• SolFlickan

Minifom

jag ger minifom droppar till min lilla saga men tycker inte att de gör sådär jättestor skillnad faktiskt.. vet någon om man kan ge mer än 10 droppar??

• Svar på tråden Minifom
  • Michanna

Man kan öka dropparna utan större problem..
    Skulle börja med att öka 5 droppar...
    Men det bör gå 3 timmar imellan varje gång man ger dropparna..

Anna

• Petris

Vi gav Minifom-droppar till vår dotter Elina för att hon hade magknip på kvällarna, trodde att hon hade lite kolik. Det hjälpte inte och vi ökade på dosen från 10 droppar till 15. Då fick Elina diarré och vid vägningen på BVC hade hon endast gått upp 50 gram på en vecka. Vi började misstänka att dropparna kanske inte var så bra ialla fall och slutade med dem. Diarrén upphörde och även skriket på kvällarna. Till nästa vägning hade Elina gått upp 200 gram. Vår erfarenhet av dropparna är alltså att de bara förvärrade situationen. Så var uppmärksamma!!!!

• SolFlickan

tack för tipset, petris.. *går upp ett ljus*. jag började för några dagar sedan att ge 15 droppar till min lilla tjej.. hon har haft lite diarré de senaste dagarna och jag har varit lite fundersam om det har berott på att hon är förkyld.. men undrar om det kan vara dropparna som gör det? saga har ju dock gått upp över 300 gram varje vecka hittills så det går ingen nöd på henne men jag kanske ska sänka till 10 igen.. eller prova sluta helt.

• Mina

Ah. Även min dotter har haft problem med gaser och fått Minifom utan att det blivit så där jättemycket skillnad. Vi håller nu testa ett dygn utan "prutt-droppar" och se om det blir någon skillnad... Kan skriva igen om någon dag och berätta hur det gick...

• jenny 20

Hej! man kan ge enda upp till 30 droppar minifom.det tas ju inte upp av kroppen utan går direkt till skummet som bildar gaserna =) så det är ingen fara om du ökar lite. sen så ska man ge innan varje måltid,även om det är bara en timme i mellan. Enligt min bm.

mvh jenny

• Petris

Ifall era barn har kolik finns det receptbelagda droppar som är mycket bättre än Minifom. Vår grannes barn har haft problem med magen i ca 1 år och grannen dömde direkt ut Minifom när vi pratade med henne. Hon sa att det som man får på recept är mycket bättre. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter eftersom Elina blev bra så fort. Hoppas att era barn mår mycket bättre nu och att det räckte med att minska eller sluta med Minifom! Kram på er!

• Teskedsmamman

Sedan kan man testa kumminavkok, det har samma effekt som minifom och fungerar bättre på barn som inte minifomen fungerar på...

• Bumbo

Min lilla hade magknip de första två månaderna tyckte inte att minifom hjälpte. Prova amnings-te från minimundus funkade jättebra för oss.

Kram Isabel

• S Sofia

Måste man prata med läkaren innan man börjar med dessa miniform??

• Blue

Vi tyckte inte heller att Minifom fungerade särskilt bra för Tova när hon hade kolik. Pratade med bvc sköterskan om dessa andra droppar som finns (har för mig att de kallas Skrik & Knip droppar) och problemet med dem var att man inte vill ge dem till barn under en viss ålder (kommer inte ihåg exakt, kan det ha varit 3 månader tro?). De tas nämligen upp i kroppen och kan ha en del biverkningar. T.ex. hade de sett andingsstörningar hos väldigt små barn. Vi kände att vi inte ville prova detta, utan provade te på anis, fänkol och kamomill istället och det fungerade jättebra! 6-7 veckors konstant skrikande ¨på kvällarna försvann på 1v. Vet inte om det var teet men man börjar ju undra....

Svar på tråden Minifom