• Vanesjka

Egna rum? Hjälp!

Vi bor i ett litet hus med bara två sovrum. Min sambo bodde där när vi träffades. Han har två barn som kommer varannan helg. Nu är det så att de har de två sovrummen och jag och sambon och vår lille son sover i hallen på övervåningen. Det funkade väl bra innan men nu tycker jag att det är vansinnigt att de enda sovrummen vi har tas upp av personer som inte är här mer än fyra dagar i månaden medans vi som bor jämt här trängs i hallen! Sambon håller väl med mig men tycker att det är svårt att behöva säga till barnen att de inte får behålla sina rum. Hur ska man göra för att det inte ska bli jättefel, kanske känner de att de blir bortglömda nu när pappa har "ny familj"?

• Svar på tråden Egna rum? Hjälp!
  • Micke Geting

Tycker det enda som verkar fungera är att skaffa större bostad.
    Även om hans barn bara är där varannan helg så tillhör ju dom också familjen, och med 5 personer så låter två rum extremt lite.

• Majuni

men herregud.... varför ska ni sova i hallen, det säger väl sig självt att ni ska ha rummen... ett sovrum till er och ett till sonen ni har där jämt och så kan de som kommer 4 dagar i månaden bo i hallen.. Tror säkert hans stora barn förstår!

• Therese33

Tycker inte att man kan plocka bort båda rummen, däremot kan ni väl prata med barnen och säga till dom att dom får dela rum?

• Dag o natt

Inred hallen kanontuff till dem! Köp en dubbelbäddsoffa och fina kuddar så det är möblerat bra även då de inte är hos er. Prata med dem. De förstår säkert mer än man tror.

• snigelina
    Micke Geting skrev 2007-10-10 23:26:33 följande:
    Tycker det enda som verkar fungera är att skaffa större bostad.Även om hans barn bara är där varannan helg så tillhör ju dom också familjen, och med 5 personer så låter två rum extremt lite.
    Fast alla barn behöver väl inte ett eget rum? Våra barn varsitt stort, fint rum förut när vi bodde i hus. Nu bor vi i lägenhet och de två små delar ett ganska litet rum och den äldsta har ett pyttetlitet rum.

TILL TS:
    Prata med barnen! Jag tror de förstår, ni får ju fixa till det så alla i familjen trivs. Det är ju så när familjen ändras eller man flyttar, då måste alla anpassa sig efter det nya.
  • SandraF

Förstår dig helt o hållet.... Jag har 2 småttingar i hop med min make men även hans 2 barn sedan innan som kommer varannan helg, de är 9 o 11 år gamla o våra små är 1 o 3 år gamla. Vi bor i hus på 120 kvadrat, 4 rum o kök. har gjort så att de små barnen som bor här alltid har egna rum o även vi vuxna. De stora barnen tycker det är helt ok o sova på extra sängar i vardagsrummet som är relativt stort vilket gör att de kan sova lite för sig själva. Hade nog först pratat med barnen o frågat hur de ställer sig till att bli av med sina rum.....

Mamma älskar Melvin-04 o Amelia-06
  • Vanesjka

Tack för alla svar. Ja vi måste väl prata med dem så småningom men det är svårt. Hur ska man säga det till dem? De har alltid haft varsitt rum hos pappa men nu när jag och det nya barnet bor här så måste de ge upp sina rum. Det är väl lätt att de tycker att det är mitt fel, att jag kommer och "knuffar" bort dem. De är 13 och 11 så de är ju rätt stora ändå och borde förstå. Men hur säger man??

• SandraF

Säg som det är att ni måste få plats o bo o trivas hela familjen. Precis som du säger så bor ju de stora barnen faktist bara hos er 4 dagar i månaden men ni bor ju i huset alltid o då är det väl klart att ni måste kunna lösa det på något vis.

Mamma älskar Melvin-04 o Amelia-06
  • Micke Geting

Har svårt att tänka mig att det är varannanhelgbarnen som valt att växla på detta viset.
    Dom ska ha rätt till lika permanent boende som andra i familjen, det är min åsikt.
    Större bostad verkar vara lägligt om möjligt.
    Går inte det får man väl försöka lösa situationen till allas bästa, men Ni känns alltför trångbodda.
    ´
    Risken är nog att barnen som kommer varannan helg kommer känns ig som gäster och inte en del av familjen.

• Teschty
    Vanesjka skrev 2007-10-12 14:33:04 följande:
    Tack för alla svar. Ja vi måste väl prata med dem så småningom men det är svårt. Hur ska man säga det till dem? De har alltid haft varsitt rum hos pappa men nu när jag och det nya barnet bor här så måste de ge upp sina rum. Det är väl lätt att de tycker att det är mitt fel, att jag kommer och "knuffar" bort dem. De är 13 och 11 så de är ju rätt stora ändå och borde förstå. Men hur säger man??
    Dom e ju i åldern då dom borde förstå. Tycker absolut ni ska inreda hallen till dom lite häftigt eller att dom får vara med att handla eller bestämma färg o tapeter. 4 dagar i månaden mot att ni 3 bor där heltid. Dom har ju säkert varsitt jättefint rum hos sin mamma där dom bor på heltid. Tycker inte alls det e att knuffa bort utan man måste ju se o göra det bästa möjliga av situationen. Jag va själv varannan helg hos min biopappa o har aldrig haft något eget rum där. Det har hans nya frus barn haft. Det har jag aldrig sett som konstigt eller "bortknuffande" jag hade ju mitt rum hos mamma. Ofta tror jag det e föräldrarna som gör det till "en big deal", barnen tänker inte så mycket på det.

Lycka till...
    Alla frågar om jag e rädd för förlossningen, herregud jag kan inte ens fatta att jag e gravid....
Svar på tråden Egna rum? Hjälp!