• Anonym (12 steg)

vad innebär om 12-stegsbehandling

Vad innebär behandlingen?
    Tar man upp skuld, skam, känslomässiga arvet? Är det psykologer där? Undrar liksom vad inriktningen är o vilka typ "metoder" missbrukarna lär sig för att hantera sitt beroende. Hur många klara sig egentligen efter gjort behandling? Särskilt tunga missbrukare (opiater av alla STARKA sorter)?

nän som vet?

• Svar på tråden vad innebär om 12-stegsbehandling
  • Anonym (olika)

Om du googlar på 12-stegsbehandling så får du många bra beskrivningar på hur det är uppbyggt.

Om det fungerar är naturligtvis individuellt och det är många faktorer som spelar in. T ex hur länge man missbrukat, vad man missbrukar, socialt nätverk, personlighet, graden av motivation och en massa andra saker.

generellt kan man väl säga att opiatmissbruk är det svåraste att komma ifrån. Som exempel så när det gäller heroinmissbrukare så visar forskning att bara ungefär 10% lyckas bli fria MED behandling och fortfarande är rena efter 5 år. Inga uppmuntrande siffror. Samtidigt så ska man ju tänka att att man själv ÄR just bland de 10%. man ska ju inte ge upp för att statistiken är dålig.

• Anonym

De Tolv Stegen

1 Vi erkände att vi var maktlösa inför alkoholen - att våra liv hade blivit ohanterliga.
    2 Vi kom att tro att en Makt större än vi själva kunde hjälpa oss att återfå vårt förstånd.
    3 Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i händerna på Gud sådan vi uppfattade honom.
    4 Vi företog en genomgripande och oförskräckt moralisk inventering av oss själva.
    5 Vi erkände inför Gud, oss själva och en medmänniska alla våra fel och brister och innebörden av dem.
    6 Vi var helt och hållet beredda att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel.
    7 Vi bad honom ödmjukt att avlägsna våra brister.
    8 Vi gjorde upp en förteckning över alla de personer vi hade gjort illa och var beredda att gottgöra dem alla.
    9 Vi gottgjorde alla dessa människor personligen, så långt det var oss möjligt, utom då det skulle skada dem eller andra.
    10 Vi fortsatte vår personliga inventering och erkände genast när vi hade fel.
    11 Vi sökte i bön och meditation att fördjupa vår medvetna kontakt med Gud sådan vi uppfattade honom, varvid vi endast bad om att lära känna hans vilja med oss och att få styrka att utföra den.
    12 När vi, som en följd av dessa Steg, själva hade haft ett andligt uppvaknande, försökte vi föra detta budskap vidare till andra och tillämpa dessa principer i alla våra angelägenheter.

Titta på www.aa.se, de jobbar enl de 12 stegen. Det finns även ett antal behandlingshem som arbetar enl 12 steg, men långt ifrån alla. sök efter 12-stegsmodellen eller minnesotamodellen som är samma sak.

• Anonym (går på na)

Jag går själv på 12-stegsmöten och av erfarenhet vet jag att det är högst individuellt av vilka som klarar sig efter en behandling. Det handlar om att man gör behandlingen som hjälp, men därefter krävs att man fortsätter gå på na eller aa-möten. när man gör behandlingen brukar det ingå att gå på möten. Det är dock mycket som måste komma inifrån att man tar ett beslut om att leva nykter och drogfri en dag i taget. Den svåraste tiden är nämligen att kunna hantera vardagen efter behandlingen. Det är här det stora jobbet börjar att palla stå ut i den gråa vardagen och inte ta till de snabba lösningarna som är kicken eller drogerna. Utan lära sig hantera de saker som dyker upp inuti och vardagliga bekymmer på ett nyktert och ansvarsfullt sätt.

12-stegsprogrammet är dock ett bra sätt för man träffar likasinnade på behandlingen och därefter på möten. ALlting grundar sig i att erkänna att man har en beroende-sjukdom vilket gör att man inte kan använda varken droger eller alkohol. Denna sjukdom är livslång och det är genom möten man tillfrisknar ifrån den. fast jag vet många heroinister som blivit fria från sitt missbruk via na och 12-stegsbehandlingar. Men det krävs att man viker sig för vad programmet säger och slutändan är det svårt att veta vem som klarar sig och inte. Men jag har använt bland annat heroin och lever nykter och drogfri via na. om man vill så går det Glad

• Anonym (AA)

www.resursrehab.com/

Kolla in denna länken, står en hel del där. Va själv på Visjön 04/05 o de va de bästa som hänt i mitt liv.

• Anonym (12 steg)

Hur länge ligger man i behandling på sånna ställen, om man har stora problem med opiater o läkemedel? Släpper dom bara en när man e avgiftad?

• Anonym

Behandling av opiater o medicin ska vara det svåraste att avgifta. Min man låg inne på avgiftning för alkohol och det tar bara ca en vecka till två. På den avgiftningen fanns det personer som hade varit där i 16-20 veckor och inte var färdiga med avgiftning. Det tar lång tid! Jag vet inte om de släpper en då man är avgiftad. Det kanske inte jag skulle rekomendera.

Vill man leva nyktert måste man på en längre behandling och lära sig leva på ett nytt sätt. Det är ganska vanligt med 6 månaders behandling på behandlingshem. Enligt 12-stegsmodellen tar det tid och då räknas inte avgiftning in i den tiden vad jag vet. Kolla på www.lindalen.com eller korpberget.com som är två bra behandlingshem som jobbar enl 12stegsmodellen.

• Anonym (AA)

Själv var jag på behandling i tio månader. Vanligaste var nog 10-12 månader.

• Anonym

Tar det alltså 10-12 månader på behandlingshem när det gäller alkoholberoende???

Låter så väldigt länge..... trodde det var 4-5 veckor "bara"??

• Anonym

Jag är själv inte missbrukare men har en del insikt. En person är definitivt avgiftad på 4-5 veckor vid alkohol men på så kort tid hinner man inte lägga om sitt liv för att leva nyktert. Fundera själv på om du skulle vilja leva nyktert för resten av ditt liv. Jag skulle själv inte vilja det trots att jag sett baksidan av alkohol på nära håll. Det är en sjukdom, de har inte dålig karaktär och "väljer" inte. Att förändra ett beteende tar tid och då räcker inte 4-5 veckor även om själva behandlingen på behandlingshem ofta tar slut då. Att leva nyktert när man är alkoholist är att alltid behandla sin sjukdom.

Att börja motionera och få vanan att göra det tar minst 10 veckor, varför skulle man då kunna lära sig att var nykter för resten av sitt liv på 4-5?!

• reboot

# Vad innebär om 12-stegsbehandling#
    Att gå ifrån ett frivilligt ?beroende? till ett sektmentalitet där intresse organisationer utövar regelrätt hjärntvätt för att ?frälsa? folk.

• SandvikenMamma

På Lindalen är primärbehandlingen 4 veckor, på Linneagården är primären 5 veckor. På Korpberget är primären 12 veckor...

Jag vet många som har blivit nyktra efter "bara" primärbehandlingen, så visst går det att lägga om livet på "bara 4-5 veckor".

På behandlingen får man VERKTYGEN för att klara sig på egen hand när man kommer ut. Verktygen använder man sen så länge man vill vara drogfri! Det är ett livslångt program...

Svar på tråden vad innebär om 12-stegsbehandling