• SophiaLa

Ashermans - Skadad slemhinna

Hej,

Vet inte riktigt var jag ska lägga denna men prövar här.
    Jag har genomgått en hysterskopi på SöS där dom tagit bort sammanväxter som uppkom efter en skrapning hösten-06. Läkaren sa även att en del av min slemhinna blivit skadad "stel" även detta pga infektionen efter skrapningen. En del av slemhinnan är skadad resten ser bra ut, kan ses som lite Asherman sa hon. Är det någon som har erfarenhet av detta, har mer info mm. Jag har under 1 år haft 4 missfall, hon tror att detta beror på skadorna på slemhinnan. Läkaren sa att det är slumpen som avgör, fäster ägget på den friska delen funkar det.

Som sagt är det någon som har nån info får ni gärna skriva några ord.

• Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna
  • SophiaLa

Hej på er!

Jag har inte haft konstaterad infektion efter skrapningen, men jag hade ont länge efter skrapningen och det tog 12 veckor innan mensen kom tillbaka. Jag har normal ägglossning och mens, men mina 3 sista missfall har jag bara gått några dagar över BIM sen kommer mensen som vanligt. Ägget har väl antagligen fäst på ett skadat ställe. Nu har jag sprial insatt efter hysteroskopin, för att det inte ska växa ihop, den ska sitta till början på november, sen ska man försöka skaffa barn så fort som möjligt sa läkaren. Vi får se hur det går. Även om jag försöker tänka positivt, så är det svårt!

• SophiaLa

Oj vilka histroier, beklagar verkligen för alla som råkat ut för missfall.

Ni som talat med läkare, hur dom meddelat hur statistiken ser ut för att någonsin kunna få ett eget barn?

Min läkare sa att det är troligt att man drabbas av fler missfall, men det är inte omöjlig att man kommer att lyckas heller. Hon sa att man kan säkert få försöka ett flertal gånger.
    Som sagt enligt henne så är det slumpen som avgör.

• SophiaLa

Hej Sparken,

Enligt henne går det inte att operera, den har blivit skadad "stel" blodkärlen i det området har slutat fungera, och det kan man tydligen inte göra nåt åt, man får väl vara glad att inte allt är skadat.

Jag ska till Sophiahemmet i slutet på Okt och se om dom säger nåt annat.

Ja enligt henne ska man bara forstätta försöka tills man får till det. Men det kan nog ta lååååång tid. Har ju redan haft 3 missfall hitills.

• SophiaLa

Hej Magis,

Det var inte alls meningen att skriva nåt som sårar, jag förstår hur du känner dig. När jag talade med läkaren i måndags, var jag helt förstörd, gick hem och grät i flera timmar, men tänk så här, det är inte konstaterat ännu samt att det är inte kört även om du har det. Det går att få barn även om det är svårare.

Jag gjorde min hysteroskopi i torsdags förra veckan, nu har jag spiral som ska sitta i 4 veckor för att sammanväxterna inte ska komma tillbaka. Sen när den tas bort ska vi försöka direkt så läkaren för då har man haft en bra genomblödning i livmodern, tack vare spiralen. Vet inte om det ökar chanserna, men bara försöka.

Jag känner att det varit så mycket motgångar att jag blir helt avtrubbad.

Jag vet inte hur kroppen påverkas av alla missfall, men mina 3 sista har varit så otroligt tidiga så jag tror att kroppen knappt känner av det.

Jag förstår att du blir deppig, för mig går det i vågor. Ena dagen känns det helt OK nästa som att världen gått under.

Kram på dig!

• SophiaLa

Hej Magis,

Läkaren talade om Östrogen, enligt henne är det bara sockerpiller, men jag vet inte. Kanske ska ringa henne och kolla om man kan få det utskrivet.

Enligt läkaren skulle det inte vara nån fara att sammanväxterna kom tillbaka, jag hade inte så mycket, mitt stora problem är skadan. Jag gick på akupunktur innan jag fick redan på att jag hade sammanväxter, man kanske ska ta upp det igen. Jag ska ringa och kolla med Marietta som jag gick hos. Kanske är bra för att öka på chanserna.

Vilket datum ska du in på hystersokopi och vilket sjukhus?

Kram

• SophiaLa

Kom på en fråga till?

När läkaranla säger slemhinna, menar dom då insidan på livmodern eller har man en slemhinna i livmodern, någon som vet?

• SophiaLa

Hej igen,

Jag ska försöka att få tag på läkaren och få östrogen utskrivet. Kan ju vara lika bra att testa, kan väl inte göra nån skada.

Jag hade tänkt vara ledig dagen efter hysteroskopin men det var för mycket på jobbet, så jag jobbade, det var inga problem, hade som mensvärk men det gick bort med alvedon. Jag var inte sövd under ingreppet, vet inte om det gjorde att jag mådde bra. Jag var bara fruktansvärt trött efter dom lugnande tabletterna. Jag blödde ca 4-5 dagar efteråt, nu väntar jag på min mens nästa vecka. Får se om den kommer som den ska.

Jag ska kolla med läkaren vad dom menar med slemhinnan, återkommer med info när jag talat med henne.

Ja det kanske blir akupunktur för mig med, ska fundera på det. Jag betalar 500:- per gång, men det är ju helt klart värt pengarna om det funkar.

Enligt läkaren skall IVF eller liknande inte hjälpa, har du nån koll på det?

Svar på tråden Ashermans - Skadad slemhinna