• Sara i Uppsala

Gravdi och träffa barn med vattkoppor

Är det någon som har efrarenhet av att vara gravid och komma i kontakt med vattkoppor? Jag har haft vattkoppor när jag var fyra, och i helgen var det tänkt att vi skulle träffa min bror och hans familj och hans dotter har just fått vattkoppor. En kollega till mig sa att om jag endast hade lite vattkoppor när jag var liten så finns det en risk att jag smittas igen. Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Gravdi och träffa barn med vattkoppor
  • Anksan

Så vitt jag vet så har du haft vattkoppor så har du. Du kan inte smittas igen.

• Tossan74

Min barnmorska påtala just detta om vattenkoppor igår för mig att det nu kommit fram att det inte heller e bra för fostret.

• Ananaspaj

Ingen fara, jag var barnvakt i v 15 för två småtjejer med vattkoppor, jag ringde till infektionskliniken innan för att försäkra mig om att det var ok. Läkaren jag pratade med garanterade att det inte var någon fara.

Och har du haft vattkoppor så har du haft det, kan inte få det igen oavsett när du hade dem.
    Det man däremot KAN få är bältros men det ska vara ok för fostret ändå.
    Ring infektionskliniken som finns nära där du bor.

• Busgrabbarnas mamma

Har du haft vattkoppor så har du, och då kan du inte få det igen. En vanlig uppfattning är också att man kan få bältros om man utsätts för vattkoppsvirus som vuxen. Det stämmer inte. Har man haft vattkoppor ligger viruset alltid kvar i kroppen efter, och utsätts man för stress under lång tid eller får en infektion så kan viruset få fart och då kan man drabbas av bältros.

• Scapula

Jag jobbar på infektionskliniken och hade bara EN vattkopp när jag var ca 1/2 år. läkarna på avd sa att då kan man få vattkoppor igen så jag fick inte gå in till de patienter med vattkoppor vi vårdade!

• Bruden1

Min kompis hade vattkoppor 2 ggr när hon var liten.
    Hon hade haft det en gång tidigare så därför skulle det ju inte vara någon fara om hon var och lekte med mig när jag hade vattkoppor, men hon fick det igen!
    Så det finns en risk.

• linhen

Nu är det ju inte så superlätt att bli smittade som den allmänna uppfattningen verkar vara. Och visst är det så att du kan få vattkoppor igen om du hade det väldigt lindrigt då du var barn. Vet inte riktigt vad som gäller då man är gravid men jag har hört (du får kolla upp om det stämmer) att det inte är så bra att få före vecka 20 efter ska det däremot inte vara någon fara.

• linhen

....jag har själv haft det två gånger. En gång då jag var 10 och en gång då jag var 22. Väldigt lindrigt båda gångerna men dock.

• Hannah76

Min dotter fick vattkoppor när jag väntade lilltjejen. Eftersom jag hade endast några få koppor när jag blev smittad som liten så ringde jag infektion, fick svaret att det inte var någon fara att bli smittad under graviditet. men om man har det i slutet och vid förlossningen så kan ju bebisen bli smittad.

• Scapula

Tidig graviditet

Vattkoppor

Om modern drabbas av vattkoppor under graviditeten finns risk att fostret infekteras. Om detta sker läker infektionen oftast utan bestående skador. Skador kan dock förekomma. Hur stor risken är för överföring och kongenitalt varicella syndrom se 6. Överföringsrisk.

Kongenitalt varicellasyndrom är ett missbildningsyndrom som kan drabba fostret om modern infekteras med vattkoppor under första hälften av graviditeten. I litteraturen finns ett 100-tal fallbeskrivningar som visar att fostret kan få av ett eller flera  av följande symtom: låg födelsevikt,  hudlesioner som följer dermatom och kan efterlämna ärr, ögonsjukdom (katarakt, korioretinit, mikroftalmi), missbildningar av extremiteter såsom hypoplastiska förändringar och klumpfot,  muskelatrofi, mikrocefali, kortikal atrofi ledande till psykomotorisk retardation och neurologiska skador. Dödligheten är hög under de första levnadsmånaderna hos barnen som föds med kongenitalt varicellasyndrom.

