• Gustafsmamma

Ashermans - Skadad slemhinna

Hej på er!
    Har själv haft tre missfall och hade blivit skrapad om läkarna fått som de ville. Fick stå på mig oerhört för att min vilja skulle hörsammas. Missfallen har efter en dryg vecka kommit ut spontant och ej medfört några komplikationer i form av infektion eller kraftiga blödningar. Har ett barn som föddes med kejsarsnitt. Undrar nu om det finns ärrvävnad efter det. Är övertygad om att utredningar av Ashermans är ett känsligt ämne för läkarna eftersom de är så förtjusta i skrapningar. De tror att de är bättre än naturen själv. Asherman bevisar motsatsen.

• Gustafsmamma

Hej igen!
    Klart att det är en svår fråga. Mitt första missfall var med tvillingar i v.11. Gick bra (fysiskt) utan skrapning. Tufft att mista två. blev gravid direkt igen och fick missfall i v.6. Sedan väntade vi ett år med att försöka eftersom den psykiska påfrestningen är stor efter två missfall i rad. Blev gravid i maj 2007 men fick åter missfall i v.7+4. Nu åter gravid i v.8 men inget foster synligt på VUL 7+3 och dessutom sparsam blödning. Hoppas på positivt besked vid nästa VUL på fredag.
    Allt känns så konstigt eftersom det gick så bra första graviditeten med Gustaf.

• Gustafsmamma

Svar till Magis

Vet att det är olika utredningar om man har barn innan eller inte. För vår del har de tagit blodprover och gjort en hydrosonografi (ultraljud)av livmodern, dvs sprutat upp några ml koksalt för att se hur livmodern ser ut. Ingen mellanvägg eller något annat synligt, men jag blir orolig när jag har läst att asherman inte syns på ultraljud.
    Blodproverna fick tas om 3 ggr först gången för att den regninga sommaren hade medfört att luftfuktighetn på lab var för hög och att det gjorde att provern inte kunde analyseras. Gång nr 2 tog de fel rör. Det är påfrestande med den typen av "missar", när man har fullt upp med sig själv och sorgen efter det senaste missfallet. Kromosomer, sköldkörtel, koagulationsprover samt lupus /SLE. SLE har jag inte fått svar på än. Eftersom jag blir gravid behöver ju inte ÄL utredas, inte heller äggledare och inte makens spermier. Har varit hos kuratorn idag. Ska på mitt fruktade VUL i morgon......

Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna