• LiLja1980

Gå intensivkurs till körkort eller inte?

Jag ska ta körkort är det mening men det går inte så bra att övningsköra med min man, vi blir ofta osams och jag tycker det är onödigt.

Tyvärr har jag dåligt intresse till att ta körkort också så det går trögt. Men vår familjesituation kräver nästan att jag har ett och jag vet att det ger mer frihet till mig själv och mindre beroende av andra o.s.v.

Har funderat på intensivkurs för att fixa det snabbt men klarar man verkligen det när man inte övningskört så mycket innan?

Eller är det bättre att gå den långa vägen?

Hur har du gjort och hur mycket har du lagt ut i kostnad innan du hade ditt körkort?

♥ ♥ ♥ Desirée och Isabelles mamma ♥ ♥ ♥
  • Svar på tråden Gå intensivkurs till körkort eller inte?
  • LiLja1980
    TheSunset skrev 2007-10-09 09:27:49 följande:
    Jag har precis skrivit in mig på körskolan, gjorde det i fredags...nu sitter jag och pluggar teorin...ska förmdligen skriva den redan i slutet på nov. Gahh....mkt att läsa....plus att jag har 2 barn hemma.Jag vill sätta teorin så snabbt bara för att ha ett datum att passa så man verkligen pluggar...annars händer det inget.Det där med körningen...jag har inte kört nånting heller....jag skulle aldrig kunna lära mig köra på 2 veckor för sedan ha uppkörning.....känns omöjligt.Det e som en lärare sa till mig...visa behöver bara några enstaka lektioner...visa behöver 35 st....det handlar inte om skiclighet eller nått sånt...utan det handlar om fallenheten...du kanske e gjord för teorin men inte körningen...eller tvärt om. Eller så har du skit lätt för båda...Innan du ger dig in i en intensiv kurs...gå och ta några körlektioner så du vet va du ger dig in på....
    Känner nog som dig!! Vill bli av med teorin snabbt men behöver nog längre tid när det gäller körningen. Jobbar du också?

Du pluggar teori nu och förhopningsvis har du skrivit upp i nov... finns det nån tid satt för hur länge det får gå innan man ska köra upp sen?

Mitt tillstånd går ut i maj 2008, måste jag ha det även när jag kör med lärare?
  • TheSunset
    LiLja1980 skrev 2007-10-09 09:37:23 följande:
    Känner nog som dig!! Vill bli av med teorin snabbt men behöver nog längre tid när det gäller körningen. Jobbar du också? Du pluggar teori nu och förhopningsvis har du skrivit upp i nov... finns det nån tid satt för hur länge det får gå innan man ska köra upp sen?Mitt tillstånd går ut i maj 2008, måste jag ha det även när jag kör med lärare?
    jag e mammaledig....men det ger mig inte mkt tid till att plugga iallafall...får passa på när hon sover middag eller för natten.
    När du har klarat teorin så har du 1 år på dig att köra upp.

Japp övningskörningstillstånd måste du ha med lärare oxå.
    Det e bara att skicka in ett nytt innan ditt gå ut...så du inte sitter utan sen...men förhoppningsvis har du ju körkortet innan dess..
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Hampus 990910 & Julia 061101 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • TheSunset

Jag komme köra fast jag pluggar teorin....men jag vill bli av teorin snabbt så jag dessutom kan alla regler som gäller ute i trafiken...samtigt som jag inte vill ha 100 grejer samtidigt i luften...
    Och på 1 år klarar jag ju att köra upp. Ska försöka köra så mkt jag bara kan så det går fort.

• LiLja1980
    TheSunset skrev 2007-10-09 09:53:37 följande:
    jag e mammaledig....men det ger mig inte mkt tid till att plugga iallafall...får passa på när hon sover middag eller för natten. När du har klarat teorin så har du 1 år på dig att köra upp.Japp övningskörningstillstånd måste du ha med lärare oxå.Det e bara att skicka in ett nytt innan ditt gå ut...så du inte sitter utan sen...men förhoppningsvis har du ju körkortet innan dess..
    Ja jag hoppas det! Ska börja kolla upp vilken körskola jag ska välja, en djungel
    Jag har hört att de mindre är lättare att få tider till prov o uppkörning. Vad har du valt? 
  • TheSunset
    LiLja1980 skrev 2007-10-09 09:56:54 följande:
    Ja jag hoppas det! Ska börja kolla upp vilken körskola jag ska välja, en djungel Jag har hört att de mindre är lättare att få tider till prov o uppkörning. Vad har du valt? 
    jag har skrivit in mig på en mindre men spelar ingen roll vilket du tar...det e rätt mkt vänte tid iallafall...
    Men jag kommer få köra upp inne i gbg....gahhhh...!!!!!
  • LiLja1980
    TheSunset skrev 2007-10-09 09:58:46 följande:
    jag har skrivit in mig på en mindre men spelar ingen roll vilket du tar...det e rätt mkt vänte tid iallafall...Men jag kommer få köra upp inne i gbg....gahhhh...!!!!!
    Lycka till!!

