• vårtulpan

Jag pillade bort skorv!

Jag hade för mig sen dottern var liten att det gick o få bort skorv. Så jag smörjde in min bebis huvud med olja och kammade bort lite skorv med en mjuk bebisborste. Det blev lite rött men försvann sen. Dan därpå (idag) satt jag med nageln och pillade bort ännu mer. Det blev rött då med.

Sen nu så läser jag att man absolut inte ska försöka pilla bort skorv för då kan de få infektioner (!). Hjälp vad har jag gjort?? Fy va klantigt!

Hur märker jag om han fått infektion?

(Jag vet nu att man ska smörja in med olja och sen borsta mjukt dan därpå, är bara orolig för infektion på hans lilla huvud!)

• Svar på tråden Jag pillade bort skorv!
  • Maria222

och min BVCsköterska sa att man inte behöver ta bort det utan att det försvinner av sig självt så småningom... skumt vad alla säger olika...

MammaHela skrev 2007-10-09 20:37:43 följande:
    Min BVC tant säger att man ska ta bort skorven, annars kan de gå ner i pannan och bli nått läskigt exem.Smörja med fet salva, sova, dagen efter kamma med luskam. Funkade perfekt...
  • vårtulpan

Okej, tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu iaf! Har ju sån där salva hemma, kanske ska prova med den då.

• hannis pannis

finns ju en slava på apotkeket o köpa spec mot de,smörj ain huvvet me o låta sitta några timmar för o sedan kamma bort de me en luskam,funka skitbra på min lille,testa de

• astalacasta

Det finns även en ny salva som heter Borago på apoteket som inte ens kräver att man kammar bort det, skorven försvinner helt och hållet på ca en vecka. Jag rekommenderar. Mycket enklare än att olja in och pilla bort som jag gjorde med mitt första barn för några år sedan.

• Shirley

Jag rekommenderar också Borago, jättebra mot skorv!!!

• Joffe

Hörde att man kunde ta och lösa upp en treo i lite vatten och låta det verka en stund på huvudet.
    Har inte provat själv.

***** Stolt mamma till Leon *****
  • annasahlup

Skorven kan bli mer om man pillar med, sägs det.

Har också hört folk berätta som äntligen fått bort sitt barns skorv att det har kommit fram en hel hårmatta under skorven.

Jag har bara kört med olja några timmar innan bad, men mitt barn har iofs bara haft lättare skorv..

• Najad

Dottern hade mycket skorv. Jag smorde in med olja, lät sitta ett par timmar (Tog på en tunn bommulsmössa för att slippa kletet) och sen pillade och borstade försiktigt bort det som satt löst. Fick göra det två ggr, och det har inte kommit tillbaka efter tre veckor. Dessutom börjar hon få tätare hår där det tidigare satt skorv.

• MaBinta

När får dom skorv och VARFÖR?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Nu är Puffen här ! ♥¸.?°´¯) ♥
  • Bonita666
    vårtulpan skrev 2007-10-09 20:31:02 följande:
    Jag hade för mig sen dottern var liten att det gick o få bort skorv. Så jag smörjde in min bebis huvud med olja och kammade bort lite skorv med en mjuk bebisborste. Det blev lite rött men försvann sen. Dan därpå (idag) satt jag med nageln och pillade bort ännu mer. Det blev rött då med. Sen nu så läser jag att man absolut inte ska försöka pilla bort skorv för då kan de få infektioner (!). Hjälp vad har jag gjort?? Fy va klantigt!Hur märker jag om han fått infektion?(Jag vet nu att man ska smörja in med olja och sen borsta mjukt dan därpå, är bara orolig för infektion på hans lilla huvud!)
    jag använde salvan borago på min son, han hade jättemycke skorv, smörjde in på morgonen och sedan på kvällen en enda dag, sen dagen efter var allt borta och han har inte haft skorv sen dess, han var då 2 månader och nu är han snart 8 mån
  • Sarah84

Mend e finns ju nått att köpa som man tar på för att sedan kunna kamma bort de, så så farligt kand e väl inte va? Fast & andra sidan så försvinner d eju av sig självt..

• Lilla Pruttan

BVC rekommenderade en salva som heter Salicylvase, som man ska smörja in i hårbotten, "undvik att få i håret, vid mycket hår kamma bena" står det. Nog vet jag vad de menar med att undvika håret, vår dotter har mycket hår för att att bara vara 4 månader och att ta i den här salva som är som vaselin och som sen inte går att tvätta bort med hårschampo är inte kul.... Resultatet av skovet blev sådär.

• Edwin07

jag pillade, blev inte infekterat. funkade inte med olja och salivase, han hade inte speciellt mycket.

• Leeanlej

har med pillat bort det.o smörjt lite med olja. Blev inte så mkt rött. Blev inte mer heller.

Svar på tråden Jag pillade bort skorv!