• Ayya

CRP värdet?

Kan någon förklara CRP värdet för mig?

• Svar på tråden CRP värdet?
  • Heavenly Demise

jag hade bara uvi. fast att de misstänkte både de ena och de andra

mamma till markus(01) ella (f/d04) emilia(06)
  • Ayya

Oki, nu är jag iallafall frisk och crp är normalt igen... Blev bara lite nyfiken på vad det var dom mätte egentligen.

• Heavenly Demise

skönt att det har gått tillbaka

mamma till markus(01) ella (f/d04) emilia(06)
  • viti

CRP visar om man har en infektion i kroppen, värdet ska ligga under 5.
    Har man högre bör man få antibiotika.

• Mizz Turko
    viti skrev 2007-10-10 13:08:11 följande:
    CRP visar om man har en infektion i kroppen, värdet ska ligga under 5.Har man högre bör man få antibiotika.
    Värdet ska ligga under 10!!!!!
  • Elie

Det beror ju lite på vad för slags infektion du har. Om du ska ha antibiotika eller inte.

viti skrev 2007-10-10 13:08:11 följande:
    CRP visar om man har en infektion i kroppen, värdet ska ligga under 5.Har man högre bör man få antibiotika.
  • Mizz Turko
    Elie skrev 2007-10-10 13:42:20 följande:
    Det beror ju lite på vad för slags infektion du har. Om du ska ha antibiotika eller inte.
    Fast hos oss (Vårdcentral) har vi alltid regeln om CRP under 10.
  • Ajdan

CRP kan vara förhöjt även om man har en virusinfektion. Men om man har över 100 är det oftast en bakterieinfektion som bör behandlas. Jag hade 149 när jag hade njurbäckeninflammation. En kompis till mig hade 303 som mest när hon hade rosfeber, men hon var oxå supersjuk!!!

• mamma33

Under 8 är normalvärde sen kan man ha upp till 20 innan man anses som "sjuk" dina övriga bekymmer avgör hurvida du får behandling el inte.

• Virus1

Jag är inte sjukvårds-utbildad, men jag har för mig att CRP är ett mått på hur snabbt levern klarar av att rena blodet.

Rätta mig gärna, om jag har fel.. :)

• stumpen

C reaktivt protein. Ett ämne i som tillverkas i levern, vad den igentligen har för funktion vet vi inte riktigt. Man har dock funnit att den reagerar hyggligt när vi får en inflammation i kroppen. Denna inflammation kan vara tex en infektion av bakterier eller virus. CRP kan aldrig användas allena för att diagnosticera infektioner eller inflammationer i kroppen. Tar man värdet kapillärt ( stick i fingret) är inte metoden så speciellt känslig och därför är allt under 10 normalt. Vid ven provtagning är känsligheten mycket större och vi får nu svar ner till 0,5. Allt under 5 brukar betraktas som normalt.

Svar på tråden CRP värdet?