• Lantani

Buxbom i kruka, hur förvara i vinter?

Har en buxbom ute på balkongen i kruka och nu börjar det ju frysa om nätterna, hur ska jag förvara denna? ska den stå kvar på balkongen med säckväv runt sig eller hur ska jag göra?

• Svar på tråden Buxbom i kruka, hur förvara i vinter?
  • LinSar

Hejsan
    Jag fick 2 stycken av mamma i sommar(skott)de är inte alls stora.Den ena 7-8 cm och den andra har inte vuxit nåt och är typ 5cm.Jag tog in mina och sätte i köksfönstret i syd.Kommer dom så kommer dom.Mamma har sina på glasverandan hela året och hon gör inget med dom under vintern sa hon.Det är ju en utebuske så den ska ju klara vintern.Jag tog in mina bara för att de är så små och tänkte se om de växer till sej lite mer om jag har dom inne.Är dina stora eller.Själv ska jag försöka göra sån rund boll av dom men så sakta som dom växer så lär det ta ett tag

• Lantani

min är 30 cm hög och koltformad. kan ju inte precsi ha den inne, men antingen på balkongen eller i källaren, men funderar på om man ska ha frigolit runt och så säckväv kanske?

• Rigor

Gissar på att den ska stå i källaren där det inte är för kallt. Risken finns att den fryser ihjäl om den står ute i en kruka. Om den stått planterad i marken fryser de inte på samma sätt, men det beror på vilken zon man bor i. Det är tveksamt om det räcker med att packa in den i frigolit och säckväv. De är känsliga växter.

• LinSar

Mamma har den ju på sin inglasade alltan i kruka och här är det ju ner mot -20 --25 grader ibland på vintern och då blir det ju även kallt inne där och hon gör inget särskillt utan låter den bara stå där och i Skåne är det väl inte så kallt.

Svar på tråden Buxbom i kruka, hur förvara i vinter?