Inlägg från: Anonym (går på na) |Visa alla inlägg
  • Anonym (går på na)

vad innebär om 12-stegsbehandling

Jag går själv på 12-stegsmöten och av erfarenhet vet jag att det är högst individuellt av vilka som klarar sig efter en behandling. Det handlar om att man gör behandlingen som hjälp, men därefter krävs att man fortsätter gå på na eller aa-möten. när man gör behandlingen brukar det ingå att gå på möten. Det är dock mycket som måste komma inifrån att man tar ett beslut om att leva nykter och drogfri en dag i taget. Den svåraste tiden är nämligen att kunna hantera vardagen efter behandlingen. Det är här det stora jobbet börjar att palla stå ut i den gråa vardagen och inte ta till de snabba lösningarna som är kicken eller drogerna. Utan lära sig hantera de saker som dyker upp inuti och vardagliga bekymmer på ett nyktert och ansvarsfullt sätt.

12-stegsprogrammet är dock ett bra sätt för man träffar likasinnade på behandlingen och därefter på möten. ALlting grundar sig i att erkänna att man har en beroende-sjukdom vilket gör att man inte kan använda varken droger eller alkohol. Denna sjukdom är livslång och det är genom möten man tillfrisknar ifrån den. fast jag vet många heroinister som blivit fria från sitt missbruk via na och 12-stegsbehandlingar. Men det krävs att man viker sig för vad programmet säger och slutändan är det svårt att veta vem som klarar sig och inte. Men jag har använt bland annat heroin och lever nykter och drogfri via na. om man vill så går det Glad

Svar på tråden vad innebär om 12-stegsbehandling