Sen graviditet

Vattkoppor

Under andra hälften av graviditeten föreligger knappast någon risk för fosterskada men transmissionen ökar, se 6. Överföringsrisk. Om fostret blivit infekterat med vattkoppor under fostertiden eller neonatalt finns ökad risk för herpes zoster främst under det första levnadsåret.

Vattkoppsinfektion kring tiden för partus (perinatalt) kan få allvarligt förlopp. Tidpunkten för smittan, om barnet smittats transplacentärt eller postnatalt, smittdosen, moderns antikroppsproduktion och om barnet erhållit varicella-zosterimmunglobulin (VZIG) eller inte är avgörande för sjukdomsförloppet hos barnet.

Transplacentär smitta

Risk finns för allvarlig varicella hos barnet under speciella omständigheter, se nedan. Inkubationstiden vid transplacentär smitta (från utslag hos den gravida modern till utslag hos barnet) är 9-15 dagar, vanligen 12-13 dagar.

Förloppet hos barnet beror på 1) i vilken utsträckning maternell IgG antikroppsproduktion mot vattkoppor har kommit igång före partus och förts över placenta och mildrar barnets infektion 2) den immunologiska mognaden hos barnet 3) om barnet fått VZIG eller inte post partum.

- Om modern insjuknar med vattkoppor 5 dagar före till 4 dagar efter partus finns risk för allvarlig vattkoppssjukdom hos barnet. Barnet är då helt oskyddat eftersom maternella antikroppar inte hunnit bildas och föras över till barnet. Om VZIG ges till barnet omedelbart postpartum insjuknar barnet oftast i lindrig varicella, men utbredd varicella förekommer. Insjuknandet i varicella kan uppskjutas då VZIG ges.

-Om modern insjuknar i vattkoppor 6-21 dagar före förlossning, kan barnet infekteras och insjukna vid födseln eller i 1:a eller 2:a levnadsveckan i en mild varicella. Antikroppar från modern har då hunnit produceras och överförts till barnet vilket mildrar infektionen.

Mindre vanligt är att barnet får herpes zoster.

• Scapula

6. Överföringsrisk 

Vattkoppor under graviditet

Vid vattkoppor föreligger viremi. Överföring av smitta sker framför allt genom spridning via placentan. Tidpunkten under graviditeten spelar roll för överföringsrisken som ökar under senare delen av graviditeten. Transmissionfrekvensen uppskattas till 5-10% före graviditetsvecka 28, 25% under graviditetsveckor 28-36 och ca 50-60 % vid >  36 graviditetsveckor.  Intrauterin infektion kan inträffa oavsett hur lindrig eller allvarlig den maternella infektionen är, eftersom den kongenitala infektionen är ett resultat av maternell viremi.

Allvarlig varicella när som helst under graviditeten kan ge upphov till intrauterin död.

Risken för fosterskada om den gravida kvinnan får vattkoppor under de första 20 graviditetsveckorna uppskattas till ca 1-2 %, med lägst risk före vecka 13. Risken för fosterskada efter 20:e veckan är ringa och begränsar sig till enstaka fallrapporter.

• Scapula

Ursäkta för det svåra medicinska språket, fråga om det är nåt ni inte förstår!

• mimmimor

hejsan hej!!
    Jag är gravid i v 36 snart, har 2 pojkar hemma...ena hade nyss vattkoppor och den andra har nu.
    Pratat m infektion o. rådgivningen....ingen fara om man haft det, speciellt jag har haft det 2 ggr.

Men men sa de om du får feber ska du kontakta o. rådfråga..bättre komma in eller inte alls.
    Så varför de sa så vet jag inte.....men de skulle inte vara fara.

Svar på tråden Gravdi och träffa barn med vattkoppor