• Snirkel

Dammsugade?

Jag har upptäckt att många, väldigt många, säger dammsugade. Alltså
    Presens: Jag dammsuger nu.
    Perfekt: Jag dammsugade igår. (Talspråk: Ja' dammsuga' igår.)

Handen på hjärtat, böjer du verbet dammsuga på det sättet eller gör då på något annat vis?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dammsugade?
  • MajaMaria79

ehh det har ju lite med verbet suga att göra. Och vem har sugat av sin kille t ex...  Men här i Malmö säger nästan alla dammsugade. Tyvärr. Men så säger de ju nyckelen och cykelen också.

Närma dig köket och kärleken med djärvhet...
  • Lo lo

Jag dammsög. Jag har damsugit.

Skulle jag höra någon som sa dammsugade eller dammsugat skulle språkpolisen i mig få ett utbrott...

• Drömmerdrömmar

kan ni inte stava tjejer, DAMSÖG heter det

• Lo lo

dammsugit menar jag naturligtvis...

• kärålajn

DammSÖG/dammsugIT heter det på svenska =)

Norrländska som bor i Malmö å fick en chock när min kära kille yttrade orden "jag har dammSUGAT".
    Förlåt, du sa att du hade gjort vad?

• Elli47

Suck... det heter mig veterligen fortfarande DAMMSÖG och inget annat!

• Felidae

Jag säger dammsugar, dammsugade, dammsugat och använder därmed den svaga böjningen av verbet. Det är ingen sensation att man kan böja ett verb på mer än ett sätt; tänk på verben simma, växa, koka och frysa till exempel.

Jag säger dessutom ett reflex (ett sådant man har på sig i mörkret), ett kexchoklad och ett spik. Varken detta eller dammsugade är fel, det är snarare dialektala drag som lever kvar i mitt talspråk. Däremot skulle jag aldrig skriva så i en standardspråklig text!

• Freiya

haha. jag vet att det heter dammsög. men jag säger nog dammsugade nu när jag tänker efter!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Dammsugade?