kolesterolvärdet
Var hos företagshälsovården idag och gjorde en rutin undersökning fick reda på att jag har förhöjt kolesterolvärde Nu undrar jag hur man kan sänka det och om det spelar någon roll om man ätit frukost innan man tar provet?
Var hos företagshälsovården idag och gjorde en rutin undersökning fick reda på att jag har förhöjt kolesterolvärde Nu undrar jag hur man kan sänka det och om det spelar någon roll om man ätit frukost innan man tar provet?
Framförallt genom att förändra dina matvanor och motionsvanor. Nyttigt fett och mer motion!
Jag rör mig en hel del. vad är det för matvanor man skall ändra på? tycker att jag äter nyttigt. sallad till maten. och dricker inte överdrivet med alkohol.
när man gör ett kolesterolprov ska man vara fastande så se till att få göra ett nytt test först.
om man kan sänka eller ej beror också på om det är ärftligt betingat eller ej, jag tex har det ärftligt och bör därför medicineras.
hälsosam kost och motion i lagom doser bidrar ofta till att sänka det lite iaf,försök gärna få en tid hos dietist också så kan de hjälpa dig
Ät mindre av mättat fett och mer av av omättat fett. Ät mer fiber eftersom det tar med sig fett ut och därmed hjälper till att sänka fetthalten i blodet. Motion är viktigt eftersom då ökar det "goda" HDL kolesterolet och det "onda" LDL kolesterolet sjunker. HDL innehåller lite kolesterol i förhållande till proteinmängden och tar med sig mycket av LDL (som innehåller mycket kolesterol i förhållande till proteinmängd och därför har en benägenhet att släppa av mycket i kärlen) till levern där det bryts ner och utsöndras. Motion är viktigt (rekommendationerna är 30 min/dag) för det ökar det "goda" kolesterolet som sänker det "onda"...
Lite luddigt kanske men jag hoppas du fattar vad jag menar
Lycka till!
här kan du läsa mer om höga blodfetter
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview=