• Anonym (empati)

Hjälp till någon med avsaknad av empati!

Min man är verkligen underbar på många sätt och vis, men vi har ett problem som jag tycker är såå jobbigt att leva med. Utifrån sett är han en perfekt man, han är snäll, tar jättebra hand om vårt barn, fixar och donar med allt och vi har det jämställt på alla sätt och vis. MEN han kan aldrig känna med eller för någon på riktigt.

Det är som om han vet hur han ska bete sig i olika situationer (om någons nära gått bort osv.), men han känner ingenting själv.

Han pratar mycket om sig själv och sitt och tror att alla är intresserade, han kan inte se att folk ser uttråkade ut osv, och känner man honom så vet man att i princip allt han gör,säger osv. gör han för sin egen skull (är han trevlig mot nån så är det för att han "tjänar" nånting på det själv, han tar oftast inte upp nånting till diskussion med mig för "husfridens" skull, sedan kommer allt om jag är arg på honom för nånting, som försvar).

Han har en del vänner, men inte några "nära" vänner (fast alla tycker att han är så snäll så tror jag att de märker att han inte alls är intresserade av dem och då får man ju ingenting ut av en sån vän). Är jag trött och sliten på grund av mycket runt omkring, så förstår han aldrig det (medan andra får "säga åt" honom att jag har det tufft och tycker synd om mig, samma sak tvärtom, när han borde "ha det jobbigt" och folk tycker synd om honom, så skäms jag för att jag inte vet vad jag ska säga, eftersom jag känner att han bara "låtsas" se ledsen ut, men känner ingenting)...

Jag har i princip sen vi träffades sagt att det inte känns som om han älskar mig, eller någon på riktigt (han tycker att vi funkar bra ihop och han trivs med mig som människa osv känns det som). Han är superrar och mysig när allt är bra, men jag får aldrig direkt stöd i nånting, utan han tänker bara praktiskt. Han vill att jag ska prata med honom när jag har det tufft, och det gör jag, men det blir alltid fel och så fort det dyker upp nåt annat (att nån ringer och vill göra nåt, eller vad som), så har han glömt att jag mår dåligt.

Hur som helst: Det är såå mycket mer än det jag beskrivit ovan och han har kommit fram till att han har en "empatistörning", han har själv sagt att sen vi pratat om det (har gjort det i flera år, men i allafall), så har han börjat tänka på det och insett att han egentligen alltid bara brytt sig om sig själv i första hand och kan inte känna med andra) 

och nu till min fråga: Hur ska vi nu gå tillväga? Ska man gå till psykolog? (tycker psykolgog känns så drastiskt på nå sätt, eftersom jag inte ser att han "mår dåligt" osv, jag vet inte!)  Eller finns det kurser som handlar om empati som är bra? Jag känner bara att det är så skönt att han kommit fram till det själv och vill göra nånting åt det och jag älskar honom som han är, men det är så tufft att leva med att aldrig få känslomässigt stöd, eller känna att han känner med andra....

• Svar på tråden Hjälp till någon med avsaknad av empati!
  • Anonym (undrar)

va läskigt..jag har ofta samma känsla i min relation.vet inte heller vad man ska göra.

och jag vet inte om det är för att han har brist på att känna empati eller om han är rädd för att känna empati.Något är knas.

han har aldrig visat känslor,tex.sorg eller stor glädje (fått detta bekräftat av hans familjemedlemmar)
    och jag har slutat beklaga mig/söka tröst över mina problem osv då det aldrig känns som det är av intresse hos honom.

kan det vara ett stort ointresse eller vet han helt enkelt inte bättre?avsaknad av medkänsla?

• Tisseltott

Fy vad jobbigt... Han låter EXAKT som mitt ex!

• Anonym (Jo...)

Dom finns överallt! Pappan till mitt barn (mitt ex) är likadan... Men han var störd på andra sätt också!

• TinaElisabeth

Jag har inget bra tips o ge, för jag gav upp helt enkelt! För mig funkade det inte att leva med en man utan empatiförmåga!

• Anonym

Empati föds man inte med. Det lär man sig som barn...

• Anonym (empati)

Anonym(undrar): Jag har också pratat med hans familj och de säger att han alltid varit som en rak linje, varken upp eller ner och då vi hade ett långt samtal igår, så la han ihop en massa i livet som pekar på att det är nåt "fel".

Jag kan tänka mig att det är något som man lär sig som barn i och med att hans pappa är likadan (snäppet värre i mycket) och hans mamma har alltid "uppfostrat" sina barn till att klara sig själva (att ingen ska få påverka hur de lever och att man alltid ska leva "för sig själv").

Och jag är envis som synden, känner att går det att fixa kommer vårt liv att bli sååå bra, eftersom vi kompletterar varann så bra i så mycket och jag vet att empatin finns där nångstans (kan inte heller tro att nån föds utan, som nån skrev innan). Vi kommer att lösa det här tror jag (evig optimist) och ÄNTLIGEN har han också börjat vilja göra nåt åt det, han till och med bad mig nu att hjälpa honom att hitta rätt....(efter 7 år så kommer det äntligen, och jag gråter bara för att det gått ett litet hål i hans vägg) MEN nu när vi är här så vet jag inte hur jag ska gå tillväga.....

