Varför?
Varför får man svamp i underlivet? dålig hygien eller smittar det?
Varför får man svamp i underlivet? dålig hygien eller smittar det?
snarae för "bra" hygien. ingen könssjukdom. vanligtvis smittar det inte. men kan föras över till kille ändå om han har någonstans där svampen kan få fäste.
Nej då inget endera , det är för balansen rubbas i underlivet ,tex överdriven tvättning, att det är varmt & fuktigt,tajta jeans, jag tror tom att om man äter väldigt mycket socker så påverkas underlivet av det etc
Det är väldigt ovanligt att svamp smittar.
Man vet inte riktigt varför det bryter ut. Man känner inte till orsakerna alltså.
Svampen som kan ge besvär hos kvinnor är en vanlig jästsvamp som normalt finns i/på kroppen.
svamp uppkommer ändå. alltså du behöver inte blivit smittad av någon för att få svamp alltså.
Sökte fram min källa.
Här finns informationen som jag har tagit till mig i det jag skriver:
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
Absolut inte dålig hygien. Tvärtom för mycket tvättande kan ge svamp. Likaså om du äter mycket socker. Eller pencillin. Har haft mycket problem med det.
Jo, svampen gillar socker och när man käkar antibiotika så dödas även de snälla bakterierna som håller tillbaka svampen. :)
Svamp i underlivet kan föröka sig när miljön i slidan förändrats. Det kan till exempel hända på grund av graviditet, diabetes eller för att du behandlats med antibiotika. Underlivsmiljön kan också förändras om du äter mycket sötsaker.
Du kan läsa mer om svamp på www.vardguiden.se/
jag har sådan otrolig klåda i ena ljumsken. Kliar till jag blöder varje morgon(kliar mest på morgon innan jag duschat/tvättat mig.
Vad ska jag göra? Provade smörja med pevaryl en vecka och det kändes bättre men blev inte helt bra och när jag slutade så kom klådan tillbaka.
Kör en längre kur med pevaryl annars. Om det blev bättre menar jag.
Då kanske svampen inte hann dö ut riktigt innan du slutade och när du slutade så fick den fäste igen. Annars är det hudläkare som gäller men om det blir bättre av pevaryl så lär du ju inte vara helt fel ute.
annars är det för ljumsksvamp lamisil KRÄM som gäller. men ja pevaryl funkar också men flera ggr om dagen och ja jag vet inte hur länge, men minst 3 veckor iaf.
kanske jag ska prova pevaryl en sväng till då. Klart det är alltid fuktigt/blött i mina ljumskar för jag är ordentligt överviktig
är lamisil bättre för ljumskarna? trodde det var för fotsvamp?
Det behöver inte ha med saken att göra men svampen trivs nog extra bra när det är fuktigt och blött. Ta död på den med en riktig omgång och sluta inte förräns det är borta helt. Din övervikt har troligen inte med saken att göra egentligen.
glömde: om jag har svamp i ljumskarna och kliar mig där och glömmer tvätta händerna kan jag få svamp i tex ansiktet om jag råkar vara där å peta med händerna direkt efter?
Det är väldigt ovanligt att svamp smittar så det ska man nog inte vara allt för orolig över men bra hygien är nog smart.
ja svamp får gärna fäste vid fuktiga mörka skrymslen, så som hudveck. Lamisil är för fotsvamp ja, men ljumsksvamp ja (liksom pevaryl ) Lamisil är det preparat vi rekommenderar.
Du lär inte smitta ansiktet, inget optimalt ställe för svamepn att få fäste.
Är du fuktig i hudveck och liknande så kan det vara en idé att använda talk eller så för att hålla fukten borta.
Glöm inte bort att kolla noga om du kan ha fotsvamp också, ibland kommer det av det. Och smörj ett par cm utanför det drabbade området då sporerna kan finnas även där. Följ anvisningarna så kommer det ordna sig
anksan jobbar du på apotek? hur kan jag kolla om jag har fotsvamp?
ok jag kanske inte kan smitta ansiktet men kan jag smitta andra som går på min toalett?
om det kliar, är rött, flagar.
nej skule inte tro att någon blir smittad av att använda samma toalett.