan "bra" och dyr mat! Bättre att hon kunde få behålla maten och gå upp lite i vikt.. Sak samma om maten kanske inte var den bästa men vi fick en helt annan hund. Hon blev glad och mer fart i.. Jag gav henne dyr mat från början för jag vet att maten inte är bra som man köper i en livsmedelsaffär. Men går det inte så går det inte.
  • Julia85

Jag har inte kvar henne nu.. Sambons halvsyster och hennes mamma var hundvakt lite då och då. Sen när vi skulle få vårat andra barn så kunde jag inte gå ordentligt så då blev hon kvar där.
    Kan ju tipsa dom om det. De har också provat olika sorters mat men detta är de enda som fungerar..

Svar på tråden Tips på bra hundmat?