Och jag hoppas och hoppas att när och om han kan känna empati att han kommer att förstå vad man gått igenom och då kommer jag att gråta än mer..
    Har varit så arg och gråtit så många tårar över det här genom åren, men nånstans har jag ändå alltid trott på oss och kämpat för oss, men har aldrig känt att han gjort det. Jag har läst parpsykologi, har sagt att vi ska gå till rådgivare osv....men han har ju inte förstått varför....

• Anonym (Jo...)

Så du menar att efter 7 år har han förstått? Damn, då skulle jag härdat ut 3 år till alltså...

• Anonym (empati)

Anonym(jo...): haha....det låter som om jag bara kämpat och hållt på, men så är det inte, vi har haft det bra jättemycket också, men det är först på senare tid när jag kännt att jag behövt honom som mest, att jag verkligen inte får nåt tillbaka, som jag kännt att jag inte kommer att klara av att leva med det resten av livet..... å så känns det surt om jag skulle lämna honom och att han snart inser allt, och så får nån annan leva med honom, med det jag kämpat för (haha, skämt åsido)....

Men det är först nu som jag insett vad allt handlar om: Empatin! alla bråk och hur jag tjatat på honom att man kan inte göra si och inte så, och skrikit av frustration ibland...(eftersom jag inte trott att det finns människor som verkligen inte kan känna med, har bara såna vänner och familj och de runt omkring mig själv, medan han har levt tvärtom egentligen)... och denna störning kan ta ett tag (nåt år eller två) att se, eftersom "de" lärt sig hur man ska bete sig så att det inte blir något tjorv för dem. Plus att man själv haft ursäkter innan då man inte trott att det verkligen kan vara så.

• Anonym (undrar)

TS: de e inte min karl du e tillsammans med va ?! (hehe)

här får ja ju gå in å försvara min(kanske oxå din)relation lite ,för på andra som skriver så låter det som deras,oftast ex,var helt känslokalla.

och de är inte fallet.
    han är mjuk å go å väldigt snäll.
    pussar å kramar finns det inte för lite av...
    han är inte aggressiv å PÅ SÅ SÄTT saknar empati...utan det är förmågan att sätta sig in i hur andra känner sig/mår och visa hur han själv känner/mår.han besitter inte den kunskapen,eller intresset.

• Anonym (empati)

Anonym(undrar): Fattas bara att han lever dubbelliv också...haha, nä..

Men du har så rätt, det är verkligen ingen elak människa på så sätt. Enda gången han kan bli elak är när vi bråkar, och då är han inte elak så, utan han blir som en vägg och jag känner att han kan vräka ur sig vad som helst (aldrig superelaka saker helt obefogat men elakt) utan hänsyn till vad jag känner, på grund av att han inte förstår att han sårar. Inte för att såra!

Jag har också trott att han bara är obrydd om känslor osv...men det är först nu jag har upptäckt att han inte känner några och inte vet hur man gör på nå sätt (nu låter han hemsk igen....han känner ju känslor, det gör han, men han kan bara inte se och känna andras)

När vi bråkar är det ALLTID jag som startar, vilket ofta gör mig till "boven". Från början höll han bara med, och sedan började han säga ifrån (vilket jag uppskattade) Men han bad han aldrig om ursäkt. Sen vi pratat om det så gör han det, men han ber alltid om ursäkt för "fel" saker. (vet inte hur jag ska förklara, men han ber alltid om ursäkt för rent "fysiska" saker, att han kom hem sent osv)

Anonym(undrar): hur upplever du situationen när ni har konflikter?

Andra: Kom gärna med tips och råd och erfarenheter!! Vet inte hur jag/vi ska gå tillväga nu!

• Anonym (undrar)

Anonym (empati):

När det gäller konflikterna är det nästan samma här. Jag startar, och i början av vår relation fick jag "ruska" honom till en reaktion.

Han bad mest om ursäkt för något han inte visste var det var och tyckte alltid att allt var onödigt.
    Han är och har alltid varit konflikträdd.
    Han gav känslan av att "ska vi kramas så allt blir bra" när jag helst ville kasta saker i väggen...och "skrattade,flummade" bort jobbiga situationer.

nu förtiden reagerar han,och som du säger,det är ju skönt.
    men när han regaerar stänger han in sig/låser sig och blir så "ensvis" att det iaf inte går att "gräla ut"....
    detta gör ju mig mer frustrerad än innan,och jag blir mer bov än innan då jag tillslut får totalpanik på honom.

så bråk är inget som funkar bra för oss.

Han är dock alldrig elak i ord,vilket jag kan chockas av att andras män är. Han skulle aldrig kunna kalla mig för något elakare än dum....

Men han är ofta elak i handling,eftersom han inte förstår,eller kan försöka förstå hur jag känner/upplever och jag känner mig påsåsätt "ensam" och "övergiven" och det kan jag tycka är elakt.

• Anonym (Lisa)

Herregud! Det hade kunnat vara min karl ni beskriver.. Det vimlar av dom verkar det som.

Svar på tråden Hjälp till någon med avsaknad av empati!