• anjasmamma

    Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(

    Idag hände det som inte får hända! Om vi säger så här...
    I fredags sövdes Anja och hon fick äntligen byta bort sin peg mot en knapp. Detta "ingrepp" gick jättebra och det har fungerat bra i helgen också.
    Nu ikväll låg Anja på sin lekmadrass på rummet och jag var i köket alldeles intill. Anja var lite smått orolig/gnällig, men det brukar hon kunna vara vid den här tiden så jag tänkte inte så mycket på det. Jag stökade på i köket en stund och går efter kanske 10 minuter in till henne (jag kan se henne hela tiden från köket)Hon har dragit upp tröjan och jag reagerar först på vad naveln ser konstig ut och långt upp sitter den också. FAN, det är ju knappen som är borta!!
    Knappen ligger längre upp på magen och där är inte alls någe vatten kvar i ballongen. Alltså är knappen trasig efter bara fyra (4) dagar! Snacka om bra första intryck av knappisvärlden, not!

    Jaja, vad göra? Vi har inte fått hem vår extraknapp ännu och har inte fått lära oss i hur man sätter en ny. Tack och lov har vi här i närheten en familj vars barn också har knapp (i ett samhälle på 1500 pers!!) Jag ringer i alla fall dom och de har två extraknappar hemma. Pappan slänger sig i bilen och åker till oss och lyckas med nöd och näppe trycka i en ny. Och samma storlek hade de också trots att det skiljer 5 år mellan barnen... Annars hade det väl varit att kasta sig i bilen och åka de 10 milen till akuten.

  • Svar på tråden Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(
  • anjasmamma

    Knapp är en direkt-sond på magen som går in i magsäcken.
    Är som en knapp på utsidan som man sticker in genom en hål i bukväggen. När den väl är på plats fyller man en liten ballong på insidan med 5 ml vatten så att den inte kan åka ut...

  • Sesamfrö

    Oj det  låter ju läskigt Förvånad Vad ska man ha den till?

  • guztav06

    Vet inte alls vad det handlar om men har hon pillat bort den själv kanske du kan ha body på henne! Då kommer hon inte åt den...

  • anjasmamma

    Mamma till Linnéa:Anja kan inte äta och dricka så mycket som hon behöver. Därför har hon en sondknapp på magen. Se inlägg nr 2.

    guztav06: Grejen är den att hon inte ska kunna pilla ut den (om den inte är trasig) Det sägs att det krävs en fruktansvärt ilsken fullväxt karl till att slita ut den med egen kraft, om man nu inte fastnar i ngt med matningsslangen i.
    Body är rätt tänkt av dig, men då inte så lätt för en annan att komma åt knappen inanför byxor och body för att koppla på slangen vid alla måltider

  • JillyBilly

    Hej!

    Oj jag har aldrig hört att det ska behövas en sån karl för att få en knappen. Vet många barm lyckats flera gånger trots vatten i ballongen.

    Pojken jag jobbar med har knapp har haft det länge. Nu gör det inget om den skulle åka ut, eftersom det är flera flera år sen han fick den, så hålet växer inte igen.
    Men när den var ny så sa läkaren åt oss att om knappen skulle åka ut så stoppa i vad som helst i hålet. En penna, ett finger, en glasspinne. ja vad som helst. Magsyran tar bort risken för infektioner och om hålet växer igen är det en helt ny operation som väntar.
    Det vi också kunde göra var att stoppa i knappen igen och sen tejpa över den så den satt fast. Alltså om den fortfarande gick att använda.


    Nu vet jag inte vad era läkare sagt, men hör med dem. Och se till att få hem extra knappar. För även om ni inte vet hur man gör, alltså med kuffningen (fylla ballongen) så kan ni som sagt stoppa in den ofyllda ballongen och sen tejpa över, så det inte växer igen.

  • anjasmamma

    JillyBilly:
    Jo visst hade vi hört (av den andra familjen)att man kan stoppa i den trasiga och tejpa över... Men då vi inte fått ngn riktig genomgång om knappbyte blir man smått panikslagen när sånt här händer. Fattar inte att de inte beställt hem 2 knappar på en gång så vi kunde fått en med oss hem från op...
    Och när vi såg hur hårt han fick ta i för att få i knappen (efter ca 20 minuter max) sa vi båda att så hårt hade vi inte vågat ta i när hon skrek som en stucken gris!
    Om ett par veckor skulle vi få komma och lära oss om knappbyte... Att kuffa om den visade de oss i fredags hur man gör och att det ska göras varannan vartredje vecka.

    Nä det här ska de få höra...
    Knappen har vi kollat nu och det är ett yttepyttelitet hål som säkerligen har pysläkt ända sedan i fredags, allstså har det satt i en trasig från början. Knappen har nu legat fylld med 5 ml på bänken i 2 timmar och en pyttedroppe har kommit ut.

  • JillyBilly

    Hej igen!

    Ja men självklart att ni fick panik! Skulle jag också fått om det hände mig. Förstår det verkligen. Menade inte att låta som en besservisser (stavning?).


    Verkligen dåligt att ni inte fick med knappar hem. Hur ska man då kunna fixa det själv liksom? Och att knappen var sönder från början, det är ju verkligen inte bra. Iofs kollar man väl genom att fylla den med vatten, om det försvinner så är den sönder. Men om det var ett så litet hål så märktes det väl inte då eftersom det tog flera dagar innan vattnet var borta. Då blir man ju lite skeptiskt liksom, hur ska man undvika det? ylla knappen flera dagar innan man ska sätta in den?

    Jag hoppas att ni snart får bättre upplevelser av knappvärlden. Och att det blir bättre för Anja!

  • Hoppsan79

    Typpsikt at det ska strula direkt:( men nu vet jag att jag ska be om genomgång och extra knapp direkt:)
    Hoppas det fungerar bra annars
    Kram

Svar på tråden Knappen for ut!!! ...efter 4 dagar....:-(