• Justess

Klåda på kroppen? (Barn, 5 år)

Min (snart) 5-åring har haft feber av och till under snart tre veckor. Han har även (haft) en rejäl hosta (bättre nu). För ca två veckor sedan började han klaga på att det "kliar på hela kroppen". Vi har varit till läkaren två gånger. Första gången för den besvärliga hostan. Kroppsklådan nämndes då. Läkarens diagnos: förkylning (virus). Andra gången hos läkaren var på grund av det långa sjukdomsförloppet med feber som kommer och går. Denna gång poängterades klådan. Läkarens diagnos: virusinfektion. Klådan kunde vara ett symtom på infektionen. Trots förfrågan från oss föräldrar togs ingen sänka. Det "behövdes inte, det är typiska virussymtom".

Ändå kan jag inte låta bli att fundera... Har ju i bakhuvudet att klåda kan vara symtom på allvarligare saker än förkylningar. Han är ju inte speciellt förkyld i övrigt och inte särskilt medtagen. Ingen snuva. Bara hosta och feber som kommer och går. Som sagt har det pågått i tre veckor.

Ja, jag borde väl lita på läkarna (två olika), men jag funderar ändå. Vad i en virusinfektion framkallar klåda? Är det något som sammanhänger med immunförsvaret?

Är det någon som varit med om liknande eller som kan svara på mina frågor, snälla skriv en rad.

• Svar på tråden Klåda på kroppen? (Barn, 5 år)
  • förortsmamma

Låter precis som samma symptom som min 6 åriga dotter har nu. Var hos läkaren idag; scharlakansfeber!! Ganska ovanligt nuförtiden tydligen. Fick Kåvepenin.

• förortsmamma

Inte alltid sa doktorn.

• Justess

Ska väl tillägga att läkaren tittade i hals och öron och de var utan anmärkning. Inen svullnad eller "smultrontunga".

Har fösökt googla på scharlakansfeber men får inte upp något som beskriver de symtom min son har. D v s hosta (hård skällig som övergått i retlig och rosslig), feber som pendlar upp och ned, trötthet, klåda.

Svar på tråden Klåda på kroppen? (Barn, 5 år)