Jag ska köra i Halmstad... länns nog så jobbigt
  • TheSunset
    LiLja1980 skrev 2007-10-09 10:09:29 följande:
    Lycka till!! Jag ska köra i Halmstad... länns nog så jobbigt
    Tack det lär ju behövas sen...haha....
    Men skriv in dig på körskolan så snart så möjligt...och gå teorikurs som jag gör....och så kör du. så ska du se att du snart har det...
  • Smulfröken

Jag gick en intensivkurs för ett år sedan. Innan hade jag bara övningskört med automatlåda i några månader. Detta accepterades inte på den trafikskola där jag skulle köra,så jag fick börja om från början med manuell låda...det var inget kul alls!
    Men det gick bra, mycket tack vare min hårda och envisa körskolelärare. Hon var fantastisk! Jag fick mitt körkort.

Jag tycker definitivt att du kan gå en intensivkurs. Plugga teorin och gör testproven tidigt under kursen, så slipper du den stressen när du närmar dig teoriprovet.

Lycka till!

• hejhå
    Isis skrev 2007-10-09 09:04:30 följande:
    Rekommenderar INTE intensivkurs om du inte har övningskört mycket innan. Själv gjorde jag tabben att kasta mig in i en sådan kurs, utan kött på benen. Jag var väl den enda där som inte övningskört en massa innan och så gick det som det gick... Inte alls. I alla fall inget körkort ännu.
    jag tog intesivkurs och inte kört så mycket innan.
    Hade aldrig backat tex.
    MEn dom var sååå snälla och hjälpte mej.
    visst fick ta lite lektioner efter intensivkursen men jag fick det till slut.
    Det tog typ 2,3 månader eller nått sånt.

Helnöjd med intesivkursen eftersom jag hade svårt med teorin...
  • amasonas

jag gick intensivutbildning, funkade skitbra! Hade väl ingen motivation egentligen att ta körkort när jag var arton men blev mer eller mindre tvingad av föräldrarna (glad för det idag så sklart) läste teori samma vecka jag fyllde arton, pluggade en vecka & varvade med körlektioner (hade knappt kört innan) skrev upp,halkkörde åkte hem & kom tillbaka efter 2 veckor & körde upp, SMIDIGT!

Jamie030405 Anton060524 BF April-08
  • Mia83

Min personliga åsikt är att intesivkurser kan vara farliga. En peron som aldrig kört innan ska inte ha körkort efter 2 veckor. På den tiden hinner man kanske lära sig att "köra" bil, men man hinner inte bli en säker förare.

• ängeln 25

Jag tog en intensivkusr på 2veckor och hade inte kört bil på ca 2år innan dess(flyttade från min hemstad).. Slutade med att efter ca 2månader så hade jag mitt kort... Fick vänta på uppkörningen i ca 1,5mån... Kostnad var ca 11000:- och det var det värt..

• ängeln 25

ängeln 25 skrev 2007-10-11 10:12:07 följande:

Jag tog en intensivkusr på 2veckor och hade inte kört bil på ca 2år innan dess(flyttade från min hemstad).. Slutade med att efter ca 2månader så hade jag mitt kort... Fick vänta på uppkörningen i ca 1,5mån... Kostnad var ca 11000:- och det var det värt..
    Inkl boende och mat
  • fialisastina

Hej!

Jag gick en intensivkurs på två veckor, då var det mellan 8:00 o 16:00 varje dag. Lärarledd teori, körning o individuell teoriträning vid dator varavades. Samt två garagelektioner.

Tyckte det var TOPPEN!! Hade kört en del innan men vissa andra på kursen var i princip nybörjare.

Veckan efter kursen gjorde jag teorin och klarade den. Nån månad senare gjorde jag halkkörningen (var lite kö på tider)Sen tog jag några extralektioner och körde upp ca 4 månader efter kursens slut.

Är MKT nöjd.

• LiLja1980
    fialisastina skrev 2007-10-11 10:38:03 följande:
    Hej!Jag gick en intensivkurs på två veckor, då var det mellan 8:00 o 16:00 varje dag. Lärarledd teori, körning o individuell teoriträning vid dator varavades. Samt två garagelektioner. Tyckte det var TOPPEN!! Hade kört en del innan men vissa andra på kursen var i princip nybörjare.Veckan efter kursen gjorde jag teorin och klarade den. Nån månad senare gjorde jag halkkörningen (var lite kö på tider)Sen tog jag några extralektioner och körde upp ca 4 månader efter kursens slut. Är MKT nöjd.
    Kostnad?
  • fialisastina

Hmmm kursen kostade ca 8 000 tror jag, sen var det ju halkkörningen o extralektionerna efteråt. Själva uppkörningen o teoriprovet kostade väl också, men jag minns intew hur mkt. 15 000 gick det nog på, men det beror på att jag tog såpass många lektioner efter kursen oxå. Det var främst stadskörning jag behövde lite mer av eftersom kursen var på en lite mindre ort. Men framförallt gick det fort, det va det som va det bästa, och att bli av med teorin på tre veckor.

Svar på tråden Gå intensivkurs till körkort eller inte?