• LiLja1980

Gå intensivkurs till körkort eller inte?

Jag ska ta körkort är det mening men det går inte så bra att övningsköra med min man, vi blir ofta osams och jag tycker det är onödigt.

Tyvärr har jag dåligt intresse till att ta körkort också så det går trögt. Men vår familjesituation kräver nästan att jag har ett och jag vet att det ger mer frihet till mig själv och mindre beroende av andra o.s.v.

Har funderat på intensivkurs för att fixa det snabbt men klarar man verkligen det när man inte övningskört så mycket innan?

Eller är det bättre att gå den långa vägen?

Hur har du gjort och hur mycket har du lagt ut i kostnad innan du hade ditt körkort?

♥ ♥ ♥ Desirée och Isabelles mamma ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Gå intensivkurs till körkort eller inte?
  • Anksan

Jag tog körkort med hjälp av intensivkurs. Det var när jag var student på universitetet så jag tog körkortet över sommaren. FUnkade kalas. Jag övningskörde inte så himla mkt heller då mina föräldrar var borta mkt och jag var inte så road av att köra. Men nog fasen tog jag det utan problem ändå och kan fortfarande köra när jag väl ger mig på det

• Isis

Rekommenderar INTE intensivkurs om du inte har övningskört mycket innan. Själv gjorde jag tabben att kasta mig in i en sådan kurs, utan kött på benen. Jag var väl den enda där som inte övningskört en massa innan och så gick det som det gick... Inte alls. I alla fall inget körkort ännu.

• LiLja1980
    Anksan skrev 2007-10-09 09:01:56 följande:
    Jag tog körkort med hjälp av intensivkurs. Det var när jag var student på universitetet så jag tog körkortet över sommaren. FUnkade kalas. Jag övningskörde inte så himla mkt heller då mina föräldrar var borta mkt och jag var inte så road av att köra. Men nog fasen tog jag det utan problem ändå och kan fortfarande köra när jag väl ger mig på det
    Hur många veckor var intensivkursen på?
  • LiLja1980
    Isis skrev 2007-10-09 09:04:30 följande:
    Rekommenderar INTE intensivkurs om du inte har övningskört mycket innan. Själv gjorde jag tabben att kasta mig in i en sådan kurs, utan kött på benen. Jag var väl den enda där som inte övningskört en massa innan och så gick det som det gick... Inte alls. I alla fall inget körkort ännu.
    Nej det är väl en ganska STOR och onödigt utgift att lägga ut om man inte klarar det!
  • Isis

2 veckor... Kan säga som så, jag är inte född bakom ratten- det märkte jag! Och neeeej, inte kul att ha lagt ut 7000 kr i "onödan".

• Anksan

Jag hade inte kört mkt alls innan. Kanske beror lite på vad man har för körskola. Och upplägget. Kan nog inte räkna med att ta det på ett par veckor sådär. Men som sagt 2 månader gick för mig. Ett par veckors kurs där teorin klarades av. Sedan lite paus från skolan med enstaka körlektioner (då haft intensvit med kurser varje dag under kursen) mellan sedan lite mer intensivt igen precis innan uppkörning. De anpassar ju efter ens behov.
    Som sagt inga problem för mig iaf.

• älska livet

på våran intensiv kurs jag gick på ville de att man INTE har kört så mycket innan..ofta lärde man sif fula ovaner som de inte ville att man ska göra..de tyckte de va lättare å lära om man inte har kört mycket innan....tog mitt i smedjebacken.

• Isis

Om man vet med sig att man är rätt cool i trafiken, så kan det kanske vara värt att prova. Men är man som jag, en person som ser presumtiva risker i varje medtrafikant, så borde man nog ta det den långa vägen.

• Aros

Är det en seriös körskola med gott rykte så kan du få köra en lektion och dem därefter gör bedömningen om du kan klara av en intensivkurs eller inte.

Jag funderar nämligen också på en intensivkurs och har kontaktat två körskolor. Den ena tyckte det nästan var ett krav att köra en lektion innan medans den andra tyckte det var helt onödigt. Jag vet ju vilken av dem jag kommer välja om det blir av.

• TheSunset

Jag har precis skrivit in mig på körskolan, gjorde det i fredags...nu sitter jag och pluggar teorin...ska förmdligen skriva den redan i slutet på nov. Gahh....mkt att läsa....plus att jag har 2 barn hemma.
    Jag vill sätta teorin så snabbt bara för att ha ett datum att passa så man verkligen pluggar...annars händer det inget.

Det där med körningen...jag har inte kört nånting heller....jag skulle aldrig kunna lära mig köra på 2 veckor för sedan ha uppkörning.....känns omöjligt.
    Det e som en lärare sa till mig...visa behöver bara några enstaka lektioner...visa behöver 35 st....det handlar inte om skiclighet eller nått sånt...utan det handlar om fallenheten...du kanske e gjord för teorin men inte körningen...eller tvärt om. Eller så har du skit lätt för båda...
    Innan du ger dig in i en intensiv kurs...gå och ta några körlektioner så du vet va du ger dig in på....

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Gå intensivkurs till körkort eller inte?