• Jossisen

SÅ trött på makaroner........

Hur gör ni för att variera vardagsmaten? Vill ha massa tips och recept på god och lite annorlunda middagsmat. Har lust att kräkas på allt som har med makaroner och falukorv att göra just nu. Men saknar inspiration och ork. Hjälp mig!

• Svar på tråden SÅ trött på makaroner........
  • 969803

Mitt tips är att gå in på tasteline.se och titta. Där brukar jag alltid kika in då jag har idètorka.
    Annars finns det en jättebra kokbok för enkel vardagsmat som heter "Barnens bästa mat" (tror jag den heter). Den är verkligen super.

• Jossisen

Jo, jag vet att det finns massa recept där. Men det finns ju bara FÖR mycket. Vad väljer man? Känns bättre om nån annan provat receptet innan. Lat, hehe

Men tack för tipset jag ska kolla där igen.

• norgesessan

risotto brukar jag göra iblant, köttfärs, lök, tomatkross, buljong&vatten, kryddor, ris....nåt sånt...sen kokar det tills det är klart...

• Jossisen

Åh, risotto! det har jag inte ätit på år och dar. Tack!

• norgesessan

när du klarar att äta falukorv igen (fast man kan använda annan korv också), så kan du göra korv stroganoff med ris..
    kycklingfile i folie i ugnen, jättegott! Man har i lite smör, kryddor, och kycklingfile, sen viker man ihop, och steker..saftigare kyckling finns inte..
    Jag brukar krydda med timjan och vitlökspeppar..ris till det..

• norgesessan

lasagne, kryddig köttfärssås, och lasagneplattor...gärna riven morot i såsen..Hur lätt som hälst att göra själv..

• norgesessan

taco säger sambon...Iblant tar vi tortillasen och värmer dom, sen läger vi köttfärs i den, som en korv, och rullar ihop, sen lägger vi dom i en form, och in i ugnen med ost på...det är gott med lök och ost i också..
    sen har man det andra vanliga tilbehöret..

• Jossisen

Korv stroganoff brukar vi göra så det är jag tyvärr inte sugen på . Men kyckling är gott i alla dess former. Har aldrig provat i folie, vilken bra idé. Har du nån sås till?

• smurfis75

Enkelt och snabbt...

Ett paket med älg/ren/viltskav, stek och häll i matlagningsgrädde, 2 dl vatten och en köttbuljong. Brukar ha i lite soya och sen haricot verts, låt koka några minuter och servera med pasta eller ris.

Kanongott och går jättesnabbt att göra och barnen gillar det också

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
  • Jossisen

Det lät jättegott! Mera, mera!

• birdies

Receptsamlingar finns det ju gott om på nätet, men däremot tänkte jag tipsa om att inte laga "barnmat" tvunget. Vi har aldrig gjort det utan äter samma mat som alltid och barnen tycker det är jättegot. Ofta när vi är bortbjudna så vill våra barn hellre ha "vuxenmaten" om nu värden har gjort speciell "barnmat". De tycker "barnmaten" är tråkig (precis som vi tycker).

Enda specialaren vi gör är att plocka undan en bit innan kryddning om det är väldigt starkt kryddad mat eller mycket speciella kryddor.

Annars funkar allt på barn om de får vänja sig och upptäcka så mycket roliga smaker det finns, gärna vara med i matlagningen också.

Det går med sushi, tamarindpasta, sesamolja, rotmos, blodkorv, lasagne, tacos, hummer, laxpaté, vegetarisk gryta etc.

• norgesessan

jag brukar glömma göra sås, men det som är så bra med denna kycklingen är at den är så saftig at det inte behövs, med jasminris...annars har jag brukat göra egen sås...
    Karrysås: smör, karry, mjöl i en kastrull, peppar, köttbuljong, vatten och mjölk...har inte testat utan mjölk, det går säkert bra..

pepparsås på samma sätt, men pepparkorn och grovmalen peppar istället for karry, sen hadde jag i tomatpure, for det blev en gräslig färg..men den blev lite bättre med pureen i..

• Jossisen

Vi gör inte heller speciell barnmat, men problemet är att vi har snöat in på ett antal rätter som vi kör med varje vecka. Vill ha variation!

• Jossisen

Nu är det dags för mig att gå och göra välling och läsa saga, men fortsätt skriva här så kollar jag era smarriga tips sen. Tack!

• 969803

Okej,då hjälper jag dig lite mer
    Här kommer lite tips:

*falukorvsgryta:
    marinera korvstrimlor med 2 msk soya och 1/2 msk ingefära.
    Stek detta.
    Blanda i strimlad purjo,paprika.
    Häll på 2 1/2 dl köttbuljong,2 msk tomatpure och red ev av.
    Servera ris till.

*fetaostöverbakad lax (enkelt)
    Blanda 100g fetaost med 1 dl cremefraiche plus lite svartpeppar.
    Bred på detta på laxen och in i ugnen.175 grader i ca 20 min.
    Potatis till och grönsaker.

*Biffstroganoff (också enkelt)
    skär t.ex rostbiff i strimlor
    Hacka ca 2 lökar
    Bryn köttet,salta,peppra och tillsätt 1 msk paprikapulver.
    tillsätt 1/2 dl tomatpure och 4 dl vatten
    Koka 30-45 min
    avsluta med ca en burk cremefraiche

*fisksoppa
    potatis
    gul lök
    fiskbuljong
    torskfile
    mjöl
    grädde
    curry
    persilja
    bröd till detta

*fisk under dragontäcke
    lägg fisk i en form,peppra med citronpeppar och salt
    sjud i 175 grader i ca 20 min
    häll av spadet och blanda det med 1.2 msk dragon,2 dl creme fraicheoch 1 dl kesella gourmet och 2 tsk potatismjöl.
    slå på fisken och gratinera. 225 grader i ca 5-10 min.

*mer tips:
    pannbiff med sås och potatis och fetaostsallad
    köttfärslimpa
    Kycklinggryta med cocosmjölk och röd curry
    paj
    kasslergratäng
    potatis o purjosoppa
    rotsaks och korvsoppa

Måste gå nu...återkommer sedan med fler tips om du vill ha

• norgesessan

min matlista...
    måndag: fisk, tisdag:köttfärs, onsdag:kött, torsdag:fisk, fredag:kyckling, lördag:köttfära, söndag:kött.

Sen under skrev jag fisk på en linje, men alla tänkbara fiskrätter bakom, samma med kött på linjen under, sen köttfärs och kyckling.

Det står också alla tilbehör jag kunde komma på, och olika grönsaker..
    Det tycker jag fungerar bra..

Kan scanna det i morgon, mitt schema som hänger p kylen...

• Jossisen

Tack så mycket! Vilka bra förslag! Nu ska det minsann bli variation på bordet. Imorgon tänkte vi göra paella, det var jättelängesen sist. Mums!

• Jossisen

Smart att ha en lista sådär som man kan kombinera ifrån. Tack för tipset!

Svar på tråden SÅ trött på makaroner........